One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » Panic (cpu 2 caller) error

Panic (cpu 2 caller) error

Profielfoto van StrangeF1

StrangeF1 op 19 juni 2017 #

Eerder vanavond, terwijl ik bezig was met het verschuiven van data omdat ik een melding kreeg dat de schijf bijna vol was, crashte mijn MacBook Pro 13″ (mid-2014). Na reboot en invoeren inloggegevens komt direct een Panic (cpu 2 caller) error.

Ik kan via Command-R wel in macOS-hulpprogramma’s en als ik het schijfhulpprogramma uitvoer komt er niets geks naar voren.
Wat blijkt nu….er is 0mb ruimte. Kortom, geen ruimte om op te starten.

Aangezien ik geen expert ben en er via my best friend Google niet helemaal uitkom, vraag ik jullie hulp.

1) Zou het opstartprobleem opgelost zijn door een mini drive met microSD kaartje in de SD poort te hangen (en vervolgens bestanden te verwijderen van de schijf)?
2) Zo nee, zou het maken van een bootable USB stick helpen om op te starten en vervolgens bestanden te verwijderen van de schijf?
Hoor het graag.

• Dit onderwerp is gewijzigd 6 maanden geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: DUPLICAAT TOPIC VERWIJDERD
Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 19 juni 2017 #

Inderdaad, van een extern medium opstarten en dan op de opstartschijf ruimte vrij maken.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 20 juni 2017 #

In principe zou het opstarten vanaf de Recovery Disk al voldoende moeten zijn. Daar kan je tevens controleren of je disk inderdaad vol is.

StrangeF1 op 20 juni 2017 #

Vanmiddag wat testjes gedaan. Opstarten via bootable disk levert niet het gewenste resultaat. Hij gaat vrijwel direct naar macOS-hulpprogramma en daarmee alleen wissen of nieuwe installatie mogelijk.

Uiteindelijk via een target disk mode met een andere MacBook Pro toegang gekregen tot de HDD, maar ik kan alleen zaken kopiëren en lezen, geen bestanden verwijderen/wijzigen.

Even kijken hoe we dat gaan fixen, want had geen externe HDD bij me. 1 ‘voordeel’ de Amac garantie zit er nog op….maar wil eerst nog even zelf proberen de data over te zetten.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 20 juni 2017 #

In Recovery Disk zit ook de mogelijkheid bestanden te verwijderen via Terminal

Profielfoto van fixar

fixar op 20 juni 2017 #

StrangeF1 op 20 juni 2017

Uiteindelijk via een target disk mode met een andere MacBook Pro toegang gekregen tot de HDD, maar ik kan alleen zaken kopiëren en lezen, geen bestanden verwijderen/wijzigen.

Je kunt, wanneer je de schijf in targetdisk mode aan de andere MBP hangt, de schijf selecteren en kiezen voor [cmd]+[ i ] om het infovenster te openen. Helemaal onderin is er de gelegenheid om een vinkje te plaatsen bij een melding die lijkt op “negeer de eigendomsinstellingen op dit volume”
Daarna zou je wel bestanden moeten kunnen selecteren en verwijderen (of kopiëren aar een plek met meer ruimte)

Via de terminal kan het inderdaad ook, maar als je daar niet zo bekend mee bent zou ik erg uitkijken met commando’s als sudo rm -rf /Volumes/Schijf/Users/gebruiker/mapje/mapje/overbodig-bestand …. een foutje is zo gemaakt en de gevolgen kunnen catastrofaal zijn.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 20 juni 2017 #

Night op 20 juni 2017

In principe zou het opstarten vanaf de Recovery Disk al voldoende moeten zijn.

Hoe dan? In de Rec. Mode kun je Finder niet bedienen, dus geen bestanden ruimen.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 21 juni 2017 #

Nee, maar wel Terminal.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 21 juni 2017 #

Oké, op die manier idd wel.
Maar niet helemaal geschikt voor de gewone gebruiker die ook nog in stress is.

StrangeF1 op 21 juni 2017 #

@fixar: die ga ik nog even bekijken, zodra de tweede MBP weer thuis is.

Terminal loop ik altijd te klooien, simpelweg het geduld niet voor;-)

Misschien wel de ideale gelegenheid een nieuwe MBP aan te schaffen en daarna die andere in garantie te laten repareren en door te verkopen.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 21 juni 2017 #

Repareren? Heb je niet gewoon een goede recente TM backup? Dan wis je toch gewoon alles, installeer je macOS opnieuw vanuit Recovery Mode en dan je TM backup tijdens de installatie toevoegen, klaar. Alles weer het oude.

StrangeF1 op 11 juli 2017 #

Bovenstaande opties lijken niet te lukken, bij inschakelen via targetdisk mode herkent de nieuwe MBP wel dat er een andere schijf is, maar daarna komt ie niet verder dan het volgende:

Als ik daarna het wachtwoord invoer komt na enkele seconden deze melding.

Na het op OK drukken geen enkele vervolgactie. Terwijl ik bij Amac laatst nog toegang had tot de harde schijf en kon zien dat er bestanden op stonden.

Profielfoto van fixar

fixar op 11 juli 2017 #

Zo te zien (venster 1) stond Filevault aan op de MBP2014

De defecte schijf verschijnt na het op OK drukken niet in de Finder? (op het bureaublad of in de linker kolom in een findervenster? als deze opties in de voorkeuren zijn aangevinkt natuurlijk). Zie je de schijf na het al-dan-niet mounten wel in het schijfhulpprogramma?

DiskWarrior kan hier nog wel eens uitkomst bieden….

StrangeF1 op 11 juli 2017 #

Nee, na het OK drukken gebeurt er niets meer. Tenminste, niets voor dit proces.

Bij het schijfhulpprogramma kan ik de disk zien, zie ik ook dat er bestanden zijn…maar geen toegang.

Over dit topic

Gestart op 19 juni 2017 door StrangeF1

Laatste reactie door StrangeF1

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?