30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:

Bijdrager
    1973

Panasonic DMC-LX2 en Mac OSX?

Hallo,

Ik ben van plan een nieuwe digitale camera aan te schaffen. Mijn oog is gevallen op de Panasonic DMC – LX2.

Heeft iemand ervaring met deze camera en is die te gebruiken in combinatie met Mac OSX?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Bijdrager
    Ferdinand

hoi
    ik heb een lx 30 en deze werkt goed met X (iPhoto), behalve de RAW bestanden deze worden niet gelezen door X (wel in lightroom)

Bijdrager
    1973

Oké….

Dat is dus geen probleem. En hoe bevalt je de camera? Maakt die mooie foto’s? De spec zouden zeggen van wel natuurlijk.

Ik heb namelijk een dochter van tien maanden en die is nogal beweeglijk. Maakt de camera de beelden ook snel? Ik wil natuurlijk niks missen;-)

Bijdrager
    1973

RAW bestanden worden sowieso niet ingelezen door Iphoto? Maar ik neem aan wel in CS2/3?

En wat is precies het voordeel van RAW?

Bijdrager
    Ferdinand

In CS2 (bridge) wel
    maakt heel mooie foto’s alleen bij iso waarde >100 komt hinderlijke beeldruis tevoorschijn.

Over Raw moet je maar in het forum duiken, daar is heel veel over verteld

Bijdrager
    huinkroese

Ik heb de camera nu 3 weken, en ik moet zeggen dat het zonder gekheid de beste compacte camera is die ik ooit heb gehad. De Leica lens staat echt garant voor schitterende foto’s en het mooie is dat de camera met weinig licht super werkt, en geen of nauwelijks ruis produceerd!
    Leuke extra is dat je HD video kan filmen met de camera.

Klinkt een beetje verkoperig misschien, maar ik ben er gewoon erg enthousiast over, het mooiste vind ik dat de chip een 16:9 verhouding heeft, dus native breedbeeld foto’s kan schieten.

Sync met OSX is prima, RAW nog niet geprobeerd, maar heeft zo zijn voordelen.
    Ik weet niet waar je ‘m wil kopen, maar ik heb ‘m voor m’n vriendinnetje besteld bij Digitalstreet.
    Succes!

Bijdrager
    1973

Ik had inderdaad gezien dat die bij Digistreet erg goedkoop is. (103 minder dan adviesprijs!).

Je noemt inderdaad veel voordelen. Volgens mij is mijn keuze gemaakt. Ik moet zeggen dat vooral de Leica lens mij erg aanspreekt.

Bijdrager
    Joffry

Kijk ook even bij DPReview.
    Ondanks deze review is ook een familielid van me tevreden met deze camera.
    De (bij weinig licht) optredende ruis is werkelijk aanzienlijk, maar kan je met Noise Ninja of Neat Image goed wegpoetsen.

Bijdrager
    jha

Camera lijkt me op zich goed (afgaande op de specificaties en vooral de prachtige Leica lens). Toch denk ik dat je daarbij rekening moet houden met de beperkingen van het ontwerp (geen echte zoeker, maar een LCD scherm). Bovendien zit er bij dit soort camera’s meestal een bepaalde tijd tussen het moment dat je op de knop drukt en de werkelijke opname. Ik vond dit zelf erg hinderlijk (ook al is dit bij de nieuwere modellen sterk verbeterd) en heb daarom gekozen voor een spiegelreflex en heb daar geen spijt van. Zeker gezien je opmerking over de beweeglijkheid van kinderen geef ik je dat in je overweging mee. Met een spiegelreflex heb je toch wat meer overzicht en controle over de opname, bovendien zijn de uitbreidingsmogelijkheden groter. Voor de prijs hoef je het tegenwoordig niet echt meer te laten.

Bijdrager
    1973

Ik zal dit vooral meenemen in mijn overweging. Echter ben ik niet de enige die camera ga bedienen. Mijn vriendin heeft al te kennen gegeven geen ingewikkelde camera te willen. Indien ik zou besluiten om een spiegelreflex te nemen, zal ze toch grijpen naar een handzamer model.

Wat is overigens een goeie (en betaalbare) spiegelreflex?

Bijdrager
    maarten20
    ”Richard

Ik zal dit vooral meenemen in mijn overweging. Echter ben ik niet de enige die camera ga bedienen. Mijn vriendin heeft al te kennen gegeven geen ingewikkelde camera te willen. Indien ik zou besluiten om een spiegelreflex te nemen, zal ze toch grijpen naar een handzamer model.

Wat is overigens een goeie (en betaalbare) spiegelreflex?

Mocht je voor een spiegelreflex willen gaan. Kies dan voor de Nikon D40 of de Canon EOS 350 of 400 met een 18 – 135 lens. Je bent dan wel een stuk duurder uit!

De standaard lens 18-55 van de canon en de nikon zijn NIET te vergelijken met de leica lens in de LX2.

Bijdrager
    huinkroese
    ”jha”

Bovendien zit er bij dit soort camera’s meestal een bepaalde tijd tussen het moment dat je op de knop drukt en de werkelijke opname. Ik vond dit zelf erg hinderlijk…

He, was ik weer.
    Ik wil niet overkomen als een of andere Panasonic / Leica fanboy, maar hier moet ik toch even op reageren.
    Ik had in eerste instantie voor m’n vriendinnetje met kerst een Nikon S-nogwat gekocht, gewoon een redelijke camera voor €150,-, leek me wel een leuk cadeautje. Nou had ik ‘m gekocht omdat we net een jong poesje hebben gekregen, en m’n vriendinnetje die het liefst de hele dag zou fotograferen, maar haar oude Nikon er net mee was opgehouden. Het was dus wel de bedoeling dat de nieuwe camera een beetje vlot reageerde… wat allesbehalve het geval was! Een foto duurde ±11 seconden van de ene ‘klik’ tot de snelst mogelijke volgende opname. Tergend!
    Ik heb de camera weer terug gebracht en ben opnieuw gaan zoeken en toen dus bij de Panasonic uitgekomen. We hebben er een Ultra II kaart bijgekocht en het resultaat qua snelheid, gebruiksgemak en kwaliteit opnames is echt super! De camera heeft zelfs een optie waarbij je de knop ingedrukt kan houden waarop hij continu (tot 60 opnames geloof ik) foto’s maakt, met ±3 foto’s per seconde.

Als je een nieuwe compact camera in de iets hogere prijsklasse zoekt zou ik zeker voor deze gaan. Ik heb een maand of 3 geleden een Canon PowerShot A620 gekocht, en had nu in eerste instantie voor de A640 willen kiezen ipv. de Panasonic, maar ben heel blij dat we dat niet hebben gedaan.

Maargoed, dat ben ik… : )

Bijdrager
    jha

Een Spiegelreflex is niet per definitie ‘ingewikkelder’ dan een compact camera. Je kunt, wanneer je dat wilt, altijd gebruik maken van een ‘Auto’ stand waarbij de camera zelf de instellingen maakt. Wanneer je meer wilt, kun je gebruik maken van de verdere instel-mogelijkheden die de camera biedt.
    Wat betreft een goede camera… Ik zou in jouw geval gaan voor een Nikon D40 of D50 (eventueel een Olympus E500), waarbij ik de opmerking die net gemaakt werd over de 18-55 van Nikon wat wil nuanceren (over de Canon kan ik niets melden). Mijn ervaringen met deze lens zijn over het algemeen goed (zeker voor een voordelige ‘kit-lens’). Wanneer je meer wilt kun je voor nog geen €100 er een 50mm bijkopen waar je fantastische opnamen mee kunt maken. De kwaliteit van de Leica lens is boven alle twijfel verheven, maar in mijn ogen is een camera meer dan alleen een lens. Andere beperkingen/nadelen tellen dan zeker ook mee.

Bijdrager
    1973

Hmm….ik denk dat ik toch voor die Panasonic moet gaan. Met bovengenoemde voorwaarden en voordelen.

De snelheid valt of staat natuurlijk om met de snelheid van je geheugenkaart. Heb je misschien een voorbeeld foto die je heb gemaakt?

Bijdrager
    1973

@ Jha. Ik had jouw bericht nog niet gelezen voordat ik het bovenstaande postte. Ik zal eens verder op onderzoek gaan.

Ik zal het ook eens met mijn vriendin over hebben. Met ‘auto’ programma moet het denk ik ook geen probleem zijn. Echter twijfel ik of ze wel met een grote camera wilt werken.

Bijdrager
    huinkroese

Heb hier zo geen foto’s, kan er vanavond misschien een paar posten.

Bijdrager
    1973

Top! Ik ben erg benieuwd! (eventueel via PB, ik weet of een dergelijk grote foto via een PB kan, ander PB ik je mijn mailadres…)

Bijdrager
    Fester

Zelf zijn wij overgestapt van een Olympus ( verouderd ) naar een Panasonic FX3.
    De kwaliteit van de camera en de foto’s ( daar gaat het om ) zijn prima.
    Op de grotere afstand,avondopnamen buiten flitsbereik wel vaak ruis, maar daar kan je rekening mee houden.
    Het gaat ons om het gebruiksgemak en daar mankeert niets aan.
    Een eeuwigheid geleden liepen wij ook analoog ( Leica, en daarna nog vele merken, met opvallend veel Olympus ) met foto en videoapp. in de rondte te sjouwen.
    Dit willen wij niet meer, zodat we bewust voor digitaal, compact en snel bedienbaar hebben gekozen
    Mijn videocamera is van Jvc, maar gaat ooit vervangen worden door een 3 ccd Panasonic met een Leicalens.

Bijdrager
    1973

WAUW!!! (enkele voorbeelden)

Bijdrager
    Joffry
    ”Richard

WAUW!!! (enkele voorbeelden)

Inderdaad zelfs bij dit licht ongelooflijk veel ruis en inderdaad waterverf kleuren.
    Als je dit ziet wil je alleen nog maar een spiegelreflex.

Bijdrager
    Fester

Richard, je kiest een prima cameraatje.
    Als jij een spiegelreflex mee wil zeulen incl. lenzen, filters,statief en ook nog een extra rugzak. ook prima.
    Ik heb ooit een wandeling van 9 uur door de caldera van het mooie La Palma gemaakt, een medewandelaar had een Hasselblad 6 x 9 met het mooiste houten statief wat ik ooit heb gezien.
    Zijn platen waren dus navenant ook schitterend. daartegen de mijne ook ( Olympus C2 ).
    ( Zelfs zijn vrouw liep de hele dag te sjouwen. )
    Mijn zoon loopt ook hobbymatig rond met een EOS 350, cpl. met alle toebehoren, ook hij maakt mooie platen, wil ook nog graag een Macbook meenemen.
    Heel eerlijk, ik ben al heel wat jaren bezig, maar zelfs met een Leica ,houdt ik misschien 2 van de 100 foto’s over waar ik volledig achtersta en dan lig ik ook om 4 uur s’ochtend in een ver bos of wacht op mijn 1200 ste ondergaande zon.
    Kies maar gewoon, wat je hart jou ingeeft en geniet ervan.:D

Bijdrager
    1973

Heel waarschijnlijk zal ik deze week een beslissing nemen. Ik laat jullie het zonder meer weten. Bedankt voor alle adviezen tot dusver.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Een spiegelreflex is ook niet altijd ideaal voor het fotograferen van kinderen,
    In ieder geval niet als je, zoals vrijwel alle kopers van een digitale reflex, er een zoomlens bij neemt.
    Het nadeel van een zoomlens is dat ze niet lichtsterk, oftewel langzaam zijn.
    Daardoor zit je, zeker binnenshuis al vaak met het probleem van te weinig licht.
    Een lange sluitertijd is dan ook geen optie, zeker niet met bewegelijke kinderen.
    Ik heb zelf een Nikkor 18-70 en de grootste diafragmaopening is tussen 3,5 en 4,5
    Voor binnenshuis is dat bijna altijd te weinig. Met een lens met een vaste brandpuntsafstand, bijvoorbeeld 1,4 of 1,8 zou je nog kunnen fotograferen. Zelfs buitenshuis, in een donkere straat of in het park eind van de middag kom je met 4,5 soms nét tekort. Je zoekerbeeld word ook veel helderder met een lichttserke lens, echt een verademing.

Als je toch een reflexcamera koopt zou je kunnen overwegen ipv een zoomlens een lichtsterke vaste lens erbij te kopen.

lees dit artikeltje eens: the forgotten lens (Why ditching that do-it-all zoom for a classic normal lens will make you a better photographer)

en het vervolg

{edit} llink gefixed

Bijdrager
    1973

Ik heb mijn keuze gemaakt. Het is de Panasonic DMC-FX3 geworden. Aanmerkelijk goedkoper en hij maakt voor ons gebruik prima foto’s.

Ik heb gisteravond (dus met flits) een aantal foto’s gemaakt van mijn druk bewegende dochter en de resultaten zijn verbluffend. Ik ben tevreden.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp en advies.

Bijdrager
    Desmodaddy

Praktisch. Heeft de Leica lens vd DMC-LX2 een bijhorend beschermkapje, want dat zie ik op geen enkele foto ervan?

Bijdrager
    1973

De lens verdwijnt in de camera als je hem uitdoet.

Bijdrager
    Desmodaddy

Ja, maar je hebt nog steeds een lens cap nodig, volgens hun site. Niet? Ik ben héél erg geneigd om dit knap toestel te kopen. Ondanks het nadeel van noise bij heel ”slechte’ lichtomstandigheden. Maar de 16:9-sensor en uitmuntende scherpte (in 4:3, toch nog 7Mpixel) zijn doorslaggevend. Is ie handig en klein genoeg?

Bijdrager
    1973

Dat is die zeker. Ik zal proberen een foto te plaatsen van de camera. Met een ander object zodat je een referentie hebt hoe groot de camera is.

Ik ben er erg tevreden over.

Bijdrager
    T-sec

Panasonic gebruiker ontwaakt:

De DMC LX-2 is een camera met losse lenskap aan een touwtje. Het in mijn opinie enige minpuntje van deze compactcamera met bijna net zoveel handmatige functies als een spiegelreflex.

Zelf heb ik een DMC-FX01 omdat in de tijd dat ik hem kocht de DMC-LX2 er nog niet was. De voorloper DMC-LX1 had erg slechte low-light recenties, dus die heb ik voor de hoge aanschafprijs laten liggen. De DMC-LX2 is in dit opzicht sterk verbeterd, maar goed, dat is achteraf een koe…

Flitsen met een compactcamera gaat eigenlijk alleen goed binnen een flitsafstand van 3 meter. En dan nog moet je genoegen nemen met ruisvorming in de donkere kleurgebieden van de foto.
    Om bij een Panasonic perfecte foto’s in (zeer) lage lichtomstandigheden te nemen adviseer ik de ‘night scenery’ modus in het menu te activeren en de camera op een stabiele ondergrond of op een statief te zetten. Dan krijg je werkelijk perfecte foto’s, als het om stilstaande opjecten gaat uiteraard.
    Kies je de ‘starry sky’ modus dan kun je sluitertijden tot 60 seconden kiezen. Ik heb het hiermee voor elkaar gekregen om ’s nachts foto’s te maken van een landschap wat met het blote oog niet zichtbaar was. En, niet minder belangrijk, 100% ruisvrij.

De filmoptie in de Panasonic camera’s mag ook best genoemd worden. Buiten het feit dat audio perfect klinkt zonder spetteren en overmoduleren is het beeld ook prima voor een compact camera. Heb in zeer lage lichtwaarden een video in 16:9 geschoten met 30fps en deze was compleet ruisloos. En kennis van mij met zijn nieuwste Canon camera had in dezelfde omstandigheid een zeer korrelig beeld.

In combinatie met de Mac geen problemen. Hang je hem met z’n USB kabel aan je Mac dan wordt hij gezien als een external drive. Of je stopt het SD kaartje in een card reader, zelfde effect.
    Met RAW bestanden heb ik geen ervaring, dit formaat foto’s kan de DMC-FX01 niet schieten.

Voor mij de volgende keer zeker weer een Panasonic. Snel, simpel, goed menu met genoeg mogelijkheden en een perfect TFT scherm wat in zonlicht ook goed zichtbaar is. En oh ja, de accu, die gaat 350 opnames 50/50 wel/geen flits mee en is in 2 uur opgeladen.

Bijdrager
    dame.blanche

Ik ben ook van plan om de DMC-LX 2 te kopen, maar er zijn 2 dingen die me weerhouden om dit te doen…

1. het is al een ‘oude’ camera, op de markt van midden 2006 (of moet ik hier niet naar kijken?)
    2. de snelheden (opstarten, flash-ready):

Mijn huidige Canon Powershot S2 IS:
    Power: Off to Record > 1,3 s
    Flash > 1,6 s

De Panasonic DMC-LX 2:
    Power: Off to Record > 2,9 s (méér dan het dubbele!)
    Flash > 2,2 s

Er zijn nieuwe Canon Ixussen (80, 85, 90) die een face detection hebben, wat altijd wel superhandig is met een beweegelijk neefje van 1,5 jaar… Maar deze hebben dan geen groothoek…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.