6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Egwene Sedai

Pantone S

Hoi,

ik ben bezig om een brochure op te maken. Het is niet ingewikkeld, en ik basseer de brochure op een al bestaand bestand. Daarin worden Pantone kleuren gebruikt, dus dat is lekker makkelijk. Weet je zeker dat het goed is.

Maar nu kom ik verschillende Pantone S kleuren tegen? Wat is dat? Ik ben bekend met Pantone C, U en M, maar S ken ik niet. Ik heb alleen een C en een U waaier en ook in InDesign kan ik geen S vinden.

En maakt het uit als ik Pantone S combineer met C of U?

Bijdrager
    Ludo

Pantone S staat vlgs mij voor solid, hetgeen zou inhouden dat dit volledig dekkende kleuren op een niet-absorberende ondergrond zijn. Maar het fijne weet ik er ook niet van, gebruik voor drukwerk eigenlijk alleen C (coated, gestreken papier) en U (uncoated, mat papier). Maar in de praktijk zou dit niets uit moeten maken. Het geeft alleen een indicatie voor de kleur op een bepaalde ondergrond. De inkt (kleur) is niet wezenlijk anders.

Bijdrager
    fozzy
    Bijdrager
    Egwene Sedai

Solid kan ik op zich wel voorstellen ja, maar ik gebruik inderdaad ook altijd C. Het gaat om Pantone S 256-8, en die cijferwaarde komt niet overeen met de 256 in mijn C-waaier. Dat is een paars namelijk, terwijl Pantone S 256-8 een lichte groentint is.

Ik ga in ieder geval ermee aan de gang, en neem sowieso ook nog even contact op met de drukker. Just in case;)

Mocht het iemand hier wel iets zeggen, dan hoor ik het natuurlijk graag!

Bijdrager
    Ludo

Nog even naar de Wiki gekeken, en de ‘S’ zou dan voor een 6- of 8 kleuren systeem staan, wat natuurlijk de toevoeging van de -8 achter je pantone nrs verklaard. In dat geval zijn het geheel andere kleuren en zul je ook een drukker moeten hebben die zo’n systeem gebruikt.

sorry fozzy, de verklaring staat eronder, het lijkt net of er niks staat, maar het is het stukje tekst eronder :P

Bijdrager
    fozzy

t is oke, zo goed had ik het nou ook net NIET gelezen,
    vandaar dat ik mn commentaar op jou even heb aangepast.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.