22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Vin

Panorama foto hulp

hallo. ik wil een panorama foto maken maar het lukt niet zo. (zie screenshot). Ik heb een klein statief en heb mijn camera op steeds precies dezelfde positie gehouden en dan steeds wat verder naar rechts gedraaid. Ik heb de hoek hetzelfde gehouden, mijn toestel is niet verder naar beneden of boven gedraaid (dus alleen om zijn verticale as). Als ik dan de foto’s aan elkaar shop krijg je dit: zie screenshot. Waarom gaat mijn plaatje zo naar boven in het midden (want hij is nog niet af, het huis is het midden)? De straat links hoort horizontaal te zijn, en de garagedeur van het huis ook maar die zijn niet alle2 horizontaal! hoe kan dat en hoe moet ik m’n foto’s maken zodat het wel lukt?? Groeten uit het zonnige spanje (ghe ghe) en alvast reuze bedankt voor de hulp!!

Bijdrager
    hansenonline

ken je de plaatjes van de aarde als bol en daarna plat gelsagen? door de kromming heb je rare platte plaatjes. probeer een programma als wat bij de canons geleverd word en kijk dxan met de 360 graden kijker.

Bijdrager
    tarmac58

ik vermoed dat je jouw camera niet 100% horizontaal heb gehouden.
    mischien moet je met veel meer foto’s werken en van elke foto alleen het middelste , minder vervormde deel gebruiken,
    ik zelf zet in ps elements eerst elke foto recht, voor ik ze in mekaar plak.t’is wat werk, maar dan heb je ook wat.(werkt ook vertikaal, voor hoge pakhuizen in hele nauwe straatjes bijvoorbeeld)

Bijdrager
    hansenonline

verder schoot me net te binnen dat je niet moet inzoomen dat kan ook vervorming geven aan de randen. zeker handig om de tip van tarmac te gebruiken en meer fotos nemen dan je in eerste instantie denkt nodig te hebben.

Bijdrager
    Benji07

Je zou misschien ook eens een panorama programma kunnen gebruiken om te kijken wat die er van maakt.
    Bijvoorbeeld :
    Calico
    of PTMac
    Calico is handig om even snel te kijken hoe het er ongeveer uit gaat zien (slecht aantal dagen gratis te gebruiken en watermerk in je panorama).
    Met calico kan je maar weinig instellen maar levert soms toch vrij goede resultaten op.
    Als je alles wil instellen zou ik PTMac (licentie nodig om op te slaan geloof ik) gebruiken, is wel iets ingewikkelder maar kan dus ook een betere foto opleveren.

Bijdrager
    Freek.

Het begint bij een goed camerastandpunt en voldoende opnamen. Camera moet waterpas staan in beide richtingen (dus zowel naar voor richting lens als ober de breedte van je body).
    Neem flinke overlappingen bij de opname. Niet in- of uitzoomen, niet opnieuw scherp stellen. Gebruik ook één vaste belichting met een goed objectief en een goed diafragme waar je zo min mogelijk lensfouten tegenkomt.

Er zijn idd diverse programma’s om de boel aan elkaar te knopen. Ik doe het liever zelf in Photoshop. De overlappende delen passend aan elkaar leggen. En bv met een zachte grote gum de boel die weg moet verwijderen.

Om het jezelf eenvoudiger te maken kun je eerst eens een panorama maken die niet bv 180graden en meer laat zien. Gewoon met 3 plaatjes beginnen en oefenen.

Succes!

Bijdrager
    Vin

hartelijk bedankt voor de hulp! ik zal morgen nog eens aan de slag gaan! Een vraagje nu nog: Waarom moet de camera waterpas staan voor richting lens én voor de body? Is een van beide niet goed? Bijvoorbeeld de body horizontaal (waterpas dus) en de lens 45graden naar boven….

Ik kan hier nogal moeilijk op internet dus als jullie een tijdje niets meer van mij horen weet je waarom…. Nogmaals bedankt!

Bijdrager
    Freek.

Succes sic-one. Ben benieuwd naar de resultaten.

Btw: kun je jouw voorbeeldfoto nog even vervangen voor eentje van 590 pixels breed? Ik heb nu m’n tweede beeldscherm erbij nodig om deze pagina te lezen :D

Bijdrager
    Vin
    ”Freek.”

Btw: kun je jouw voorbeeldfoto nog even vervangen voor eentje van 590 pixels breed? Ik heb nu m’n tweede beeldscherm erbij nodig om deze pagina te lezen :D

ik had m expres zo breed gedaan omdat het over panorama foto’s gaat maar ik heb m al smaller gemaakt (de quote is weg dus wordt ie geschaald). :wink:

Bijdrager
    nookie

Photoshop heeft ook een functie voor dit.
    Weet niet of dit vanaf CS is, maar daar kan het in.
    Bestand -> automatisch -> photomerge.

Bijdrager
    Katinka
    ”sic-one”
    ”Freek.”

ik had m expres zo breed gedaan omdat het over panorama foto’s gaat maar ik heb m al smaller gemaakt (de quote is weg dus wordt ie geschaald). :wink:

Uhm, dan moet je wel proportioneel schalen (ook minder hoog maken dus), want nou wordt het wel een heel vreemd samenstelsel.

Photomerge of een ander programma, dat maakt niet zoveel uit. Het probleem zit ‘m in de vervorming van foto’s afzonderlijk. Op de meest linkse kun (kon) je zien dat de verticale lijnen van de twee muren links en rechts naar het midden toe lopen. Moeten deze dan met de volgende foto passen dan zal deze dus automatisch gedraaid moeten worden. Het uitsluiten van vervorming, als gevolg van een verkeerde hoek of lens, is misschien nog wel belangrijker als een statief gebruiken.
    (Zoals Freek al zei…)
    Maar wat gebruik je er eigenlijk voor een camera voor. Ik vraag me bijvoorbeeld af of het wel met alle compact camera’s kan. Hebben die niet bijvoorbeeld vaak standaard een beetje groothoek?

Bijdrager
    Buzz

De vervorming naar de randen van de foto toe is groter naarmate je een grotere groothoek gebruikt en objecten meer op de voorgrond staan. Op zo’n krap pleintje, waar vrijwel alles op de voorgrond staat, moet je dus geen groothoek lens gebruiken. Kies dus een andere lens of zoom wat meer in. Je hebt dan natuurlijk wel meer foto’s nodig. Als je een panorama vanaf een bergtop maakt kan dat bijvoorbeeld weer wel met een grotere hoek en minder foto’s.

Begin dus eens met het maken van panorama’s op werkelijk panoramische plekken. Dus niet in een dorp of stad, maar in een weids landschap. Dat is al veel makkelijker. Je zult dan zien dat dicht bij de horizon alles netjes aansluit, en dat op de voorgrond al meer gesmokkeld moet worden.

Bijdrager
    Vin

@Katinka: ik gebruik een pentax optio 750Z. Wel een compact camera dus, maar wel een fijne!

In ieder geval erg bedankt voor jullie tips, ik heb er echt wat aan tot nu toe! Ik heb PTmac trouwens ook ff gedownload en dat is wel een programma met veel mogelijkheden geloof ik… Ik ga nu nog ff wat foto’s aan elkaar plakken, kijken of dat het gelukt is met fotograferen vanmiddag….

Bijdrager
    Vin

Ik ben inmiddels al weer een stuk verder! Jullie tips hebben geholpen! Ik heb de foto’s opnieuw gemaakt en ze met PTmac ruwweg aan elkaar geplakt. Ik ben nu in photoshop de afwerking aan het doen…

ps. sorry voor het uitrekken v/h forum maar dit plaatje is een panorama en moet dus wel lekker breed bekeken worden. Het origineel is overigens 130cm bij 45cm!

ps2. ik ben nu zelfs na de 2,5 jaar dat ik mijn iBook heb wederom verbaast dat mijn mac een photoshop bestand van 1,08 GB vrij gemakkelijk trekt! geweldig! (dat moest ik ff kwijt…)

Bijdrager
    Katinka
    ”sic-one”

ps2. ik ben nu zelfs na de 2,5 jaar dat ik mijn iBook heb wederom verbaast dat mijn mac een photoshop bestand van 1,08 GB vrij gemakkelijk trekt! geweldig! (dat moest ik ff kwijt…)

G#[email protected]*! Wat ben je d’r mee van plan? Kamerbreed behang van maken..?:mrgreen:

Bijdrager
    hansenonline

lang leve a3 printers die papierrollen kunnen beprinten:)

Bijdrager
    Vin
    ”Katinka”

G#[email protected]*! Wat ben je d’r mee van plan? Kamerbreed behang van maken..?:mrgreen:

Ja wel zoiets dus… ik wil voor mijn vader een hele brede print maken. Uiteindelijk wordt ie ongeveer 1,30m breed. Gelukkig kan ik m op school printen voor weinig geld. Kan zelfs op vinyl. en dan op een houten plaat spannen, dat lijkt me wel wat!

@hansenonline
    : lang leven de weet-ik-veel-hoe-ze-heten-printers die 1,5 m breed kunnen printen en max 72m lang (zo lang is de rol geloof ik). Op school kan dat voor een tientje per meter geloof ik (en dan is ie dus 1,5 breed en 1m lang). heeeeel relaxt dus!

Bijdrager
    Freek.

W00t sic-one! Da’s een keurige montage geworden!

Overigens… gooi er nog wel even wat kleur- en densiteitscorrecties overheen voordat je de printer gaat laten stampen. Denk dat ie daardoor nog een heel stukkie levendiger kan worden.

Als voorbeeld: bovenste is de jouwe, onderste is door mij gauw aangepast (achtereenvolgens in Photoshop: Niveaus ( :apple: L), Curves ( :apple: M), Schaduw/hooglicht en Variaties.

PS: voor dit voorbeeld heb ik ‘m maar even 590px breed gemaakt, jouw klassewerkje is al breder te bewonderen.
    8)

Bijdrager
    Vin
    ”Freek.”

W00t sic-one! Da’s een keurige montage geworden!

Overigens… gooi er nog wel even wat kleur- en densiteitscorrecties overheen voordat je de printer gaat laten stampen. Denk dat ie daardoor nog een heel stukkie levendiger kan worden.

Als voorbeeld: bovenste is de jouwe, onderste is door mij gauw aangepast (achtereenvolgens in Photoshop: Niveaus ( :apple: L), Curves ( :apple: M), Schaduw/hooglicht en Variaties.

PS: voor dit voorbeeld heb ik ‘m maar even 590px breed gemaakt, jouw klassewerkje is al breder te bewonderen.
    8)

Bedankt!! Ik ben er zelf ook erg tevreden mee! Je bent me voor wat betreft de kleur en desiteitscorrecties; die heb ik zojuist uitgevoerd en nu lees ik die als tip van jouw hier… hahah… :wink: . Ik heb alleen nog wel even een vraagje. In het blauw van de lucht zie je nog steeds de verschillende foto’s omdat de kleur steeds iets verandert. oftewel de wolken enzo sluiten naadloos aan maar toch zie je de originele foto’s nog een beetje door het kleurverschil. Nou heb ik al veel uitgeprobeerd met maskers en verschillende kleurcorrectie methodes (levels/replace/hue/enz enz) alleen hij verandert dan steeds heel de blauwe lucht maar hij kan er niet één egale kleur blauw van maken zodat de overlopen weg zijn. Weet je wat ik bedoel en kan je me misschien nog een tip geven??! hier een voorbeeld van wat ik bedoel en let niet op de wolk want ik zie dat ik die nog wat moet bijwerken:

zie je die verschillende gradaties blauw? Nou die krijg ik dus niet in een egaal verloop ofzo….

Bijdrager
    Freek.

Ja, da’s een lastige. Misschien kun je in Photoshop met het Retoucheerpenseel (J) wat proberen. Of een selectie om een stuk donkerder blauw maken. Een flinke doezalstraal instellen (op jouw originele formaat iets van 150 ofzo) en dat kopiëren. Hier de lucht in densiteit aanpassen totdat het in het overlopende gebied zo goed mogelijk aansluit. Aan de andere kant (daar zal het er nu ook weer raar uitzien) met een grote gum eens wat weghalen. Hou de dekking van de gum eerst maar eens op 50%. Kun je er altijd nog eens overheen.
    Als het goed lukt zul je zien dat het verschil in dekking wel blijft maar met een heel zacht, misschien zelfs wel natuurlijk) verloop.

Ondertussen denk ik nog even na over andere opties. Die zullen er vast zijn.
    Ik kom er alleen even niet op. Het is al laat hè :wink:

Bijdrager
    Xigh

Beetje een drastische manier is om al het blauw te selecteren, dat moet denk ik bijna kunnen met het toverstafje en dan gaussians blur eroverheen. Die redelijk hoog en dan word al het blauw egaal, maar het kan zijn dat de verloop van blauw naar lichtblauw dan behoorlijk verdwijnt. Je kunt ook met de blurtool een beetje over de naden gaan, maar dit is gewoon een rotwerk met tegenvallend resultaat.

Bijdrager
    Vin

ja dat dacht ik al dat het retoucheerpenseel hier nodig zou zijn. Ik hoopte alleen dat er een makkelijkere en snellere manier was…. Dit is hoe het tot nu toe is geworden…. Kijken jullie eens kritisch naar de lucht? Overgangen goed genoeg? ik twijfel een beetje maar het komt in de buurt. Ben benieuwd wat jullie er van vinden….!

voor het nieuwe plaatje: KLIK!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.