11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    MacEs

Pages voor Mac: hoe een ' (dumb quote) te vinden

Ik heb een document in Pages’09 (4.3) waarin ik een brontekst heb geplakt uit een .doc. De “dumb” aanhalingstekens (‘) heb ik vervangen door typografische aanhalingstekens (‘ ’) met een find/replace maar er zijn me er een paar ontglipt. Als ik nu opnieuw “Find” doe met een ‘ (dumb quote) dan toont ie alleen maar typografische aanhalingstekens.
    Heeft iemand een tip hoe ik alsnog snel het document kan doorzoeken op die dumb quotes zonder het zelf helemaal te moeten doorlezen? (zo’n 300 pagina’s)
    Alvast bedankt.

Moderator
    Night

Als het goed is worden zowel de het ‘foot/minuten’ teken als de enkele aanhalingstekens én de ondersteboven-staande enkele aanhalingstekens meegenomen bij de ‘zoek en vervang’ actie. De snelste methode is dan ook om gewoon alles te vervangen door de juiste (optie-shift-]).

Bijdrager
    MacEs

Hi Night, dank voor je snelle reactie. (Ik zie dat ik zelf een dumb quote niet als dumb quote heb getypt maar dat even terzijde.)
    Ik heb bij de start van de opmaak van dit document alle combinaties vervangen, dus bv.
    # spatie-‘ #,
    # ‘, #,
    # ‘? #
    etc.
    Maar er zijn dus een paar situaties die hiermee niet gedekt zijn. Als ik nu de replace ga doen die jij voorstelt, ben ik straks alle aanhalingstekens open en sluiten kwijt en ben ik verder van huis.
    Ik vind het idioot dat Pages bij find and replace een dumb quote met een smart quote verwisseld wordt. (Maar ja, dan moet ik bij Apple gaan klagen, ik weet het.:-) ) Ik hoop dat iemand hier een trucje voor weet.

(#offtopic: Sorry voor de sliert tekst, de enters in mijn tekst verdwijnen bij publiceren en ik kan ook nog altijd niet citeren of screenshots uploaden, niet in Safari noch in Firefox en heb geen idee waarom niet.:-( )

Bijdrager
    MacEs

(ik zie nu dat ik het wel goed getypt had maar WordPress maakt er een andere quote van, *zucht*.)

Moderator
    Night

Jij bedoeld deze quote?

Als je daarop zoekt worden de onderstaanden allemaal vervangen (ongeacht of deze worden gevolgd of voorafgegaan door een bepaald teken zoals een vraagteken o.i.d.):

Bijdrager
    MacEs

Inderdaad, en dan ben ik nog verder van huis.:-)

Moderator
    Night

– Welke gebruik jij dan die niet vervangen mogen worden?
    – Door welk teken wil je de single quote vervangen?

Bijdrager
    MacEs

Er zijn een paar situaties waar die apostrof nog staat, die niet gedekt werden door de verschillende combinaties die ik vervangen heb. Dus met een leesteken waar ik nog niet aan gedacht heb die in een combinatie te vervangen. Die zouden afhankelijk van de situatie door een enkel aanhalingsteken openen of sluiten vervangen moeten worden. Als ik kon zoeken op een apostrof, dan kon ik dat snel fixen maar ik kan dus niet zoeken op apostrof zonder dat al die andere aanhalingstekens als resultaat mee worden gepakt. De enkele aanhalingstekens die nu in de tekst staan, staan goed.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Night op 11 mei 2018 om 20:07</p>
    Als het goed is worden zowel de het ‘foot/minuten’ teken als de enkele aanhalingstekens én de ondersteboven-staande enkele aanhalingstekens meegenomen bij de ‘zoek en vervang’ actie.

Als je een apostrof gebruikt om minuten of voeten aan te geven wel, ja. Iemand die zich bewust bezighoudt met typografie zou toch echter moeten weten dat daar een apart teken voor is dat er in de meeste lettertypes* duidelijk anders uitziet …

* Voor zover überhaupt aanwezig, want de meeste mensen die zich bezighouden met het maken van lettertypes lijken dat weer níét te weten:(

Bijdrager
    MacEs

Voor degenen die er nog niet mee bekend zijn en het wel graag goed willen doen: http://smartquotesforsmartpeople.com
    Incl. toetscombinaties voor de typografische aanhalingstekens. Hoewel ik op mijn Spaanse keyboard de option-8 en option-9 voor dubbele, en option-shift-8 en option-shift-9 voor enkele aanhalingstekens moet gebruiken.

Vreemd genoeg letten “kwaliteits”kranten er ook niet (meer) op, het is een ware apostrofepidemie geworden. :’-(
    Een nobel streven dat WordPress alle aanhalingtekens/apostrofen in dit forum standaard als typografische aanhalingstekens verandert, maar dan kan je geen inches of seconden etc. duiden.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  MacEs.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt op een Mac zelf toetsaanslagen definiëren voor tekens, navigatie, en meer. Als ik bijvoorbeeld een secondensymbool wil typen, dan druk ik op ⌃M gevolgd door “, met als resultaat ″ (nee, dat is geen rond aanhalingsteken!).

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.