15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    davedive

Panasonic NV-MX500 en ‘algemene’ Panasonic ondersteuning ??

Hallo,

Als ik naar de website van Apple kijk naar door final cut pro ondersteunde camera’s dan zou je haast denken dat niemand met een PAL Panasonic videocamera werkt.

Is dit zo ? Wordt geen enkele Pal-Panasonic herkend door FCP? Ik dacht dat via Fire-wire alle apparaten konden aangesproken worden?

In ieder geval heb ik van een 3-jaar oude panasonic (type weet ik niet meer) al beelden in iMovie geïmporteerd zonder énig probleem. Of is dat een ander verhaal?

Ik heb ergens gelezen dat ‘foto’-import van een panasonic camera (via usb) niet ondersteund wordt (maar daar heb je de ‘kaartlezers’ voor om dat op te lossen).

Mijn uiteindelijke vraag :

Kan ik zonder problemen een Panasonic NV-MX500 kopen en vlotjes alle meegeleverde peecee software de vuilbak in kieperen, of moet ik die software toch nog eventjes achter de hand houden (en dan een peecee moeten kopen :sealed: AAARCH !!!) in geval van …. ??

Dank bij voorbaat
    Davedive

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik heb al een tijdje een Panasonic NV DV 38 ofzoiets. Als je de specs bekijkt, werkt het voor geen meter op de Mac. Ik heb nooit problemen gehad. In iMovie en met FCP werkt het gewoon. Bediening via de Mac, alles werkt gewoon.
    Alleen de foto’s met het kaartje, (nou ja, bruikbaar voor hoe was het ook alweer, of als beelden in de film is het ook bruikbaar) lopen niet op de Mac. Voor een paar uiro’s een lezer gekocht en dat was ook weer opgelost. De software heb ik aan een collega gegeven. Dat was allemaal PC.
    Nog een minpunt van Panasonic vind ik dat ze te gierig zijn om een FireWire kabel mee te leveren. Wel zo’n seriele kabel, maar wat je daar mee kan is me niet duidelijk geworden. Geen films importeren volgens mij.:evil:

Kortom, goede camera, maar er zijn nog meer goede camera’s en er zijn er ook die niet alleen PC in de gebruiksaanwijzing schrijven, maar ook zeggen dat de Mac goed werkt.:wink:

Dick :finderoud:

Bijdrager
    davedive

Bedankt Dick,

Ik zal echter de link van dit forum eens naar Panasonic sturen : blijkbaar verkopen ze een geen enkele nv-mx500 aan een mac-gebruiker.

De camera heeft nochtans een uitzonderlijk aantal ‘features’ die zeer aantrekkelijk zijn èn de testen die er al op gemaakt zijn zijn uiterst lovend (uitgezonderd voor ‘low-light’ prestaties maar dat is een punt waar vele camera’s van die of lagere prijsklasse aan lijden).

In ieder geval verwondert het me toch wel dat op de site van Apple bij de compatibiliteit met FCP, hij niet vermeld staat, terwijl hij toch zou moeten werken (ofwel is het omdat usb-overdracht niet werkt maar dat heeft toch weinig met FCP te maken???)

Luie marketeers bij Panasonic ?

davedive

Bijdrager
    davedive

Update :

Na een mailtje naar Panasonic belgie met de vraag over welke onderdelen of ‘features’ de oorzaak zijn dat Apple de camera als ‘niet ondersteund’ opgeeft (of eerder hij komt niet in de lijst met ondersteunde camera’s voor) was het antwoord na anderhalve week : NUL NADA NOPPES.

Blijkbaar moet ik dus weer eens terug naar het forum om antwoorden te krijgen.

Graag had ik van jullie vernomen welke de mogelijke ‘features’ zijn die in imovie of FCexpress zitten die niet ondersteund worden bij deze camera?????
    Zou het een tè grote gok zijn om dit toestel aan te schaffen??

Dank bij voorbaat
    Davedive

Bijdrager
    davedive

Update :

zopas mail ontvangen van panasonic belgium om naar hun technische dienst te bellen in verband met mijn vraag.

Ik veronderstel ondertussen dat, zonder tegenbericht, niemand anders geïntereseerd is in deze camera dus, zal ik maar het resultaat voor mij houden ?????:(

Kon ik nu maar een héél klein beetje van de kennis van STEEEEVES LOVECHILD (dit ben ik dus, roepend om jouw aandacht voor dit onderwerp :cry: ) aanwenden tijdens dit telefoongesprek, dan zou het resultaat van het gesprek misschien nog interessant kunnen zijn voor mensen van dit forum.

davedive

Bijdrager
    Steves lovechild

Alle functies die met firewire te maken hebben, werken perfect met OSX samen. Alle functies die met USB te maken hebben, werkten eind 2002 NIET op een Apple met OSX. Samenvatting: Je kunt zonder problemen films naar de Mac halen en monteren. Voor het foto-deel (USB) was eind 2002 geen goede ondersteuning. Maar een kaartlezertje kan natuurlijk wel. Of het HUIDIGE OSX ook niet met het USB deel van deze camera overweg kan: wellicht nu wel. Anders kun je nog transport via PTP proberen. Overigens is het natuurlijk wel zo dat als de camera niet met naam genoemd wordt door Apple, dit niet wil zeggen dat het niet werkt. Alleen dat ze het niet getest hebben. Buiten dat is het natuurlijk een schande dat Panasonic zelf geen duidelijkheid hierover geeft. Ik neem aan dat dit nu voldoende duidelijkheid geeft Davedive.

Bijdrager
    davedive

:lol: Fantastisch SLC,

Voorzichtig als ik ben, zoals je weet, vermoed ik toch altijd dat één of andere functie niet zou werken : weet ik veel : vanuit FCE of FCP de camera ‘besturen’ tussen fragmenten ? of zoiets.

Het is inderdaad uitzonderlijk ‘ambetant’ dat hierover geen duidelijkheid bestaat vanuit Panasonic, in 2de instantie Apple (maar die zijn duidelijk niet gehaast om het luie Panasonic een duwtje in de rug te geven, en je kan het hen niet kwalijk nemen natuurlijk).
    De ‘potentiële’ klanten worden bijna gedwongen om alle risico’s zelf te nemen (ware het niet voor forums). Dan geef je zo’n slordige 2600 euro uit (aan camera en FCE) en dan blijkt dat een aantal functies niet werkt.

Ik zou het niet willen meemaken.

Bedankt SLC
    Davedive

p.s. heb je enkele ‘goede’ vragen die ik zou kunnen stellen aan de technische dienst van panasonic ivm deze ondersteuningskwestie??

Bijdrager
    Steves lovechild

Ik zou niet al te technisch vragen. Dat soort jongens weet over het algemeen weinig tot niets over specifieke Mac ondersteuning. De eerste vraag die in mij opkomt is: Waarom minacht Panasonic een grote groep cameragebruikers met de meest creatieve computer ter wereld? Ze maken veel producten voor professionele klanten. En bij die professionals wordt erg veel met Mac gewerkt. Het niet aktief ondersteunen van het Mac platform is voor een camera met professionele trekjes een gemiste kans. Nu gaat in dat segment Sony met de eer strijken. Door wél producten te leveren die op zowel PC als Mac draaien. Bovendien is het maken van wat drivers echt niet zo moeilijk. En Apple zal alle mogelijke support geven. Dan kunnen ze ook deze camera in de lijst zetten van ondersteunde camera’s. Maar het initiatief zal van Panasonic moeten komen.
    Nog even over deze camera: Wil je helemaal uitsluiten dat hij om welke reden dan ook niet aan je verwachtingen voldoet, dan zou ik een winkelmodel een dag op proef vragen. Biedt als tegenprestatie en kleine vergoeding en een testverslagje voor toekomstige Mac gebruikers aan. Ik weet hoe voorzichtig je bent. Vandaar deze suggestie.

Bijdrager
    davedive

http://WWW.panasonic.be

Ofwel :

WèlWèlWèl Panasonic belgië !!!!

Dus naar de technische dienst gebeld vandaag (gestructureerde samenvatting van een 10-15 minuten duurend gesprek) :

’Werkt de nv-mx500eg samen met Apple OSX en iMovie, FCP of FCE?' : antw. ‘dat moet je aan Apple vragen, er bestaan duizenden programma’s voor videobewerking, je kan toch niet verwachten dat Panasonic die àllemaal gaat uittesten. Het is aan de softwaremaker om de compatibiliteit van zijn programma uit te breiden naar de verschillende camcordermodellen, en niet omgekeerd.’

slik

ja, maar Sony slaagt er nochthans in om zeer veel modellen op de lijst te krijgen bij Apple? Trouwens om met Apple compatibel te zijn moet je toch enkel hardwarematig testen ? : antw. : ‘ja maar Sony en Apple hebben daarover een akkoord.’ En, mijn franstalige correspondent die bijna perfect nederlands sprak, probeerde mij uit te leggen (hij zei zelf ‘misschien kan ik mij niet volledig duidelijk maken) dat de ‘dv-standaard’ perfect geïmplementeerd wordt. Ik vermoed maar ben dit echter niet zeker dat hij bedoelde de firewire-standaard, maar toen ik hem dat vroeg was het van ‘ja uitgevonden door apple…., dv-standaard respecteren…, programmacompatibiliteit…’???

Ja, maar enkel 2 programma’s(geen duizenden) moeten getest worden om de compatibiliteit vast te stellen : iMovie en FCP (nu met FCE misschien 3 alhoewel dit waarschijnlijk idem is) antw. : ‘geen, tenzij ‘dat het niet aan panasonic is om dit te testen…..’

Tenandere, enkele modellen van Panasonic staan wèl in de lijst, en tenminste één model (NV-DV38 zie dick hierboven) die niet in de lijst voorkomt werkt dus wèl goed, hoe verklaar je dat dan? : antw. : ‘De DV-standaard wordt ….., Apple enkel 5% van markt, alles pc…’

5% van alle pc’s ? : alle pc’s in bedrijven, banken, huis-en tuin computeraars,… die nooit een filmcamera van dicht of van ver zien? die tellen ook mee in de 5%-marge, maar niet in deze vergelijking. Mijn stoute bewering(tussen ons gezegd en gezwegen ongegrond maar ‘elleboogwerk’) misschien 15% van àlle mensen die aan video-editing op de computer doen werken met een mac : is dit géén beetje een grote denkfout???
    + uit zeer goede bron :wink: verneem ik toch dat een héél groot gedeelte van de ‘professionelen’ werken op een Apple
    Antw. ‘ja zo’n beweringen moet je aan de marketingafdeling doorgeven, ik ben maar een technieker. en Ja alle professionals werken op mac, als ze al op computers editen; trouwens : ge moet niet denken dat ik hier zomaar wat aan het zwansen ben, ik heb thuis een hele studio, een hele kamer vol editingmateriaal…., Compatibiliteit is géén zaak waar Panasonic iets kan aan doen.’
    ik wil best wel een toonzaalmodel eens uittesten, van één van jullie dealers en … onderbroken : ‘neen dat hebben we niet’

Bedoel je dan dat ik géén panasonic moet kopen ? (deze vraag heb ik tot 2 keer toe gevraagd in de loop van het gesprek en het antwoord was telkens : ‘Ja, want ik kan je niet helpen….’

Ik veronderstel dat dit een duidelijk antwoord van panasonic is, eigenlijk had ik liever een eenvoudig antwoord gekregen (zoals jij dat gaf SLC) en ik zou onmiddelijk gezocht hebben naar iemand om in fce of fcp de ‘dagtest’ te doen, want ik vind dat er op dit moment voor deze prijs weinig camera’s op de markt zijn. Jammer, maar ‘life is tough’ nietwaar?

Groeten,
    Davedive

P.s. dat van die DV-standaard en zo begrijp ik niet echt : is het zo dat camera’s door de ‘software’ moeten ondersteund worden, dus dat ‘code’ moet geschreven worden om de camera te herkennen??? Lijkt mij misschien wel zo maar waar komt die dv-standaard dan te doen?

Bijdrager
    passenger

Hee Davedive, maak je eens geen zorgen. Wat moet je Mac van die Panasonic? Heel simpel, je films importeren in verschillende videobewerkingsprogramma’s. Doet-ie dat? Voor 99.9% zeker. Spreek met de verkoper af dat-ie’m terugneemt als-ie het echt niet doet.

Wat moet je verder van zo’n camera? Digitale foto’s? Ja, leuke optie, maar niet het belangrijkste. En inderdaad, met een kaartlezertje kun je ze zeer waarschijnlijk ook openen, dus dat is ook voor mekaar. Vergeet daarbij overigens voor de volledigheid de mogelijkheid om je digitale foto’s gewoon op de band op te slaan, al vrees ik dat ik de kwaliteit daarvan niet ken. Maar goed, zo zijn digitale foto’s op DV nu eenmaal begonnen.

Ergo, niet zeuren, kopen! :lol:

Bijdrager
    Dick de Roos

Nouja, rare jongens die gasten van Panasonic!
    De camera werkt wel, daar niet van, maar ze richten zich echt alleen op de Windhoos-apparaten.
    Ik zou, als ik weer mocht kiezen, me nog wel eens bedenken of ik wel weer een P. zou kopen. Sony is ook goed (of Canon, of JVC en zo zijn er nog wel een paar)

Ik krijg bij de camera ook niet werkende (want Windhoos) software meegeleverd, die dus wel betaald wordt.
    :x
    Ik blijf het schandalig vinden dat er geen FW-kabel bij de camera zit (maar wel weer een seriele kabel).
    Krom denken waarschijnlijk.:P

Dick

Bijdrager
    davedive

Passenger,

Ten eerste : ‘99.9%’ waarop is dit gebaseerd?? Eigen ervaring? Graag een beetje meer detail dan.
    Ten tweede : ofwel koop je iets, ofwel koop je het niet. Terugdragen naar de verkoper (ik ken er hier maar weinig die je produkt zouden terugnemen omdat het niet werkt met je computer : ze zullen zich allemaal verschuilen achter ‘het ligt niet aan de camera maar aan je computer, computerinstellingen,… ‘ kortom, je zou als klant zelf te dom zijn om het systeem in te stellen).
    Ten derde : wat heb ik nou aan jouw reactie van ‘niet zeuren, kopen’?. Als ik op een forum vindt dat iemand ‘zeurt’ dan reageer ik toch niet? Ik troost me met de gedachte dat ongeacht of iemand nou zeurt in mijn opinie, er altijd wel iemand is die iets aan de ‘draad’ heeft.

‘just my 2 cents’
    davedive

Bijdrager
    passenger

No offence, je stelt vragen die ik je duidelijk probeer te beantwoorden. Wat dat betreft ben ik blij met dit forum. Alle vragen die je stelt kan ik je als verkoper van DV en Macfundamentalist zo uitgebreid beantwoorden als je wilt. Daar ben ik hier voor en met mij velen. By de weg, JeePee, hoe gelukkig word ik van Diskwarrior 3? Downloaden of Cd’tje bestellen?

1- DV = firewire, firewire = Apple. Heb die camera niet geprobeerd, maar puur DV op je Mac zetten, ik zou heel verbaasd zijn als dat niet met elke Mac met firewire kan. Met elke zichzelf respecterende DV-camera. Vermoeden bestaat dat de beschreven camera zichzelf zeer zeker respecteerd. 3 CCD zei je?

2 – Elke zichzelf respecterende verkoper sluit met jou de deal dat jij de camera terugbrengt in het enorm uitzondelijke geval dat punt 1 echt niet werkt. Spreek af dat je dan voor min of meer hetzelfde bedrag een wel compatibele camera koopt. Inclusief accessoires. Mochten drie verkopers ditzelfde hebben geweigerd, kan ik je verzekeren dat je bij de Megapool, de De Block, MediaMarkt of de BCC bent geweest. Woon je in Utrecht of omstreken, ga dan in vredesnaam naar Staffhorst in Utrecht (ik ben er vrijdag en zaterdag de hele dag…) of RAF. Als je het apparaat maar in nieuwstaat terugbrengt. Isse simpel.

3 – Excuus voor mijn licht agressieve toon. Heb erg lekker geblowd en wil je gewoon helpen.

4 – Vragen? Kom maar op!

8) :lol: :wink:

Bijdrager
    OSXrein

Ik heb een panasonic mx 300 en dat werkt prima met Final Cut Express (dus ook wel metFinal Cut Pro) zowel importeren als exporteren naar DV. Ik vind de mx 300 een erg goede camera trouwens.

Alleen de foto’s zijn wel een probleem. Tot op heden download ik die op een Windows computer omdat je ik daar het panasonic programma ‘Hotshots’ voor moet gebruiken en dat draait alleen op PC.

Ik heb wel eens met de USB-cardreader geprobeerd de foto’s op m’n Mac te downloaden maar dat ging nogal mis (alle foto’s weg) en de mac vroeg alleen maar of hij de card moest formateren. Mocht iemand weten hoe je de foto’s wel op een mac can downloaden ..

Bijdrager
    davedive

in principe zou je via een usb kaartlezer zonder probleem je foto’s moeten kunnen binnenhalen : welk os en welke kaartlezer gebruik je dan wel?

trouwens de ouderer types hadden blijkbaar geen probleem omdat panasonic toen blijkbaar wèl de juiste weg volgde, sinds vorig jaar echter is hun interesse voor apple-klanten onder nul gezakt, daardoor zijn de nieuwe types minder ‘compatibel’

davedive

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.