30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:
    Bijdrager
    Marijn

Panther 7B85

Heb net Panther 7B85 binnen
    Kon wel eens de GM zijn!!!

Iemand ervaringen????

Bijdrager
    macpro

Ja hoor.

Kijk hier maar eens…

Bijdrager
    Marijn

Inderdaad dom van mij
    Had ffff beter moeten zoeken

Bedankt

Bijdrager
    Ruben

Ik ben momenteel ook Panther aan het downloaden (hopelijk dus inderdaad de “final”) en verwacht wel dat deze over een uurtje klaar is. Nu is dus mijn vraag; als ik de betreffende DMG via DiskCopy op een CD fik, is deze dan bootable, of moet ik daar nog ander kunst & vliegwerk voor uithalen. Gisteren heb ik toevallig nog een bootable OS X CD gebakken om Drive 10 en DiskWarior op mijn startup schijf los te kunnen laten, maar dat was een voorbereide image. Hoe zit dat met die Panther images die nu de ronde doen op Internet?

Bijdrager
    macpro

Je kunt de .DMG file gewoon via schijfkopie op CD bakken.
    Die is dan meteen bootable.

Bijdrager
    Marijn
    ”papilio”

……..en tot op heden is niemand en niets er in geslaagd om de site te verbieden of offline te halen.

Mooi toch!!!
    Vrijheid van meningsuiting, iedereen mag toch praten over wat hij/zij leuk vindt

[mod:bc19daf87a=”iRuben”]Discussie rondom MSJ opgesplitst naar nieuw topic. Helaas was ik dit berichtje vergeten mee te nemen…[/mod:bc19daf87a]

Bijdrager
    WebJ

OMG, heb ‘m net draaien. M’n computer lijkt gewoon weer als nieuw. Al die nieuwe opties etc.etc. HEERLIJK!

Bijdrager
    iGeysir

Alvast even vooruitlopend deze vraag van een “upgrade-dummie”: als Panther straks in de winkel ligt, kan ik die dan gewoon kopen en “over mijn 10.2.8 heen installeren” of moet je een clean install doen?
    – Indien geen clean install: blijven al je voorkeuren en bijv. je bureaubladafbeeldingen behouden?
    – Indien wel: moet je dan ook weer bijv. heel Office v.X installeren en wéér alle updates daarvan downloaden? Evenals de firmware updates voor powerbooks?
    Ik heb al vele draadjes over Panther gezien, maar deze vragen ben ik nog niet tegengekomen. Wel zie ik op de website van Apple dat voor de upgrade van 10.0 of 10.1 naar Jaguar geen clean install nodig is: gewoon cd aanschaffen, in je mac stoppen en installeren maar.

Bijdrager
    Ruben
    ”iGeysir”

…als Panther straks in de winkel ligt, kan ik die dan gewoon kopen en “over mijn 10.2.8 heen installeren” of moet je een clean install doen?…

Okee dan, ik heb ZOJUIST Pather gewoon over Jaguar (10.2.8) gezet en alles lijkt nog prima te werken. In mijn geval is het antwoord dus een volmondig JA, maar ik weet natuurlijk niet of dat voor alle configuraties geldt. Het zal haast wel, maar ik heb het in elk geval gedaan op een iBook 800. Wel moet je minimaal 2 GB vrij hebben op je schijf voor een update en 3.5 GB als je ook de developer tools erbij wilt zetten.

De hele upgrade verliep vlekkeloos. Het enige wat me opviel was dat de schatting voor de resterende tijd in tegenstelling tot bij Jaguar een beetje Microsoft-achtige vormen aan is gaan nemen. Op een gegeven moment was de schatting nog 18 minuten, 5 minuten later was dit nog maar 3 minuten en daar heb ik vervolgens bijna een kwartier tegenaan zitten kijken. De totale “begin-schatting” klopte dus aardig, alleen het verloop niet echt.:-P

Ik ga nu eens kijken wat er allemaal voor nieuws onder de zon is verschenen…

Bijdrager
    Ruben

Een kleine update/aanvulling voor wie ook Panther wil gaan gebruiken; Als de FileVault je een leuke optie lijkt en je wilt deze aan zetten, wacht er dan even mee tot je niets anders meer wilt doen. Ik zit nu gedwongen ruim een uur zonder iBook omdat deze na het aanzetten van de FileVault uitlogt en vrolijk al de bestanden gaat encrypten. De schatting was dat dit 120 minuten zou gaan duren, maar hij is na een half uur al op de helft, dus dat zal wel meevallen, maar ik zit nu wel gedwongen even op een Wintendo doos te Internetten!:-P

Bijdrager
    WebJ
    ”iRuben”

De hele upgrade verliep vlekkeloos. Het enige wat me opviel was dat de schatting voor de resterende tijd in tegenstelling tot bij Jaguar een beetje Microsoft-achtige vormen aan is gaan nemen. Op een gegeven moment was de schatting nog 18 minuten, 5 minuten later was dit nog maar 3 minuten en daar heb ik vervolgens bijna een kwartier tegenaan zitten kijken. De totale “begin-schatting” klopte dus aardig, alleen het verloop niet echt.:-P

Dit had ik ook. Hij begon met 10 minuten, na 2 minuten stond die al op 5. Toen heeft die ± 15-20 minuten over die 5 minuten gedaan. De procenten heb ik iig niet terugzien lopen want Windows weleens bij mij gedaan heeft!

Bijdrager
    iGeysir
    ”iRuben”

Wel moet je minimaal 2 GB vrij hebben op je schijf voor een update en 3.5 GB als je ook de developer tools erbij wilt zetten.

Wat zijn de developer tools? Voor “gewone” of gemiddelde gebruikers waarschijnlijk niet nodig?

Bijdrager
    Ruben
    ”iGeysir”

Wat zijn de developer tools? Voor “gewone” of gemiddelde gebruikers waarschijnlijk niet nodig?

Geen idee.:-P Ik DACHT tenminste dat het de “Developer Tools” heette, maar kan ook iets anders zijn. En inderdaad, voor de gemiddelde gebruiker niet nodig. Ik heb ze er ook niet op gezet. Het is de 3e CD en deze heb ik niet nodig gehad bij de upgrade.

Bijdrager
    iGeysir

ok, thx iRuben, veel plezier met je Panther (zorg dat-ie je niet bijt) :wink:

Bijdrager
    mach2

Bij mij draait deze versie Panther als een tierelier. gewoon over 10.2.6 geinstalleerd. Gevoelsmatig veeel sneller dan Jaguar. Alleen mijn Trust tekentablet vindt ie niet leuk….

Bijdrager
    Marijn
    ”iRuben”
    ”iGeysir”

Geen idee.:-P Ik DACHT tenminste dat het de “Developer Tools” heette, maar kan ook iets anders zijn. En inderdaad, voor de gemiddelde gebruiker niet nodig. Ik heb ze er ook niet op gezet. Het is de 3e CD en deze heb ik niet nodig gehad bij de upgrade.

De derde CD bevat extra printerdrivers, taalbestanden en X11

Bijdrager
    Ganymedus

Wow jullie weten gewoon in benadering hoelang het duurt eer iets binnen komt. Bij mij duurt het altijd erg lang. Waarschijnlijk gebruik ik de verkeerde software.
    Weet iemand overigens als je panther in de drive stopt, en daarna reboot, of je dan de optie krijgt om te upgraden???

Bijdrager
    Marijn
    ”Ganymedus”

Weet iemand overigens als je panther in de drive stopt, en daarna reboot, of je dan de optie krijgt om te upgraden???

Yep, Panther kan “over” Jaguar “heen”

Bijdrager
    Joost

Okay, ik heb geen final of andere versie maar wacht netjes op de release maar ik vraag me een (of eigenlijk 2) ding(en) af:

1. Fontbook – als je een font activeerd, is dat dan ook zichtbaar in classic? en ‘zien’ applicaties die open staan de activering van fonts, ik bedoel, stel ik zit in Indesign en ik activeer, zeg, de optima, ziet indesign dat dan ook meteen?

2. Werkt Suitcase 10.2.2 onder panther?

Bijdrager
    Marijn
    ”Joost”

Okay, ik heb geen final of andere versie maar wacht netjes op de release maar ik vraag me een (of eigenlijk 2) ding(en) af:

1. Fontbook – als je een font activeerd, is dat dan ook zichtbaar in classic? en ‘zien’ applicaties die open staan de activering van fonts, ik bedoel, stel ik zit in Indesign en ik activeer, zeg, de optima, ziet indesign dat dan ook meteen?

2. Werkt Suitcase 10.2.2 onder panther?

Ik zal vanavond ffff voor je kijken
    Rond een uur of 7 ffff terugkomen hier voor antwoord…:)

Bijdrager
    Ganymedus

thnx

Weten jullie trouwens wat die torrent files inhouden? Die zijn echt miniatuur, en daar heb ik 7b85 van, maar ik weet niet wat ik ermee moet. Verder heb ik 7b80 klaar staan voor vanavond. Eindelijk mijn iMac omzetten. Had het wel reeds geinstalleerd op mijn oude ibook, maar die was toch kaal/schoon, is toch wat makkelijker werken.:-)

Bijdrager
    Marijn
    ”Joost”

Hoi

Ten eerste:
    Applicaties die open staan zien METEEN het font wat geactiveerd wordt.
    Classic ga ik nu bekijken
    Suitcase 10.2.2 weet ik niet want ik heb Suitcase X1
    Maar als FontBook (Lettertypencatalogus in het NL) goed werkt gaat Suitcase X1 eraf

Bijdrager
    Joost

Marijn,

dat is in ieder geval stap 1! Ik wil namelijk ook af van suitcase (traaaaaaaaaaaaaaaag!!!!!!) maar daarvoor heb ik wel ondersteuning in classic nodig ivm aanleveren materiaal bij drukkers. Vandaar dat ik nu met spanning wacht op de wel/niet classic ondersteuning en, je had het al geraden uiteraard, Xpress (hate it but need it!).

Bijdrager
    Marijn
    ”Joost”

1. Fontbook – als je een font activeerd, is dat dan ook zichtbaar in classic?

Volgens de voorkeuren van FontBook moeten de fonts die geactiveerd worden ook in Classic te zien zijn

Bijdrager
    Marijn

Ik ga nu fff kijken of ut doet wat ut belooft
    Classic is Starting up…….

Bijdrager
    Joost

Marijn,

Het zal toch eens waar zijn…, vertel, vertel

Bijdrager
    Marijn

Joost,

Ik moet je helaas teleurstellen (en mijzelf ook)
    FontBook laadt GééN fonts voor Classic

Ik heb eerst in FontBook de voorkeuren ingesteld dat de font geladen moeten worden voor Classic (zoals aangegeven in bovenstaande afbeelding)

Vervolgens Classic opgestart (werkt probleemloos in Panther, misschien omdat ik op een aparte partitie 9.2.2 geïnstalleerd heb, zeurde wel ffff over Quicktime dat die versie te laag was maar da boeit nie)

Xpress 4.01 en 5 opgestart
    Dokument aangemaakt
    Tekst ingetiept
    Geselecteerd, opmaak, font bekeken en wat blijkt….. alleen de systeemlettertypen sie ik in een kale OS 9 heb staan worden zichtbaar K*T!!!!!!!!!!!!

Vervolgens Classic gequit
    Suitvcase X1 opgestart (werkt goed in Panther)
    Wat Adobe Fonts geladen
    Classic opgestart
    Xpress 4 4n 5 opgestart
    Dokumetje aangemaakt
    tekst getiept
    Wat blijkt…….. alleen de Eurofonts van Adobe (gratis) worden geladen door Suitcase en zichtbaar en bruikbaar gemaakt in Classic.

Suitcase is dus blijkbaar ook nog niet in staat in beide OS’en alle gevraagde fonts te laden………

FontBook belooft wel fonts te laden voor Classic, maar zoals je weet is de Panther versie 7b85 vooralsnog een bètaversie totdat op 24-10 het tegendeel bewezen wordt!

Dat de fonts, geladen door Fontbook, direct bruikbaar zijn in alle openstaande programma’s is al een vooruitgang

Ondertussen blijf ik net zolang “kloten” totdat Font Book fonts laadt voor Classic
    Ik hou je op de hoogte!!!!!!!!!

Zie voor verdere uitleg van Font Book
    http://www.apple.com/macosx/techspecs/
    Klik op deze pagina op het pdf icon; Fonts in Mac OS

Doe er je voordeel mee

Groet
    Marijn

Bijdrager
    Joost

Marijn,

Zou je een testje kunnen doen en in de prefs van fontbook install voor classic aan kunnen zetten en vervolgens een font in fontbook aanmelden en activeren en dan nog eens in classic kijken of het werkt met dat font.

Uit de pdf over fontbook maak ik zoiets op…

Bijdrager
    Marijn

Joost

Oke ga nu fff proberen
    heb fffff geduld:-)

Bijdrager
    Marijn

Joost

Helaas
    Maakt niet uit wat ik probeer, eerst fonts laden en dan Classic starten of andersom
    Font Book laadt heen fonts die bruikbaar worden in Classic muv de Eurofonts

Ik dachtt eerst dat het wat uit zou maken of ik Postscript fonts of TT of OT fonts zou laden maar het maakt nix uit
    HEELLLAAAAAASSSSSSS

Wachten op de GM dus op 24-10
    Maar ik wacht wel fffffff totdat ik weet wat de ervaringen van anderen zijn met Font Book mbt dit probleem

Groet
    Marijn

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.