22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Steves lovechild

Panther ondersteunt ook + en RW formaten

Panther gaat het +R(W) en -R(W) formaat ondersteunen! Dus toch.

System
    DVD R+, R+W, RW Burning Burn data to optical media via a variety of additional recordable DVD drives and media.

Bijdrager
    Mmmarco

COOL! Ik ben 100% voor keuze. ER zijn zelfs winkels die alleen ‘+’ verkopen en ‘-‘ weigeren! (Bv http://www.norrod.nl).

Al mijn iMovie DVD-R zijn tot nu toe op alle spelers van familie prima te bekijken.

Bijdrager
    Frans

Klopt, het systeem ondersteunt +R(w), maar programma’s als ITunes en Idvd doen daar niet aan mee.

Groeten,
    Frans

Moderator
    Adriaan Mol

Betekend dit dat je op DVD-R en DVD+R kan branden? Dat heeft toch te maken met het soort brander die in de computer zit? Of heb ik ’t mis?

Bijdrager
    koen76

Volgens mij wil dat zeggen dat ze vanaf Panther ook de mogeljkheid geven om DVD+ weer te geven..

Als het om branden gaat zit je volgens mij vast aan je brander…en die is momenteel ankel DVD-…

De nieuwere versie van de superdrive zal alle normen aankunnen; denk ik..

Koen76

Bijdrager
    Steves lovechild
    ”Adriaan

Betekend dit dat je op DVD-R en DVD+R kan branden? Dat heeft toch te maken met het soort brander die in de computer zit? Of heb ik ’t mis?

Klopt. Je kunt dan ook naar +R branden. Uiteraard moet de optical wel een combodrive zijn. Maar zo’n beetje alle goede recente drives, b.v. de Pioneer 106, lezen en schrijven op zich beiden. Tot nu toe kon het alleen vanuit Toast. Maar nu dus ondersteuning op systeemniveau. Er komen ongetwijfeld snel firmwareupdates om de drives, die door eigen Apple firmware op slot gezet werden voor +, geschikt te maken. (B.v. de Sony en Pioneer in de iMac.)
    http://www.apple.com/macosx/newfeatures/creativeprofessionals.html
    en kijk bij system.
    SLC

Bijdrager
    koen76

Dus iedereen met een ‘oude’ superdrive kan vanaf Panther met alle dvd normen overweg??

Dat is goed nieuws, ik dacht al dat ik een nieuwe superdrive mmoest inbouwen!!!

Txs,
    Koen76

Bijdrager
    EagerB0bNerd

maareuhh ,

wat is het verschil tussen DVD-R en DVD+R ??

Moderator
    Lucas Raggers

Kan ik mijn Pioneer DVR 105 in mijn eMac niet met eenal bestaande patch / firmware update opwaarderen naar een +/- brander? Of kan deze dat niet aan?

Bijdrager
    hans dorsman

Nee dat kan niet. Je moet minimaal de 106 of de A06 hebben.

Hans

Bijdrager
    KR1275

En hoe zit het met -RW? Kan ik die dan ook gebruiken in bijvoorbeeld iDVD? Ik neem wel eens tv-programma’s op om dan later in de woonkamer te bekijken.

Bijdrager
    Steves lovechild
    ”Richard

En hoe zit het met -RW? Kan ik die dan ook gebruiken in bijvoorbeeld iDVD? Ik neem wel eens tv-programma’s op om dan later in de woonkamer te bekijken.

Dit kan al lang. Verwissel in st 1 de -R met een -RW Onlangs nog een post over geweest van Antje.
    Direct branden van -RW in iDVD kan niet. Ook niet in Panther.

Bijdrager
    OMT-fan

Steve,
    Bevestigt dit weer de juiste keuze om pioneer a6 te installeren als “enige juiste” keuze en kunnen we dus straks + en – branden en lezen vanuit iDVD met panter??

Bijdrager
    Steves lovechild
    ”Hans

Steve,
    Bevestigt dit weer de juiste keuze om pioneer a6 te installeren als “enige juiste” keuze en kunnen we dus straks + en – branden en lezen vanuit iDVD met panter??

Ja, de Pioneer 106 is zondermeer de beste brander die op dit moment te koop is. MAAR: Vooralsnog zal Panther alleen backup-DATA naar + formaten kunnen branden. En dus geen brandondersteuning geven voor apps als iDVD , iTunes etc. Je kunt uiteraard wel in Toast naar alle formaten branden. Dus ook +R en +RW. Uitgesloten is het niet dat Apple ook iDVD gaat aanpassen, maar op korte termijn zeker niet.

Voor de fanaten hier een stuk erover uit CNET.

After years of backing only one format in the recordable DVD format war, Apple Computer is adding limited support of a rival format into its operating system.

Apple, a longtime supporter of the DVD-R format, confirmed Monday that it is adding support for DVD+R and DVD+RW into the Macintosh operating system with Panther, the new version of Mac OS X thatships next week. Apple is only adding support for backing up data and has not yet added support for the format into its media applications, such as iDVD and iTunes.

Although they are both formats for recording DVDs that can be played on PCs and in many consumer DVD players, DVD+RW drives cannot write to DVD-R or DVD-RW media, just as DVD-RW drives can’t write to DVD+R or DVD+RW media. Increasingly popular are drives that are capable of writing both formats.

Nonetheless, the move is a strategic shift for Apple, which until now has supported only the -R standard, contending it was used by more DVD players. The company has shipped some machines with Sony-made drives that can write to both the +R and -R standards, but in those cases it turned off the +R capabilities.

An Apple representative said that the move came at the request of customers, many of whom own third-party DVD burners. Apple did not say whether it would add DVD+R support into future versions of its iApps, such as iDVD.

Apple drive supplier Pioneer, which has been one of the big makers of DVD-R drives, announced in May that it would support both formats. Microsoft has also added support for both types of discs.

A fierce battle between the two rival formats has been raging for years.

The DVD+RW format had the early backing of several PC makers, including Dell and Hewlett-Packard, while consumer electronics makers such as Panasonic and Hitachi pushed the rival DVD-RW format.

However, the -R camp lost a key backer when Compaq Computer was acquired by HP, which has steadfastly supported the +RW format. Sony also moved from the DVD-R camp to supplying drives that can read and write to both types of discs.

Also, the DVD+RW format, which was initially seen as less compatible than its rival, is now supported by most DVD players, analysts say.

Backers of the -R format said that Apple’s move does not necessarily spell defeat for their format.

“I don’t think it’s a negative thing; I don’t think it’s a positive thing,” said Andy Marken, a representative for the Recordable DVD Council, a hardware and software trade group that supports the DVD-R format. “It is just (Apple) doing the right thing for Mac users.”

Marken said that archiving data is an important use of DVD burning and that supporting more than one format allows consumers to choose whichever flavor of media is cheaper on store shelves.

“It gives the consumer the ultimate choice,” Marken said.

Meanwhile, the DVD+RW Alliance praised the move as another step in what it says is a steady move toward +RW among PC makers.

“I think it is clear to us that +RW is really becoming the de facto standard for recording on the PC side of the business,” DVD+RW Alliance spokesman Jerry Brown said. Brown said that in addition to having the top PC sellers Dell and HP solidly on its side, there are “other companies they have been moving steadily toward adding +RW capabilities.”

CNET News.com’s Richard Shim contributed to this report.

Bijdrager
    aftererik

Citaat van Steve:

Er komen ongetwijfeld snel firmwareupdates om de drives, die door eigen Apple firmware op slot gezet werden voor +, geschikt te maken. (B.v. de Sony en Pioneer in de iMac.)

Steve, betekent dit dat ik met mn DVR 104 (superdrive) ook in de toekomst met plus kan branden?

Groetjes, Aftererik

Bijdrager
    Steves lovechild
    ”aftererik”

Citaat van Steve:

Er komen ongetwijfeld snel firmwareupdates om de drives, die door eigen Apple firmware op slot gezet werden voor +, geschikt te maken. (B.v. de Sony en Pioneer in de iMac.)

Steve, betekent dit dat ik met mn DVR 104 (superdrive) ook in de toekomst met plus kan branden?

Groetjes, Aftererik

Nee, want de 104 kan van huis uit niet naar +R branden. Is geen combi drive.

Bijdrager
    aftererik

Ok! Bedankt voor je snelle reactie!

Bijdrager
    koen76

Hello,

misschien een domme vraag, maar hoe weet ik dat ik een combo drive heb??

Is elke superdrive een combo?? Ik ben ff niet mee???

Concreet: de dvd-writer pioneer 105, is dat er een die dvd+ aankan??

Thanks voor de reacties..

KOen76

Bijdrager
    Steves lovechild

Pas vanaf de pioneer 106 is het een combi drive. Ook de Sony in een iMac TFT is een combidrive.

Bijdrager
    marick

Betekent dit dat ik met wanneer ik panther op mijn iBook installeer de dvd drive ook mijn gebrande + discs kan lezen en afspelen

nu leest en speelt dvd-player alleen -discs

Bijdrager
    hans dorsman

Er is overigens een patch van macwelt waarmee itunes etc wel met veel meer drives uit de voeten kunnen.
    Helaas werkt dit nog niet met OS 10.3, maar met 10.2.
    http://www.macwelt.de/magazin/0310/PatchBurn1.1.sit

Hans

Bijdrager
    peter68

Met de combinatie Panther en Superdrive model UJ-815a kan ik binnen IDVD prima dvd-rw branden op mijn Powerbook g4/800

En Steve mocht je dit niet geloven dan moet je maar je adres mailen en stuur ik je de dvd ter verificatie!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.