9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    eldece

Pantone + transparant image

Ik heb een ontwerp met een pantone achtergrond.

Probleem1: Op de achtergrond staan een paar logo’s (in .psd die deels transparant zijn).

Als ik dit met seperate preview in indesign bekijk ziet alles er goed uit.
    Als ik dit in de nieuwe versie van acrobat reader bekijk ziet alles er goed uit.
    Als ik dit met een oudere versie van Acrobat reader (9) bekijk ziet het er NIET goed uit (logo’s worden witte blokjes)

In bijlage een beeld van de foute weergave.

Probleem2: foto (zw) die op de pantone achtergrond komt (waarbij het wit het groen van de achtergrond wordt), beeld staat er in multiply over.

Als ik dit met seperate preview in indesign bekijk ziet alles er goed uit.
    Als ik dit in de nieuwe versie van acrobat reader bekijk ziet alles er goed uit.
    Als ik dit met een oudere versie van Acrobat reader (9) bekijk ziet het er NIET goed uit (foto is gewoon z-w zonderd at groen er door komt))

zijn probleem 1 en 2 correct te drukken of moet het anders?

Bijdrager
    nookie

Heeft te maken met pms en cmyk over elkaar heen.
    Bij de ene drukker gaat dit goed en bij de andere niet.
    Dit is al een euvel sinds het begin van Indesign.

Optie 1. Zet alles wat een witte box heeft eens op multiply en
    maak dan eens een pdf.

Optie 2. Of zet bij Uitvoer in Indesign die optie overdukken simuleren aan.

Wat bij mij ook wel hielp, het is even geleden, was de pdf maken als compatibiliteit PDF 1.3 (Acrobat 4).

Vertel de drukker sowieso dat de pdf een pms met cmyk over elkaar heen bevat en dat ze op moeten letten dat dit in de rip goed gaat en het resultaat geen witte vlakken moet hebben.

Bijdrager
    nookie

Bijdrager
    Carlo

Ik zie ook nog wat andere problemen.

Je PSD files zijn waarschijnlijk opgebouwd in CMYK en in InDesign heb je een Pantone kleur toegevoegd.

Bij het drukken heb je nu vijf drukgangen C + M + Y + K + Pantone.

Dat is eigenlijk niet OK qua kostprijs. Ofwel ga je het zwart van je PSD moeten omzetten naar 100% zwart.

Op die manier heb je twee drukgangen K + Pantone.

Als je CMYK als eindresultaat wil dan zet je de Pantone kleur om naar CMYK in InDesign.

Bijdrager
    nookie

@carlo

Knap dat je die andere problemen kan zien aan z’n screendump…

Gooi ik er nog een andere bij:
    Screendump is 72 dpi, veel te laag voor drukwerk…;)

Bijdrager
    Bianco

Heeft het niet gewoon te maken met de instellingen van Acrobat 9? Als het in Indesign goed toont, in Acrobat X ook, en in Acrobat 9 niet, dan zou ik het probleem in Acrobat 9 zoeken, en niet in je bestand. (los gezien van je drukgangen)

Persoonlijk denk ik dat het te maken heeft met de optie voorvertoning overdruk die aan of uit staat in Acrobat 9.

Daarnaast: Een beetje drukker kan transparanties gewoon verwerken. Daarvoor hoef je niet terug naar versie 1.3!

Bijdrager
    The Jesus

Pantone omzetten naar CMYK. Je gaat toch de kleur niet krijgen van de pantone. of je gaat een heel duur stukje drukwerk krijgen met een extra pantone drukgang.
    Foto op achtergrond niet door indesign laten regelen. De juiste foto in photoshop maken. of alles in pantone en later omzetten in CMYK.

Bijdrager
    nookie

Waarom alles in CMYK gaan drukken?
    Groen wordt raster cyaan en raster yellow.
    De logo’s etc. omzetten in CMYK wordt uiteindelijk in het resultaat ook geen fraai gezicht.
    Dit vraagt ook nog eens om sluitproblemen. Het is allemaal zo fragiel en dun.

Je kan beter kiezen om PMS groen + zwart drukken. Dat is maar twee kleuren…
    Zwart op overdrukken zetten, over het groen heen drukken.
    Heb je ook geen sluitproblemen en heb je een mooi resultaat.

Bijdrager
    Macteach

Je hebt blijkbaar voorvertoning overdruk uit staan in Acrobat. Ga naar Acrobat Voorkeuren, weergave en zet Overdruk tonen aan. Simpel.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.