16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    riji

Pages: word-tabel datum notatie toepassen lukt niet

Hallo,
    We hebben hier een tabel opgemaakt in Word met o.a. een kolom met datums, die er zo uitziet: dd-mm-jjjj.
    We hebben de tabel geopend met pages en willen die kolom aanpassen naar datum notatie.
    We selecteren de ganse kolom en kiezen CEL – Gegevensnotatie – Datum en Tijd – Datum = 05/01/2015 Tijd = Geen.
    Er gebeurt niets…
    We zien geen enkele knop om de wijziging door te voeren en het ordenen op datum (waar het ons om te doen is) is fout.
    Hoe moeten we juist handelen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  riji.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  riji.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als ik het me goed herinner nemen Pages en Numbers meestal aan dat datums in geïmporteerde gegevens op z’n Amerikaans weergegeven zijn, dus als MM/DD/JJJJ, zodat je vaak verkeerde datums krijgt na importeren. Ik meen me te herinneren dat — als je dit niet vaak nodig hebt — een mogelijke oplossing is om Pages te stoppen, de datumweergave in de systeemvoorkeuren naar zo’n Amerikaanse weergave te zetten, en het bestand opnieuw te openen. Na bewaren als Pages-document kun je Pages weer stoppen, de datumweergave terugzetten naar een normale, en als het goed is verdergaan aan je document.

Bijdrager
    riji

bedankt, ik ga dit proberen

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Laat even weten of het ook echt werkt — ik heb het niet geprobeerd, en weet het dus ook niet zeker.

Bijdrager
    riji

Ik heb het net tevergeefs geprobeerd.
    Ik heb nog eens de koppeltekens vervangen door schuine streepjes conform mijn datum notatie.
    Ik heb ook nog eens een aangepaste datum notatie gemaakt… er gebeurt niets
    en hij blijft gewoon ordenen op de waarde van de eerste 2 cijfers…
    Ik denk dat hij niet snapt dat ik een gegevenstype datum wil.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik dacht net dat ik een andere oplossing bedacht had, maar toen realiseerde ik me dat je het hebt over een tabel uit Word die je in Pages importeert, en niet uit Excel … (Ik wilde zeggen: zet voor de originele tabel uit dat het om een datum gaat, zodat je er alleen getallen in te zien krijgt, en importeer dan in Pages, waarna je hem daarin weer op datumweergave kunt zetten. Maar aangezien het gaat om Word zal dat niet lukken.)

Bijdrager
    riji

Toch bedankt

Bijdrager
    riji

Het gaat om een lijst met aankopen, die op datum achteraan moet bijgevuld kunnen worden bij nieuwe aankopen.
    Ik heb manueel de rijen op datum volgorde gezet en dan een kolom (getal) bijgevoegd met oplopend nummer.
    Hiermee kan ik nu altijd terug de juiste datum volgorde hernemen na een andere ordening.
    Ik had gehoopt dat ik bij de nieuwe kolom 1 kon ingeven en dat automatisch een nummering zou gebeuren voor het geselecteerde bereik van deze kolom:
    neen dus, elk nummer manueel moeten ingeven…

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  riji.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je cellen wilt nummeren in Pages, dan werkt dat net zoals in een spreadsheet: zet het een getal in een cel, zet een ander getal in een cel ernaast, eronder of erboven, selecteer ze allebei en sleep dan met (in dit geval) het gele bolletje dat verschijnt wanneer je muispijltje zich boven de cel bevindt.

Bijdrager
    riji

Had ik dit maar even vroeger opnieuw geweten…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Onthoud het dan voor de toekomst:)

Pages heeft in feite een spreadsheet ingebouwd, dus een heleboel (maar niet alles) dat in zo’n programma werkt, kan ook met tabellen in Pages. Je kunt er bijvoorbeeld ook formules inzetten in plaats van waardes met de hand uit te rekenen en in te vullen in de cellen.

Bijdrager
    riji

Onthoud het dan voor de toekomst:)

Precies daar knijpt het schoentje met de leeftijd.
    Ik ben nog begonnen met Lotus 1-2-3 en Wordperfect in DOS…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik op een Sharp MZ-80K, daar had je überhaupt geen spreadsheets, tekstverwerkers en dergelijke voor, voor zover ik me kan herinneren.

Bijdrager
    riji

Amai, dat is zeker nog een 10-tal jaar vroeger dan de Intel-8080 PC-XT waar ik mee startte.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik zal erbij zeggen dat ik toen een jaar of 6 was:)

Bijdrager
    riji

Dit verduidelijkt veel… ik dacht even dat ik de jongste was… maar ik was 42 toen ik die eerste PC had:)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.