25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Elstar

Panther overslaan?

Vloeken in de kerk natuurlijk op een dag als deze. Maar ik vroeg me af of het mogelijk is om een update over te slaan.
    Ik ben namelijk prima tevreden over Jaguar en misschien heb ik pas over een jaar behoefte aan nieuwe toepassingen.
    Krijg ik er spijt van dat ik Panther niet heb als ik Cheetah (10.4), Lynx(10.5) of Ocelot(10.10?) wil installeren?

Bijdrager
    Walkingfingers

helemaal niet vloeken! laat eerst de bugs maar komen en wacht dan op de oplossingen. Als er voor jou weinig tot geen meerwaarde in zit ga je toch lekker door! Wat niet is kan nog komen, je weet nu wat je hebt. Misschien wacht ik wel op 20.0

Bijdrager
    WebJ

Cheetah was toch al de codenaam van 10.0 of 10.1??

Bijdrager
    Ruben
    ”WebJ”

Inderdaad…

http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?p=115042#115042

Bijdrager
    Elstar
    ”WebJ”

Ja joh, ik lul maar een eind weg. Ik heb echt geen idee hoe versie 10.4 to 10.10 gaan heten. (Hoewel ik Ocelot wel een goede naam voor een voltooide reeks vind. Een naam die zich voor veel woordspelingen leent.)
    Maar als ik 10.5 wil hebben hoef ik dus niet 10.3 en 10.4 aan te schaffen?

Bijdrager
    Ruben
    ”Elstar”

Maar als ik 10.5 wil hebben hoef ik dus niet 10.3 en 10.4 aan te schaffen?

Dat is volgens mij met geen enkel OS zo. Het is natuurlijk WEL mogelijk dat je niet kunt upgraden van 10.0 naar bijvoorbeeld 10.5 met behoud van alle software en instellingen. Maar een clean install is natuurlijk altijd bij ieder OS mogelijk, tenzij je een Windows Upgrade pakket koopt, maar dat is ook makkelijk te neppen.:-P

Bijdrager
    Deskman

Tegen die tijd ben je toe aan een nieuwe Mac en daar zit het dan gewoon bij… Je hoeft nooit iets aan te schaffen omdat iedereen het heeft. Laten we die nachtelijke runs op winkels maar aan Windows-junks overlaten. Ik ga ook niet over op 10.3 tot ik er het nut van inzie. Als mijn kleurenprinter bijvoorbeeld ineens onder Panther wél goed zou draaien dan wist ik het wel. Voorlopig kun je vooral een fikse hoop ellende verwachten van iedereen die zo lekker zijn systeem zit op te voeren met allerlei snufjes en dan hoopt dat álles 10.3 compatibel is. De kans is klein…

Bijdrager
    tennapel

Ik wacht rustig af wat de eravaringen zijn nu van een ieder. Wat ik een beetje proef op het forum is dat de gemelde problemen tot nu toe vooral te wijten zijn aan programmaatjes die geinstalleerd zijn om Safari of iTunes te “upgraden” qua functionaliteit.

Waar ik uiteindelijk nieuwsgierig naar ben is of een iBook G3 met 800 Mhz inderdaad sneller loopt met behoud van alle programma’s. Dat kan een reden voor upgraden zijn.

Bijdrager
    sally

Jaguar was echt een grote sprong voorwaarts (je moest eigenljk wel), maar ik had aanvankelijk nog al wat problemen en probleempjes, die langzamerhand zowel door Apple als ander partijen met updates zijn verholpen. Blij dat alles nu lekker loopt.
    Het echte upgrade Panther argument voor mij heb ik nog niet gezien.
    Wie wel?
    (terwijl ik dat eigenlijk wel graag wil zien).
    De kans dat je weer problemen krijgt met FCP of Cubase of misschien zelfs met After Effects. (om er eens een paar te noemen) weerhoudt mij er voorlopig van.

Bijdrager
    MacAttack

Er is een upgrade argument! Herriner je je nog het gevoel bij jaguar dat 10.1 eigenlijk een beta was? Wel dat gevoel heb je nu dus ook met Panther. Panther voelt niet zo stroperig aan. En de finder windows zijn echt een zegen. Voor de rest zijn er natuurlijk de neuwe features zoals exposé. Maar ik vind de performance en stabiliteit de grootste reden voor een upgrade.

Je kan zeggen dat jaguar lekker bolt maar het bolt niet zo lekker als Panther.

Bijdrager
    Elstar
    ”MacAttack”

Maar ik vind de performance en stabiliteit de grootste reden voor een upgrade.

Dit zinnetje lijkt erg op een wasmiddelreclame. VERNIEUWD en NU NOG BETER!!! (ofwel was die vorige dan niet goed genoeg?)
    Apple gaat er toch al jaren prat op dat het stabiel is? Ik heb nog nooit een crash, kernel panic of wat dan ook gehad in Jaguar.

10.1 heb ik trouwens nooit mee gewerkt. De laatste upgrade was voor mij van 9.2.2 direct naar 10.2

Bijdrager
    sally

Maar MacAttack schreef ook:
    Er is een upgrade argument! Herriner je je nog het gevoel bij jaguar dat 10.1 eigenlijk een beta was? Wel dat gevoel heb je nu dus ook met Panther. Panther voelt niet zo stroperig aan.

En dat herken ik wel van vorige upgrades; en dat vind ik wel stimulerend.
    Bij mij voelt jaguar weliswaar helemaal niet stroperig, maar misschien strakts met terugwerkende kracht toch wel.
    Wel moet ik even de kat uit de boom kijken vanwege zorgen over compabiliteit.

Bijdrager
    Josh

Ook ik vertik het mij door Panther te laten verleiden en houd lekker MAC OSX 10.2.8 en OS9.2.2.
    Alles loopt goed.
    Mogelijk nog eens een verse Jaguar-installatie over de oude heen met behoud van instellingen (nog niet gedaan maar zo schijnt het te gaan) en de bewaarde downloads van de updates en -grades er achteraan. Mogelijk ook eens de DiskWarrior loslaten na een backup d.m.v. de Carbon Copie Clooner (ook nog niet gedaan).
    Want soms gaat Jaguar net iets te langzaam maar dat is niet een echt probleem? Ik heb me toch een smak programma’s…
    IK HEB GEEN PROBLEMEN, nou, dat is toch een goeie verdienste?

Ondertussen heb ik al 15 maanden dag en nacht gestudeerd in het OS (en er komt geen eind aan) en ik wil ook nog eens mijn oude persoonlijke studie hervatten voordat ik in het bejaardentehuis zal zitten duimen. Daarenboven zijn er vele, vele programma’s die ik nog niet eens goed beheers in gebruik.

Wat ons geliefd Forum over Panther nog gaat schrijven volg ik heus wel met gereserveerde belangstelling.

Ju blèèèft an du gang (Amsterdams), nietwaar?

Sterkte voor een ieder.

Bijdrager
    ParadoX

iedereen beslist natuuirlijk zelf of hij wel of niet op panther over wilt.
    Maar het probleem vindt ik dat er op een gegeven moment zoveel programmatjes komen die alleen onder 10.3 draaien. Ik denk ook dat als strax bijvoorbeeld itunes 5 uitkomt deze alleen onder 10.3 draait. Eigenlijk vindt ik dit ook helemaal niet leuk. Met 10.2 was het toen ook het geval. Alles van apple had al 10.2 nodig.

Bijdrager
    2manydjs

bij Jaguar vond ik dat niet zo erg, omdat de voorgaande versies inderdaad een beetje beta waren.
    Als Apple je nu weer “dwingt” om te upgraden vind ik het te ver gaan.
    (Maar ja voor mij zou het niet zo heel veel uitmaken; ik stap toch wel over…)

Bijdrager
    Ruben
    ”MacAttack”

Herriner je je nog het gevoel bij jaguar dat 10.1 eigenlijk een beta was? Wel dat gevoel heb je nu dus ook met Panther.

Om eerlijk te zijn heb ik juist het gevoel dat Panther weer een beta is. Het ziet er gelikt uit, leuke nieuwe truukjes, maar je kan er gewoon niet 100% op vertrouwen dat het goed blijft werken.

Bijdrager
    MacAttack

een beta? komaan iRuben, er is nog geen enkele app hier gecrasht, dat was anders in jaguar. Ik merk echt niets maar dan ook niets van probs!

De probs die hier vermeld staan ivm Panther zag je met de release van Jaguar ook.

Bijdrager
    Ruben
    ”ParadoX”

Eigenlijk vindt ik dit ook helemaal niet leuk. Met 10.2 was het toen ook het geval. Alles van apple had al 10.2 nodig.

Tja, en helaas doen ze dat zelfs bij andere OS-en. Toen ik nog met Windows “werkte” (het was meer “tobben”) kon ik 9 van de 10 programma’s gewoon op alle Windows versies gebruiken. Zelfs de nieuwste software draaie vaak nog gewoon op Windows 98 die ik nog op een oude computer had staan. Mijn teleurstelling was dan ook best groot toen iTunes voor Windows er eindelijk was en deze alleen maar werkte op Windows 2000 of XP. Apple dwingt mij zelfs om Windows te upgraden.:evil: Gelukkig hanteert Microsoft WEL normale prijzen en kun je vaak goedkoper upgraden als je hun OS al gebruikt. Apple wil gewoon steeds opnieuw weer het volle pond hebben.:(

Bijdrager
    MacAttack

Koop een wintendo dan! Apple verplicht je helemaal niet van je win systeem up te graden. Apple gaat er gewoon vanuit dat mensen die windows gebruiken ook al het nieuwe millenium zijn binnengetreden.

Bijdrager
    sally

Mijn zorgenpuntje is ook dat als de finder zoveel beter (sneller) presteert en er weer 150 functies bijkomen, of dit ook betekent dat Panther een groter beslag legt op mijn RAM en mijn mhz’en, m.a.w. of dit tenkoste gaat van de performance van andere programmas?
    Misschien zou iRuben nog wat precieze kunnen zijn over de problemen die hij tegenkomt (audio, video?)

Bijdrager
    Ruben
    ”MacAttack”

Koop een wintendo dan!

Hey, ik zeg hier niet dat Wintendo beter is dan Apple (v.w.b. software etc.), maar zoals ik wel vaker heb gezegt; de FIRMA Apple komt me een beetje mijn strot uit inmiddels, wat dat betreft was ik wel liever bij Microsoft gebleven, die PROBEREN tenminste nog een beetje te kijken naar wat gebruikers willen en belangrijker, blijven ook gebruikers supporten die NIET meteen meegaan met het nieuwste van het nieuwste. Zoals anderen al opmerkten laat Apple vaak gebruikers van oudere versie van hun software meteen stikken als ze weer eens iets “nieuws” hebben gemaakt (en kom op, wat is er nou helemaal zo nieuw aan Panther, had het niet gewoon 10.2.9 moeten zijn?).

Ik zie trouwens ook al regelmatig berichten voorbij komen dat ze deze “humor” ook toepassen op bijvoorbeeld gebruikers van de iPod. Heb je een wat oudere, dan tel je voor Apple al niet meer mee want die zien liefst dat jij bij ieder nieuw model meteen je oude inruilt.

Op zich wel een handige truuk natuurlijk, want als ik een oudere iPod heb en een nieuwe wil, verkoop ik die van mij door aan een ander en koop de nieuwe. Op die manier is er natuurlijk meteen nog een iPod gebruiker bij gekomen. Qua marketing heel handig, maar in mijn ogen niet “trouw” richting de klant.

Bijdrager
    Ruben
    ”AndreSalters”

Misschien zou iRuben nog wat precieze kunnen zijn over de problemen die hij tegenkomt (audio, video?)

Ik heb tot nu toe nog geen echte crask gehad van een app die aan Panther te wijten zou zijn. Als het mis gaat is dat meestal omdat ik een app die niet voor Panther geschikt zou zijn vanaf mijn Jaguar partitie verkast had.

Maar over het algemeen is Panther gewoon niet helemaal lekker. Finder blijft soms ineens midden in een kopieer-aktie steken om nooit meer verder te gaan, Safari doet er een paar seconden over om AF te sluiten (opstarten gaat wel normaal), mijn USB harddisk is soms ineens verdwenen, Force Quit vanuit de Dock werkt niet, Internet verbinding doet rot als ik HEEL VEEL kleine bestandjes upload, een 14 track audio mix in Cubase hapert soms (doet het onder Jaguar zelfs met 24 tracks nog goed) omdat Panther ineens iets op de harddisk lijkt te moeten doen (misschien wel dat Journaling waar ik niks van snap?).

Maar het meest irritante is nog wel dat er een soort “memory leak” lijkt te zijn, vooral als ik vanuit Finder een paar duizend foto’s heen een weer aan het verplaatsen ben. Ik heb 640 MB in mijn iBook en een tooltje om te monitoren hoeveel geheugen ik in gebruik en vrij heb. Als ik dan veel foto’s heen en weer sleep zit ik in no-time op nog maar 8 MB vrij (om de een of andere reden kom ik nooit op 0 uit). Daarna is er ook niet meer normaal met Finder te werken. De enige manier om het geheugen terug te krijgen is een “Relaunch” van Finder… als ‘ie daar op wil reageren tenminste.

Maar de andere hebben gelijk, niemand (behalve Apple) dwingt mij Panther te gebruiken en zolang het bij mij zo onprettig en onbetrouwbaar blijft hou ik ook gewoon Jaguar ernaast en werk ik daar in als ik wel een betrouwbaar systeem wil hebben, want ondanks de ervaringen van anderen doet 10.2.8 het bij mij wel okee. Gelukkig maar, want nu Panther er is zal Apple Jaguar wel weer laten vallen als een baksteen en vrees ik dat we daar de laatste update wel weer van gehad hebben.:(

Bijdrager
    MacAttack
    ”iRuben”

de FIRMA Apple komt me een beetje mijn strot uit inmiddels, wat dat betreft was ik wel liever bij Microsoft gebleven, die PROBEREN tenminste nog een beetje te kijken naar wat gebruikers willen en belangrijker, blijven ook gebruikers supporten die NIET meteen meegaan met het nieuwste van het nieuwste. Zoals anderen al opmerkten laat Apple vaak gebruikers van oudere versie van hun software meteen stikken als ze weer eens iets “nieuws” hebben gemaakt (en kom op, wat is er nou helemaal zo nieuw aan Panther, had het niet gewoon 10.2.9 moeten zijn?).

Ik zie trouwens ook al regelmatig berichten voorbij komen dat ze deze “humor” ook toepassen op bijvoorbeeld gebruikers van de iPod. Heb je een wat oudere, dan tel je voor Apple al niet meer mee want die zien liefst dat jij bij ieder nieuw model meteen je oude inruilt.

Op zich wel een handige truuk natuurlijk, want als ik een oudere iPod heb en een nieuwe wil, verkoop ik die van mij door aan een ander en koop de nieuwe. Op die manier is er natuurlijk meteen nog een iPod gebruiker bij gekomen. Qua marketing heel handig, maar in mijn ogen niet “trouw” richting de klant.

Helemaal niet met je eens Panther kan je vanaf de CRT iMac installeren. XP kan je op geen enkele PC meer uit dat tijdperk installeren.

Wat heeft Windows onlangs toegevoegd dat gebruikers wensen behalve een patch? Wij hebben gekregen een sneller systeem, exposé, Safari, iChat AV, File vault, een zeer handige finder en dan heb ik het nog enkel maar over het jaar 2003. Sinds 2000 hebben we een heleboel gekregen. We staan nu al verder dan wat Longhorn beloofd, ben je niet een beetje te hard verwend door Apple. Uiterlijk is panther niet veel verschillend van Jaguar maar hoe langer je er mee werkt hoe meer verschil je ziet met Jaguar.

Er was trouwens net een update beschikbaar voor oudere iPods

Bijdrager
    MacAttack
    ”iRuben”

Gelukkig maar, want nu Panther er is zal Apple Jaguar wel weer laten vallen als een baksteen en vrees ik dat we daar de laatste update wel weer van gehad hebben.:(

Lol je laat je blijkbaar wel wat misleiden door de benamingen van de systemen. Apple laat jaguar helemaal niet vallen ze hebben net een upgrade uitgebracht en die heet nu niet meer jaguar maar panther.

Hadden ze 10.2.8b nu 10.2.9 genoemd dan was er voor jou dus geen probleem geweest want ze konden dan maar enkel 10.3 uitbrengen :wink:

Bijdrager
    sally

Help, iRuben wordt geMacAttacked.

Ik snap jullie allebei wel.
    Maar dat van die cijfertjes (MacAttack) is wel erg flauw.
    En windows (iRuben); daar zouden we eigenlijk helemaal niet over moeten hebben hier. Want dat hebben we niet, en dat willen we niet.
    We zijn tot Apple en zijn streken veroordeeld.

iRuben is zo’n beetje de luis in de pels van dit forum. En daar ben ik blij mee.
    Als iedereen hier juichend achter Apple aanholt zou dit een heel vervelend forum zijn.

(Overigens is er bij Apple discussions veel meer harde kritiek te vinden. Dus eigenlijk zou Apple deze site best kunnen sponsoren)

Apple heeft zich via de iMac op de consumenten markt (het gewone volk) gestort.
    Maar heeft wel de elitaire aanname, dat zijn bevoorrechtte klanten genoeg geld hebben hebben om elk jaar voor upgrades, elke twee jaar voor een laptop en elke drie jaar voor een g4/g5/g6 te betalen.

Tegelijkertijd is die enorme razendsnelle vernieuwingsdrang van Apple fascinerend.
    En wat Apple communiceert is: je moet mee, je wilt dit niet missen.
    Wat Panther betreft is dat misschien toch wat overdreven.

iMovie en Final Cut Pro. dat waren echte doorbraken (en OSX, misschien de g5 )
    En de iPod / iTunes (hoewel ik er helemaal niets mee heb; doe mij maar een grote kast met cd’s, en mij zul je nooit met een koptelefoontje op straat zien lopen, maar ja ik ben ook al 50 en heb dat 20 jaar geleden al afgezworen)

Vrede,

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.