13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    alaska

Pagina-vullende PDF als achtergrond gebruiken in Word-document

Hallo,

Ik heb een A4-PDF die ik graag als achtergrond voor een Word-briefpapier wil gebruiken (met de brieftekst daar overheen), maar dat lukt me maar niet.
    Ik heb al geprobeerd om in de Layout-modus via de ‘Colour’-knop en dan ‘Fill effects > Picture’ het te laden, en hoewel dat lijkt te werken in eerste instantie kan ik er niet een PDF van maken, of het bewaren en weer ongewijzigd openen.

Wat is de manier om het wél te doen?

Alvast dank!

Bijdrager
    pruus

Probeer eens als afbeelding op te slaan. Vervolgens in Word plakken en bij opties, afbeelding opties, afbeelding kiezen voor achter tekst. Viola.

Bijdrager
    Rickje

Ik denk dat je de A4 PDF in een word bestand moet plaatsen en dan helemaal moet opvullen zodat ie mooi past. Vervolgens in Word opslaan als …. document formaat: Word Template. Ik veronderstel dat je dan een sjabloon creeert, dus elke keer dat jij in de toekomst iets met deze opmaak wilt gebruiken, kies je deze template/dit sjabloon en kun je daarboven alles typen en plaatsen zoals je wilt.

Bijdrager
    justhan

Op die manier gebruik ik ook vaak Word-documenten. Wat ikzelf heb gedaan is een template maken en de PDF er inzetten als watermerk (“invoegen”, “watermerk”), Hou wel in de gaten dat je wassen of washout uitzet, want anders wordt het een afbeelding die op de achtergrond staat.
    Nadeel: het worden behoorlijk grote Word-bestanden, ondanks het feit dat het Word-document niet al te groot is en ook het PDF is niet zo groot.

Bijdrager
    alaska

Dank allen!

Nog een probleempje hierbij:
    De achtergrondafbeelding is aflopend, maar als ik er een PDF van maak (via Print > PDF) dan valt de rand aan de zijkant eraf.
    Is dat op te lossen?

Bijdrager
    Rickje

Die vallen eraf omdat een printer normaal gesproken nooit helemaal tot de rand van papier kan printen. Een printer houdt altijd een kleine marge langs de rand waar hij niet bij kan. Het lijkt alsof ie zo’n marge meeneemt in het aanmaken van je PDF. Wat als je niet via Print > PDF, maar via Archief -> Opslaan als.. en dan PDF doet? Is dat beter? En anders zul je vermoedelijk iets moeten vinden in je documentgegevens of printinstelling over marges..? Gok ik. Kan het niet zelf testen helaas.

Bijdrager
    alaska

Dank voor de tip, maar ook bij ‘Opslaan als’ valt die rand er af.
    Ik heb geen enkele printer ingesteld, dus weet niet waar ik die marges moet aanpassen zodat ie een aflopende PDF maakt.

Bijdrager
    macmaus

Onder Bestand – Pagina-instelling – Paginaformaat – Andere formaten een nieuw paginaformaat aanmaken (plusje linksonder) en die noem je bijvoorbeeld A4 aflopend. Daar kun je dan je formaat en printermarges aanpassen, die marges staan standaard op 0,61 of zoiets. Zet je op nul, bewaar en selecteer dit nieuwe formaat als paginaformaat. Bewaar als PDf en dan zit er geen witrand/marge meer aan.

Bijdrager
    alaska

Gelukt!!!!!!
    Heel veel dank!

Bijdrager
    eelcos

Hi Alaska, er bestaat sinds enige tijd een handige tooltje: Fabreasy – PDF made Easy. Het werk direct vanuit Word en Excel, maar ook als PDF printer en via drag-and-drop. Je kunt bestaand PDF-briefpapier selecteren (PDF bestand) of een briefpapier opmaken in de online editor. Het voordeel is dat alles in vector-formaat blijft en je hierdoor kleinere (en vaak scherpere) PDF bestanden produceert.

Door bijvoorbeeld op het e-mail icoontje te klikken maak je een PDF-bestand aan vanuit Word, inclusief PDF-briefpapier (op voorgrond of achtergrond) en toegevoegd aan een nieuw e-mailbericht. http://www.fabreasy.com

Bijdrager
    bcgraaf

Is dat ook voor Mac of alleen Windows ?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Eelcos is zo te zien puur en alleen lid geworden om reclame te maken. Hij heeft welgeteld twee berichten geplaatst op deze site, en die prijzen allebei dat Fabdinges voor MS Office aan.

Bijdrager
    eelcos

Is dat ook voor Mac of alleen Windows ?

Excuses, beetje late reactie. Het is alleen Windows voor de Mac is er dit http://www.pdfletterhead.net

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.