17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    bavkle

Paginanummering verticaal

Is er ook een makkelijke manier om de paginanummering horizontaal te krijgen?

Ik bedoel het dan zo:
    1
    7

1
    8

1
    9

enz…

Bijdrager
    bramvdb

In welk programma?

Bijdrager
    bavkle

Indesign. Sorry:)

Bijdrager
    Yaris

Dat is verticaal volgens mij.

Ik heb nog nooit paginanummers op die manier gezien.

Bijdrager
    hopsa

misschien in secties pagina’s opbouwen. Met eigen masterpages voor de 1, 2 ,3, et cetera.

Geen zuivere koek, maar wellicht een oplossing voor een eenmalig probleem.

Bijdrager
    bavkle

ja, verticaal ja, ben nog niet helemaal wakker:crazy:

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb van alles geprobeerd.
    Maar zie niet echt hoe dat moet gaan lukken.

Bijdrager
    Dr. Maddox

gewoon een tekstkader van maximaal één getal breed en drie getallen hoog plaatsen en een ‘huidig paginanummer’ als eigenschap geven?

Bijdrager
    bavkle

nee, dat lukt niet. want zo’n huidig paginanummer tekstkader moet minimaal zo breed zijn als je de getallen horizontaal doet.

Bijdrager
    KarelWillem

Sterker nog; als je het kader één getal breed maakt en hij komt bij pagina’s met meer dan één getal, dan worden ze gewoon allemaal horizontaal in dat smalle vakje gepropt.

Bijdrager
    MacW

Met een font zoals: Aachen vertical

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Hè … ik dacht een oplossing te hebben door GREP-stijlen te gebruiken*, maar na testen blijkt dat dus ook niet te werken omdat een paginanummer niet gezien wordt als losse cijfers (of überhaupt als cijfers).

* Je maakt twee alineastijlen, voor het bovenste en onderste bladzijdenummer, plus een karakterstijl waarmee je tekst onzichtbaar maakt (0,1 punt groot, geen kleur, dat soort werk) en dan een GREP-stijl om het eerste dan wel het laatste cijfer die onzichtbare stijl te geven.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Stom zeg, nooit geweten! Ik neem altijd vrij ruime kaders voor de stramienen. Nooit geweten dat Indesign zelf aan de slag gaat met krappe pagina nummering… Weer wat opgestoken!:)

@ bavkle – Ik zag er wel een uitdaging in en heb er een behoorlijk geïmproviseerde oplossing voor gevonden. Mocht je het willen gebruiken, driedubbelcheck dan wel even of alles goed gaat. In dit voorbeeld staat er expres wat afleiding omheen om de kleine verschillen in uitlijning te verbloemen.

> Download hier het voorbeeld bestand (CS4)

Bijdrager
    bavkle

@Dr. Maddox super! bedankt! die ga ik proberen!

Bijdrager
    Dr. Maddox

Graag gedaan!:)

Laat je nog even weten of het gelukt is?

Bijdrager
    bavkle

Het is helemaal gelukt zoals ik het wou hebben:smile:

Bijdrager
    Dr. Maddox

Mooi zo!:)

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.