16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    stijnhoofd

Paginanummering in Pages

Oké, ik weet hoe ik paginanummering kan instellen in Pages, maar hoe kan ik op een pagina instellen dat daar geen nummering hoeft te komen? Hij moet nog wel gewoon doorlopen, maar op de eerste paar pagina’s heb ik hem niet nodig.

Geblokkeerd
    Anoniem
    Bijdrager
    stijnhoofd

Niet alleen de eerste pagina, maar ik zal even kijken hoe ver ik kom met jouw link!

Bijdrager
    stavos

Mijn ervaring met Word en aangepaste paginanummering is niet altijd even positief geweest. Foutieve nummering, verkeerd doornummeren na een pagina overgeslagen te hebben, enzovoorts. Dit zegt natuurlijk niets over hoe Pages ermee omgaat (zit nu ook niet achter een Mac om dat te testen), maar een veilige oplossing die ik bij Word altijd gebruikte was om gewoon een wit blokje over de nummering te plaatsen op de pagina’s waar je geen paginanummer wilt hebben. Als je het document print of opslaat als PDF zie je dat niet terug.

Wellicht niet meest nette of “officiële” oplossing, maar het resultaat telt.:wink:

Bijdrager
    stijnhoofd

Dat is een noodoplossing, maar kan inderdaad wel. Ik heb even zitten tellen en de nummering moet op pagina 5 beginnen, met #5. Met de link van MEEUW kon ik de oplossing niet vinden.

Geblokkeerd
    Anoniem

nee?

Geblokkeerd
    Anoniem
    Bijdrager
    stijnhoofd

Ik kon geen sectie invoeren op de een of andere manier, heb nu maar met de minder-elegante-maar-daardoor-niet-minder-effectieve methode van stavos gewerkt.

Dan nog een gerelateerd vraagje: ik maak gebruik van een twee-pagina-weergave, maar de kaft zit er ook in. Daardoor zitten in het bestand de uitgeprinte pagina’s niet naast elkaar. Op papier komen straks 6 en 7 naast elkaar, maar in het bestand zitten 5 en 6 naast elkaar. Hoe kan ik een ‘spookpagina’ aanmaken, of in ieder geval de weergave aanpassen?

Bijdrager
    stavos

Voeg een pagina toe aan het begin van je document. Zet daar in hele grote, felgekleurde letters de tekst “TIJDELIJKE PAGINA, VERWIJDEREN VOOR PRINTEN” op. Nu staat de layout van je document op je scherm goed. Nu 3x raden waar je alleen nog op moet letten…:wink:

Je merkt al, ik ben van de praktische oplossingen. Gewoon zelf een beetje nadenken en je boerenverstand gebruiken om te realiseren wat je wilt hebben. Leer jezelf aan om op in dat soort oplossingen te denken en je kunt jezelf een hoop tijd besparen (bijvoorbeeld de tijd die nodig is om een vraag te stellen op een forum en vervolgens het topic in de gaten te houden of er antwoorden op komen…).

Bijdrager
    mackerjack

een wit vlakje over de cijfers op de eerste pagina’s?

Bijdrager
    stavos
    stavos op 17 april 2013

gewoon een wit blokje over de nummering te plaatsen op de pagina’s waar je geen paginanummer wilt hebben.

Bijdrager
    stijnhoofd

Heeft dat geen effect op drukken op niet-egaal-wit papier?

Bijdrager
    stavos

Dat ligt aan je printer. Heb je er eentje met witte inkt?:-P
    Maar om er zeker van te zijn (en daar komt weer zo’n praktische oplossing); test het uit. 1 pagina met een wit blokje uitprinten. Goede kans dat het velletje daarna weer terug de printer in kan om opnieuw gebruikt te worden.

Bijdrager
    stijnhoofd

Het gaat naar een drukker als het voltooid is. Misschien dus even bij hun checken?

Bijdrager
    stavos

Je begint het al door te krijgen..

Bijdrager
    stijnhoofd

:)
    Bedankt voor de hulp!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.