5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Kirsie

PAL D1/DV…

Ik ben bezig met een intro voor bij een filmpje
    Deze heb ik gemaakt in Flash en geexporteert als Quicktime ( op verzoek van het bedrijf die de film heeft gemonteerd) en zo naar het bedrijf gestuurd.

Ik moest rekening houden met de maat 720 pix bij 576 pix (inclusief zwarte balken)

Verder moest ik een soort DVD menutje maken waarbij de consument kan kiezen of hij of zij het filmpje wil starten.

Deze heb ik in Fire works gemaakt. maar moest ik van het bedrijf omzetten als Photoshop PSD. dit bestand moest ik weer omzetten naar PAL D1/DV breedbeeld (1,066) dan rekt het bestand uit in de breedte. en de foto’s vervormen dan.. komt dit op TV goed of krijg je dan ook die verbreede gezichten.?

Is het ook mogelijk dat ik dit alles ook in Fire works kan doen? het bestand omzetten naar PAL D1/DV?

Welk programma gebruik je normaal gesproken voor het maken van een DVD menu/achtergron? Adobe Director?

Dit alles is vrij nieuw voor me.. vandaar die vragen..

Thankx

Bijdrager
    kevkoptel

Een achtergrond voor dvd producties kan je in elk programma naar keuze aanmaken.

Bijdrager
    nicolasvantomme

je doet dit best in DVD Studio Pro of zelfs in iDVD lukt dat heel makkelijk. Je kan in deze programma’s ook snel een preview doen om te zien of je DVD opmaak wel echt werkt.

Een DVD menu maken in Fireworks? Dat is toch een programma voor webdesign als ik het goed voor heb???

Bijdrager
    kevkoptel

Ja maar ik doelde op een photoshop document of dergelijke als basis voor je menu.

Bijdrager
    Anillusion

Ik ken Fireworks verder niet, dus ik weet niet of Fireworks non-square pixel verhoudingen kan schrijven. In Photoshop kun je onder Image > Pixel Aspect Ratio kijken op welke verhouding het staat. Staat ie op D1/DV PAL 1.066 dan behoort ie er normaal op je scherm uit te zien. (dat deed ie bij jou dus niet…) Als je bestand 720×576 is, er normaal uitziet als de Pixel Aspect Ratio op Square staat, dan kun je dus beter opnieuw beginnen met een nieuw bestand.

Als ik een statisch menu maak dan doe ik dat door in Photoshop de daarvoor bestemde preset te gebruiken. Deze zet ook meteen guides zodat teksten, knoppen etc niet buiten het scherm vallen. Het zelfde geldt voor 2D animerende menu’s maar dan in After Effects. Ga ik met 3D aan de slag (of een programma waar ik niet zeker van ben dat ie non-square pixels kan schrijven, zoals Flash), dan gebruik ik eigenlijk altijd de Square Pixel verhoudingen 768×576 of 1024×576, die ik dan in After Effects met die preset weer omvorm naar de juiste verhouding.

768×576 square = 720×576 nonsquare D1/DV PAL
    1024×576 square = 720×576 nonsquare D1/DV PAL Widescreen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.