16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    iDecide

Pantone-waaier

Beste OMT-ers,

Dit onderwerp is waarschijnlijk al eerder besproken. Maar omdat er op dit gebied steeds weer nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden maak ik er toch een nieuwe thread van.

Graag wil ik van andere weten wat jullie een goede pantone-waaier vinden. Zelf zit ik nu in het laatste studiejaar van de opleiding Grafische Vormgeving, in de tijd van mijn opleiding heb ik diverse Freelance opdrachten gedaan. Wil nu voor mezelf een Pantone-waaier aanschaffen.

Pantone Formula guide coated/uncoated/matte, lijkt me toch een redelijk geschikte Pantone-waaier voor het werk wat ik doe (huisstijlen, visitekaartjes, buiten-reclame zoals vlaggendoek, mess-doek, pvc-zeil). Toch wil ik ook jullie mening graag horen. De metallics zijn ook wel nuttig, alleen niet prioriteit nummer 1.

Bijdrager
    semt-x

Ik zou zelf een coated PMS waaier kopen voor de huisstijlen en een PMS-CMYK waaier coated en/of uncoated voorde zeildoeken en pvc materiaal e.d. Denk dat je hiermee een heel eind komt.

Bijdrager
    iDecide

Misschien had ik het niet helemaal duidelijk gebracht. Bedoelde deze set Pantone Formula guide coated/uncoated/matte, voor €99,-. Kan ook kiezen voor de Pantone Formula guide coated/uncoated voor €78,-.

Kan natuurlijk ook kiezen voor Pantone Essentials EURO

[*:4de9bfb928]Pantone Formula guide gecoat
      [*:4de9bfb928]Pantone Formula guide ongecoat
      [*:4de9bfb928]Pantone Formula guide mat-MC
      [*:4de9bfb928]Pantone Color Bridge coated EURO
      [*:4de9bfb928]Pantone Process guide coated
      [*:4de9bfb928]Pantone Process guide uncoated[/list:o:4de9bfb928]

Maar waarschijnlijk voor mijn gebruik overbodig. Kosten €250,- a €299,-)

Bijdrager
      witlof

Waar vind jij deze drie waaiers voor 99 pieken ?
      Persoonlijk zou ik altijd voor de Coated, Uncoated en Matte.
      Zijn toch de 3 grootste werkvlakken waar je je bevind als graficus.

Bijdrager
      iDecide
      ”witlof”

Waar vind jij deze drie waaiers voor 99 pieken ?
      Persoonlijk zou ik altijd voor de Coated, Uncoated en Matte.
      Zijn toch de 3 grootste werkvlakken waar je je bevind als graficus.

Heb het nog even nagekeken, helaas is dit wel exclusief BTW en €12,50 verzendkosten. Totaal kom je dan op €131,50 inclusief BTW en verzending. Valt nog mee, kwam dezelfde ergens anders tegen voor €120,- exc. BTW en incl. verzendkosten. Het is een bedrijf die diverse artikelen leveren voor press / pre-press bedrijven verkopen.

Bijdrager
      Pivni Pes

Wij kopen ieder jaar bij kleurwaaier.nl
      €131,50 per stuk, waarschijnlijk hetzelfde bedrijf/website, bij 2 of meer heb je geen verzendkosten.

Bijdrager
      joasdekker

Ik ben absoluut een leek op dit gebied, dus waarschijnlijk een domme vraag. Maar waarom is zo’n ding of boek zo duur? Het gaat toch om niks meer dan papier met kleuren erop gedrukt.

Bijdrager
      remisc

pantone is een standaard, referentie. dwz een exacte kleurweergave. waar je iemand aan kan houden. alle pantonewaaiers zijn identiek van kleur (mits goed bewaard) . de referentie van de kleur op jouw waaier is die ook van de drukker. het noemen van een nummer is dus genoeg.

Bijdrager
      iDecide
      ”Pivni

Wij kopen ieder jaar bij kleurwaaier.nl
      €131,50 per stuk, waarschijnlijk hetzelfde bedrijf/website, bij 2 of meer heb je geen verzendkosten.

Het is inderdaad hetzelfde bedrijf, alleen via een ander domein. Goede ervaringen mee dus? Snelle levering? Mag dan niet hopen dat zodra ik ‘m heb dat er een week later een nieuwe waaier uitkomt?

Bijdrager
      remisc

daar zitten dan hooguit enekele nieuwe kleuren bij. als je een beetje serieus werkt heb je er ieder jaar een nodig…:?
      pantonewaaiers zijn a jaren 90% hetzelfde

Bijdrager
      nookie
      ”joasdekker”

Ik ben absoluut een leek op dit gebied, dus waarschijnlijk een domme vraag. Maar waarom is zo’n ding of boek zo duur? Het gaat toch om niks meer dan papier met kleuren erop gedrukt.

Laat jij maar eens iets drukken in pak hem beet 300 pms kleuren…..

Bijdrager
      Pivni Pes

Goed bedrijf, doen we al jaren zaken mee en levering is gewoon normaal.
      Wij bestellen minimaal 4 sets per jaar bij hun, voor dat ik ga bestellen bel ik even
      of dat ik kan bestellen of even kan wachten.
      En je moet de waaier zoals Remisc al zegt goed bewaren, dus niet in de felle zon op de hoek van je bureau.
      De kleuren gaan dan op en gegeven moment achteruit, dat is waarom wij er ±maar een jaar mee doen.
      Ook bij het veelvuldig gebruiken treed er behoorlijk slijtage op (open en dicht, open en dicht)

Op de vraag van Joasdekker “waarom is zo’n ding of boek zo duur”
      Het makken van zo’n waaier is niet echt goedkoop, elke bladzijde is anders, vroeger waren ze nog duurder.

Bijdrager
      iDecide
      ”remisc”

daar zitten dan hooguit enekele nieuwe kleuren bij. als je een beetje serieus werkt heb je er ieder jaar een nodig…:?
      pantonewaaiers zijn a jaren 90% hetzelfde

Dus als ik ze maar 1x per 2/3 jaar vervang werk ik niet serieus?:P

”Pivni

Goed bedrijf, doen we al jaren zaken mee en levering is gewoon normaal.
      Wij bestellen minimaal 4 sets per jaar bij hun, voor dat ik ga bestellen bel ik even
      of dat ik kan bestellen of even kan wachten.
      En je moet de waaier zoals Remisc al zegt goed bewaren, dus niet in de felle zon op de hoek van je bureau.
      De kleuren gaan dan op en gegeven moment achteruit, dat is waarom wij er ±maar een jaar mee doen.
      Ook bij het veelvuldig gebruiken treed er behoorlijk slijtage op (open en dicht, open en dicht)…

Bestel je er volgende keer even 1 extra? :wink: Dat lijkt me inderdaad vrij logisch dat ze slechter worden door het blootstellen aan UV-licht. Zal ze niet onder de zonnebank leggen. :wink: Nee, koop er wel een hoesje of bakje voor waar ze netjes in kunnen. Wat doen jullie met de oude waaiers? Verkopen/recyclen? Of zijn ze nadat jullie ze gebruikt hebben echt belabberd dat jullie ze weggooien?:P

Bijdrager
      barto7

Wat ik vroeger deed, toen ik nog op kleine schaal freelance werk deed: drukkers doen die dingen elk jaar opnieuw weg. Ik vroeg bevriende drukkers of ze er eens een apart willen houden. Zo heb ik een paar keer een waaier van een of twee jaar oud gekregen. Verschil met een nieuwe is eigenlijk niet te zien.
      En afgelopen koninginnedag lag een nieuw verpakte Matte waaier van 2006 voor 6 euro 50 op de vrijmarkt in eindhoven.

Bijdrager
      MouseMighty

Pantone waaiers coated/uncoted/matte zijn zoooo 2007! Even serieus, de laatste tip van bevriende drukker vragen is misschien wel een hele goede desnoods leg je er wat voor neer.

Bijdrager
      Pivni Pes
      ”iDecide”

Wat doen jullie met de oude waaiers? Verkopen/recyclen? Of zijn ze nadat jullie ze gebruikt hebben echt belabberd dat jullie ze weggooien?:P

Bij ons gaan ze nog een jaartje mee in de inktmengruimtes, en daar zijn ze echt rijp voor de container.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.