16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    stijnhoofd

[Pages] Sjabloon wijzigen in document

Voor mijn facturen gebruik ik een standaard opmaak waarbij ik vaak de vorige factuur aanpas om een nieuwe te maken. Nu wilde ik daar zojuist mijn nieuwe BTW-nummer in vermelden, maar ik kon niets aanpassen aan de opmaak (dus in het bestand, niet in het sjabloon). Is er een mogelijkheid om dit te doen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Wil je dat BTW-nummer nu in een sjabloon zetten of in een normaal document?

Bijdrager
    stijnhoofd

Ik wil wijzigen aanbrengen in sjabloon-elementen binnen het document.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je zou toch gewoon sjabloonelementen aan moeten kunnen passen, zou ik denken, ook als het geen plaatsvervangingstekst is (dat is tekst in een sjabloon die gelijk volledig geselecteerd wordt als je erin klikt). Dit ging voorheen wel?

Bijdrager
    stijnhoofd

Ik kan klikken wat ik wil (enkel, dubbel, selecteren) maar ik kan er niets mee doen. De cursor verspringt telkens naar de naastgelegen (hoofd)tekst.

Bijdrager
    nnsa

Is niet de “Workflow” bij het werken met Sjablonen binnen Pages, dat je kiest voor Nieuw, dan Sjabloon-document uit de getoonde lijst kiest, dan aanpassingen maakt binnen dit nieuwe document en na de aanpassingen dit nieuwe document weer opslaat als Sjabloon ?

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door nnsa.
    Bijdrager
    stijnhoofd

Dat lukt me dus ook niet. Ik heb net geprobeerd of ik een nieuw document kan openen met dit sjabloon en deze zodoende bewerken, maar ook dat krijg ik niet voor elkaar.

Bijdrager
    nnsa

Dan is er waarschijnlijk iets mis met de bevoegdheden van deze sjabloon-bestanden. Heb je al een keer geprobeerd om zo’n sjabloon-bestand op te slaan als Nieuw bestand (Dupliceer) en dan via Get info op het bestand te kijken of het bestand lezen EN schrijven is ?

Bijdrager
    stijnhoofd

<p class=”cite”>nnsa op 12 januari 2020 om 13:39</p>
    Dan is er waarschijnlijk iets mis met de bevoegdheden van deze sjabloon-bestanden. Heb je al een keer geprobeerd om zo’n sjabloon-bestand op te slaan als Nieuw bestand (Dupliceer) en dan via Get info op het bestand te kijken of het bestand lezen EN schrijven is ?

Gedaan, en ik zie dat ik de juiste bevoegdheden heb.

Bijdrager
    nnsa

Kan je nog wat OS en Pages versie info verstrekken ?

Bijdrager
    stijnhoofd

<p class=”cite”>nnsa op 12 januari 2020 om 15:12</p>
    Kan je nog wat OS en Pages versie info verstrekken ?

Pages: 8.2.1

Bijdrager
    nnsa

Kan je het “element” dat je wil veranderen wel selecteren met de muis ?

Zo ja, dan hoef je verder niet te klikken o.i.d., maar kun je beginnen te typen.

Ander idee is dat Unlock moet worden gebruikt per gelocked element ?

Bijdrager
    stijnhoofd

<p class=”cite”>nnsa op 12 januari 2020 om 20:08</p>
    Kan je het “element” dat je wil veranderen wel selecteren met de muis ?

Zo ja, dan hoef je verder niet te klikken o.i.d., maar kun je beginnen te typen.

Ander idee is dat Unlock moet worden gebruikt per gelocked element ?

Hoe unlock ik iets? Ik kan inderdaad niks selecteren. Heb er nu overigens een tekstvak overheen gezet, maar dat is natuurlijk niet de meest constructieve oplossing. Ik zou het graag willen begrijpen:)

Bijdrager
    nnsa

Unlock doe je vanuit het Menu, mits er iets is gelocked. Het sjabloon-element dat je wil wijzigen hoef je alleen maar te selecteren met de muis. Niets dubbel klikken, maar na selectie gewoon de nieuwe tekst/inhoud typen.

Bijdrager
    feek

helpt dit om eventueel vergrendeld object te ontgrendelen?

‘Orden’ > ‘Basissecties’ > ‘Maak objecten basispagina selecteerbaar’

Bijdrager
    stijnhoofd

<p class=”cite”>feek op 13 januari 2020 om 09:38</p>
    helpt dit om eventueel vergrendeld object te ontgrendelen?

‘Orden’ > ‘Basissecties’ > ‘Maak objecten basispagina selecteerbaar’

Ja dat is ‘m! Bedankt!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.