10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Wokkel

[opgelost] pancake.apple.com???

Een paar dagen geleden registreerde Little Snitch een vreemd verzoek tot uitgaande verbinding met pancake.apple.com:

Ik heb de verbinding geweigerd (inmiddels niet ‘once’ maar permanent), omdat ik het verzoek niet vertrouw. Ik heb gegoogeld om meer over deze url te weten te komen, maar vind slechts webpagina’s voor en door programmeurs, dus pagina’s waar ik niks van begrijp. Voorbeelden:
    http://stackoverflow.com/questions/26900625/what-is-pancake-apple-com?lq=1
    https://gist.github.com/calebd/9942456

Onderaan de laatstgenoemde webpagina staat dat de melding vermoedelijk te maken heeft met ‘het MediaPlayer.framework’, maar ook dat zegt me niks en stelt me nog niet helemaal gerust. Wie weet er meer over de uitgaande verbinding naar pancake.apple.com? Ik wil in elk geval weten of ik met malware te maken heb (die ESET in dat geval niet kan vinden, want heb al ‘diep’ gescand).

Dank!

Bijdrager
    Shmoo

Waarschijnlijk is dat een verbinding die iets te maken heeft met het beveiligen van Netflix content. Sinds een tijdje werkt Apple en Netflix samen aan een plug-in ter bescherming van Netflix content.

Moderator
    Night

Alles voor een punt in een domeinnaam (m.u.v. van de extensie) is een subdomein. Ik zou me in dit geval dus niet echt zorgen maken. Het subdomein wordt o.a. gebruikt voor Apple IP adressen, ports, web services, Netflix, en Apple TV, gecombineerd in een plist ‘bag’…

Bijdrager
    Wokkel

Ik heb inderdaad Netflix draaien, dank voor jullie reacties. Ik handhaaf mijn permanente weigering van die uitgaande verbinding, krijgt Netflix kuren dan weet ik wat ik moet doen. Dank voor jullie antwoorden.(y)

Bijdrager
    snipper

OK, maar half Nederland en de rest van de westerse wereld heeft een Netflix abonnement dus dat zegt niet zo veel. Anderen zeggen dat het een onderdeel is van dezelfde daemons die FaceTime en realtime verbindingen en autorisaties controleren binnen je lokale netwerk. Netflix kan daar ook onder vallen want video en autorisaties etc maar is zeker niet de enige.

Bijdrager
    DaveFlash

uh jongens, dit heeft niets met netflix te maken, althans niet direct, dit process “rtcreportingd” staat voor Real Time Clock Reporting Deamon.
    dit is een systeemproces die een verificatie van de klok synchronisatie data uitvoert. Dit proces wordt door macOS gebruikt voor het controleren van authenticatie voor o.a. Thuisdeling (iTunes) (middels sync-time controle) en voor de verificatie van de tijd-gebaseerde encryptie van HTML5 video’s, waaronder dus Netflix. het beste is dus dit proces gewoon door te laten in littleSnitch.

Moderator
    Night

Looking at the data received from pancake.apple.com (it’s a base64 encoded plist), it LOOKS like it’s just returning a verification to validate whether or not a device is authorized for home sharing.

Bijdrager
    Wokkel

Dank voor de 2017-reacties, ik heb ‘pancake’ nu toegestaan.

Bijdrager
    koen

2.5 jaar later. :-o

Bijdrager
    Wokkel

Nee hoor, de reacties t/m 2016 had ik al gezien. Had geen bericht meer ontvangen dat er nieuwe reacties waren, dus vandaar. Jouw bijdrage mag ook nog.:-)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.