9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    kasper2203

Pantone kleur exporteren naar pdf in Indesign

Hallo,

Als ik een document van 1 pantone kleur wil exporteren met Indesign, bijv trouwkaart, dan zie ik in het scherm UITVOER, INKTBEHEER, staan.

Daarin staan vijf kleuren aangegeven CMYK en als 5e de pantone kleur. Als ik een document naar een drukkerij moet sturen moet ik die pantone kleur NIET vinken op het vierkantje met CMYK, maar gewoon zo laten staan. Moet die pantone kleur dan WEL als 1 worden aangegeven bij VOLGORDE OVERVULLING?

(Ik geloof dat ik nog niet bewust ben van alle details, nl.)

Dank jullie wel.

Bijdrager
    Pokerface

Op welke positie de PMS kleur staat bij uitvoer is niet zo interessant bij artwork in 1 kleur opgemaakt. Wat wel belangrijk is, is dat je zeker weet dat ALLES in de PMS kleur staat en er dus niets meer in CMYK staat. Check dat even bij de kleurscheidingen. En verder is het belangrijk dat de PMS is ingesteld als Spotkleur en niet op Process. Succes ermee.

PS Pas je bericht nog even aan. Het staat er nu 3 keer…

Bijdrager
    whispering

Uit jouw verhaal maak ik op dat er 1 pantone kleur gebruikt wordt. Je kunt dan ook alles in zwart zetten en bij de drukker aangeven dat het in een pantone kleur gedrukt moet worden. Dat voorkomt de problemen zoals het omzetten van de pms naar cmyk.

Bijdrager
    Pokerface

@Whispering: Dat zou ik niet zo snel doen. Dat is weglopen van de problemen. Bovendien loop je dan het risico dat de drukker extra geld vraagt omdat het artwork nog aangepast moet worden. Nee, zet het maar gewoon in de juiste PMS kleur, daar leer je meer van.

Bijdrager
    whispering

In mijn gedachtengang ging ik er van uit dat er eerst films uitgedraaid worden of dat er een drukplaat gemaakt moet worden. Maar dat zal wel erg ouderwets zijn. Indien jouw drukwerk digitaal gedrukt wordt is het inderdaad beter om alles in de juiste PMS aan te leveren.

Bijdrager
    Pokerface

Digitaal is het inderdaad belangrijk dat de kleuren goed staan, maar ook voor drukken via films en drukplaten is de juiste kleur belangrijk. De kleurnaam wordt bij ons automatisch op de drukplaat vermeld. Als daar dus zwart staat terwijl dat PMS moet zijn, dan kan dat dus fout gaan. Uiteraard kunnen we dat voor klanten aanpassen als zij zelf niet weten hoe dat moet, maar als je vragen stelt op een forum, dan wil je het zo goed mogelijk doen lijkt mij. Vandaar dat ik denk dat het verstandiger is dat TS z’n artwork goed opmaakt. Maar volgens mij is hij er bijna (of al helemaal)

Bijdrager
    macmaus

Let er ook op dat je niet de CMYK-kleur “wit” gebruikt, maar 0% van de PMS kleur gebruikt.
    Vaak is dit er de oorzaak van dat CMYK waardes vermeld worden.

Bijdrager
    Pokerface

0% PMS is inderdaad het mooiste, maar 0% CMYK is ook prima. Wit is wit, zo lang je er maar geen steunkleur Wit van maakt…

Bijdrager
    kasper2203

@ Pokerface, betreffende in zwart opmaken. Inderdaad, dat is weglopen van de problemen en daar los ik niets mee op.

Bedankt voor alle antwoorden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.