17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Flooorine

Bij opstarten van iMac knipperend vraagteken…

Willen jullie me alsjeblieft helpen?

Ik heb sinds een paar weken problemen met mijn iMac, hij werd plotseling mega traag en liep vaak vast. Opnieuw opgestart en er verschijnt een wit scherm met mapje en knipperend vraagteken… Dit heb ik nu al drie keer gehad en is me drie keer gelukt om met ALT weer normaal opgestart te krijgen. Nu, de vierde keer, heb ik al meerdere malen opgestart met ALT en C maar niks werkt.

Ik hoop dat het aan de software ligt en niet aan de HD, ik heb hier namelijk geen back up van (!) Heeft iemand nog tips, of weten jullie hoeveel het kost om dit te laten repareren bij Mac reparatie center?

Alvast bedankt!

F.

Bijdrager
    MacKevin11

Ik ben bang voor je dat het aan je HDD ligt…
    Normaal is een knipperend vraagteken namelijk dat hij de hdd niet kan vinden.
    Aangezien je eerder al wat problemen had zou het best wel eens daar aan kunnen liggen.

Waarom had je geen Apple Hardware test uitgevoerd? Dat kun je gewoon zelf doen door de dvd in je mac te doen en dan een knop in te houden (d volgensmij). Dan had je het geweten.
    Maar goed dat kan nu nog, maar nu is een back up maken niet meer mogelijk ben ik bang voor.
    Dus zoek maar even op bij Apple en dan Support. Dan kun je zien welke toetsen het zijn.

Succes verder, ben bang voor je dat het de hdd is.

Bijdrager
    Moriarty

Kapotte HD lijkt het op…

Kun je wel opstarten vanaf de meegeleverde DVD’s? (opstarten met C ingedrukt)
    Vanuit hier kun je via het schijfhulpprogramma je harde schijf laten controleren.

Waarom geen back-up als je Time machine hebt?! (even er vanuit gaande dat je minimaal 10.5 draait)

Harddisks gaan nu eenmaal kapot, ik zie het dagelijks en ik hoor net zo vaak dat mensen graag hun gegevens terugwillen, goeie business voor de data-doctor.

Ik wens je veel succes, maar ik vrees dat je een probleem hebt m.b.t. je data!

EDIT: MacKevin was me voor!

Bijdrager
    Flooorine

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb gister nog een test uitgevoerd met schijfhulpprogramma. Deze gaf geen foutmeldingen aan bij het checken van de Macintosh HD… Dat is dan wel weer raar

Bijdrager
    Griffi22

Ik heb precies hetzelfde hier en zat ook in precies dezelfde situatie als jij zat. Je kunt een aantal dingen proberen om je gegevens te redden:
    – Je mac aan een tweede mac koppelen middels een firewire kabel en proberen je gegeven te kopiëren
    – image maken van je harddisk en deze kopiëren naar een harddisk
    – je gegevens handmatig kopiëren.

Dat laatste heb ik uiteindelijk moeten doen. Er zijn bij mij verschillende sectoren beschadigd en door opnieuw op te starten waren sommige sectoren ineens wel weer beschikbaar. Dus telkens een map kopiëren, loopt ie vast start je opnieuw op en begin je die map weer te kopiëren. Ik weet het, het is een lange klus maar bij mij was het de enige oplossing.

Overigens is mijn harddisk nog steeds kapot, maar wacht nog even met een nieuwe te kopen. Ik werk nu gewoon vanaf een externe harde schijf. En laat dit inderdaad een les zijn… ALTIJD JE BESTANDEN BACK UPPEN!

Succes men!

Bijdrager
    Flooorine

Ja het is zeker een goede les…

Maar hoe zit dat precies met zo’n firewire kabel? M’n moeder heeft een macbook (waar ik nu ook op zit), die zou ik dus kunnen koppelen aan mn imac? En dan?

Thanks, F.

Bijdrager
    Hansi2124

Verplaatst van subforum One More Thing (wat alleen met de site te maken heeft naar dit subforum.

Heb je al dit topic gelezen?

Bijdrager
    Flooorine

Ik vind het zo raar… Ik heb gister nog die HD check gedaan, en toen gaf ie geen foutmeldingen aan?

Bijdrager
    Griffi22

Als je een firewire kabel koopt en hiermee de macs met elkaar verbindt. Vervolgens start je jouw iMac op en houdt je ‘T’ ingedrukt. Je krijgt nu een groot Firewire logo in beeld.

Volgens mij kun je je macbook gewoon opstarten en zie jouw iMac als externe harde schijf.

ik heb het zelf nog nooit gedaan, dus dat laatste weet ik niet zeker. Maar google doet vast wonderen.

Bijdrager
    1984

Symptomen

Als u een knipperend vraagteken ziet wanneer u uw Mac opstart, komt dit waarschijnlijk omdat de systeemsoftware die nodig is voor het opstarten, niet kan worden gevonden. Meestal hoeft u uw Mac alleen maar te herinneren aan de locatie van de software om het apparaat weer correct te laten werken.

Als het knipperende vraagteken verschijnt, kunnen er twee dingen gebeuren:

Na een korte vertraging start de computer normaal op.
    De computer start niet op.

Oplossing http://support.apple.com/kb/TS1440?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    Flooorine

Dankje voor de link, ik heb die al helemaal doorgelezen.

Helaas geen oplossing.

Bijdrager
    Flooorine

Ik ga morgen naar de MacStore. Hopelijk kunnen ze daar meteen zien of het nog te fixen valt (!)

Als m’n HD echt kapot is (wat raar zou zijn omdat er bij de check niks mis was) ben echt de ‘pineut’………..

Bijdrager
    wjend

Onthoud dat het Schijfhulpprogramma ook niet altijd alle fouten vindt. Handig als er iets mis is, maar niet alle fouten worden herkend.

Bijdrager
    Flooorine

Het is een wonder!

Vannacht lekker laten afkoelen en vanochtend weer geprobeerd op te starten met de option toest en hij liet de HD zien!

Wat een opluchting! Ben nu alles op een externe HD aan het zetten.

Bedankt!

Bijdrager
    wjend

Gefeliciteerd! Dat scheelt flink wat stress met verloren bestanden. En als je een nieuwe HD hebt, maak dan gelijk even een backup:lol:

Bijdrager
    MacKevin11

Hopelijk loopt hij dan niet vast midden in het proces:(

Bijdrager
    Griffi22

En is het gelukt om alles te kopiëren?

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.