14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    nickvanderaa

Paniek! Bestanden kwijt

Er is toch wat fout gegaan met het overzetten van mijn bestanden en nu ben ik 50 gb aan foto’s kwijt.

Het stond op mijn iMac en ook op een ext schijf van WD Elements. Iemand een tip hoe ik dit kan terughalen of dat er misschien goeie recover programma’s zijn??

Super frustrerend dit:confused:

Bijdrager
    Hansi2124

Hoe kan het nou van je externe hd af zijn als je het alleen maar overzet?
    Lijkt me handig als je precies uiteen zet wat je hebt gedaan….

Bijdrager
    Floor van Sandt

Kan je er niet via een omweg komen?

Bijdrager
    mowat

Vertel eens juist wat je gedaan hebt .
    Als die bestanden op je iMac stonden en ook nog eens op een externe schijf , dan lijkt het mij onmogelijk dat ze allebei samen kunnen verdwijnen. Stel dat ze zelfs maar op één schijf stonden , dan worden ze bij het overzetten naar een andere schijf gekopieerd en zijn dus ook niet weg van de originele schijf. ( Tenzij je cmd ingedrukt houdt en ze dus verplaatst). Zelfs al zou je ze verwijderen , dan komen ze nog in je prullenbak terecht ( wel de externe schijf unpliuggen want ze kunnen in die prullenbak zitten) ( tenzij je natuurlijk, weer ergens zou ingesteld hebt dat bestanden zonder verwittiging moeten verwijderd worden) Maar dan zou je al een reeks grote fouten in serie gemaakt hebben.
    Er zijn inderdaad wel recovery progs voor mac voor verloren bestanden. Even googelen of op dit forum zoeken.

Bijdrager
    nickvanderaa

GEwoon een stomme fout: ik was aan het backuppen, heb per ongeluk de verkeerde partitie gewist, waarschijnlijk vergeten een map terug te zetten en nu heb ik alle bestanden nog behalve de foto map. Feit is: de foto’s zijn weg.

Er zijn voldoende data recovery programma’s, maar ik ben geen techneut dus in hoeverre kan ik dit zelf en welk programma is gebruiksvriendelijk?

Bijdrager
    Ir.Bob

Backuppen en partities wissen zijn twee zaken die nou niet echt met elkaar te maken hebben… Sterker nog het zijn twee tegenpolen.

Het belangrijkste waarvoor je moet zorgen is dat er absoluut niet meer geschreven wordt naar de schijf waar ze op stonden. Daarna gebruik je photorec. Heeft geen mooie userinterface (namelijk commandline); vereist een minimale kennis van partities (maar die moet je gehad hebben, anders was je ook niet partities aan het wissen geweest). Maar het werkt wel goed.

Bijdrager
    J-peters

Nick, als je niet meer verder komt, kun je contact zoeken met Attingo Datarecovery. Zij kunnen je waarschijnlijk helpen. Succes. http://www.attingo-datarecovery.nl/

Bijdrager
    Haike

Kan die photorec. dat dan nog terug halen terwijl de partitie al gewist is?

Bijdrager
    mowat

@haike
    Daar heb ik ook mijn twijfels bij. Die progs werken meestal alleen om iets terug te halen dat je bv. per vergissing uit de prullenbak verwijderd hebt , en meestal enkel als je op die schijf geen latere bewerkingen meer gedaan hebt want die overschrijven dan de terug te halen bestanden geheel of gedeeltelijk. Dus heb ik ook grote twijfels of je na het wissen van een partitie iets kan terughalen , tenzij door (dure) gespecialeerde bedrijven of software .

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je een normale wis opdracht geeft (het zij een bestand het zij een partitie) staat in werkelijkheid die data er nog op. Het enige wat gewist is, is de TOC (Table Of Contents) wat dus eigenlijk het zelfde is als de inhoudsopgave uit een boek scheuren: je weet niet meer wat of waar, maar je hebt het nog wel totdat het door iets anders wordt overschreven. Het is pas echt gelijk weg als je expliciet de opdracht geeft de partitie met nullen te overschrijven. De TS kan deze programma’s proberen, niet gratis, maar je moet er wat voor over hebben he?

Bijdrager
    iep
    Haike op 25 mei 2012

Kan die photorec. dat dan nog terug halen terwijl de partitie al gewist is?

Zolang er daarna niks mee is gebeurd wel. Belangrijkste bij dit soort dingen is zorgen dat er niet meer geschreven kan worden naar het medium of dit zoveel mogelijk te beperken. Bij iets als een sd-kaartje kun je het schuifje omhalen, dan is ie alleen-lezen. Uiteraard wordt het wel wat lastiger als de partitie gewist is omdat ie dan dingen moet gaan terugrekenen. Als de partitie nog behouden is kan hij eenvoudig dingen nakijken die in de partitie staan vermeld (dan druk ik me wel heel erg simplistisch uit trouwens; voor wie het echt wil weten: hij kijkt in de superblock). Zodra de partitie is gewist en er zijn allerlei dingen nog overheen geschreven wordt het aanzienlijk lastiger tot onmogelijk. Dan heeft ie geen referentiepunten meer en houdt het op.

Bijdrager
    Soulshaker

Hier heb je nog ware recovery tools
    Zonder command line

http://www.alsoft.com/diskwarrior/

http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php

http://www.boomdrs.com/

Maar of ze succesvol zullen zijn …

Bijdrager
    wmaat

Sandisk rescue pro; werkt voir USB sticks, sd kaarten dus vast ook voor externe HDD.

Testcersie gratis te downloaden en kijken wat je vind, indien de moeite waard dan aanschaffen voor 40 dollar

Bijdrager
    Dick de Roos

Sandisk Rescue Pro werkte bij mij goed toen mijn CF-kaart niet meer gelezen kon worden (foutje van mij).
    Alle foto’s en nog een aantal foto’s van een paar jaar daarvoor terug gekregen (ondanks dat ik in het verleden de camera meerdere keren de opdracht “Formateren” had gegeven).
    (zie ook de post van hendrik ijzerbroot)
    Het programma beweert meerdere opslagmedia te kunnen recoveren, incl HD’s.
    Je moet het programma wel de tijd geven want het duurt allemaal nogal lang.
    En de prijs… ach, daar denk je niet meer aan als je de bestanden weer terug hebt.
    Succes!:smile:

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.