11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    MacEs

Pages naar PDF in spread (facing pages) en klikbare TOC/hyperlinks

Ik loop tegen een dingetje aan in Pages. (Ik gebruik Pages ’09 versie 4.3)
    Ik heb een document opgemaakt op A4 formaat, met een TOC en een hoop hyperlinks (bookmarklinks, naar andere pagina’s in dit document). Het document heeft bijna 700 pagina’s dus de interactie is noodzakelijk.
    Nu wil ik dit als spread (met facing pages) naar PDF exporteren, om op de ipad, landscape, te lezen maar ik krijg het niet voor elkaar wat ik wil. Ik heb twee dingen geprobeerd:

1. Export als PDF. Hiermee krijg ik wel een interactieve PDF, maar geen facing pages.
    1a. Ik heb de geëxporteerde PDF in Preview geopend, de view op Two Pages gezet en bewaard. Op de iPad in iBooks wordt het document dan alsnog in single page getoond.

2. Via het printmenu > Save as PDF. Hier kies ik in het printdialoguevenster 2 “Pages per sheet”. Dan wordt de PDF inderdaad als spread bewaard en op iPad in iBooks als spread geopend, maar verliest ie de interactieve elementen als de TOC en hyperlinks. Ik zie ook nergens een optie voor het behoud van interactie (maar ja op een geprint papier hoef je ook niet klikken:-) )

Wie weet een trucje om dit te combineren?
    Alvast bedankt.

Bijdrager
    amukar

Upgraden naar de nieuwste versie van Pages lijkt mij dan aangewezen. In de nieuwste versie kan je (eindelijk) twee pagina’s naast elkaar tonen en je hebt ook meer mogelijkheden bij het exporteren naar een boek.

Bijdrager
    Brombeer

Maar wat kan er allemaal niet meer in die nieuwste versie? Dat is ook de moeite om even na te gaan.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ondertussen doet de nieuwe Pages bijna alles wat de oude ook deed, en omdat in de oude onder 10.13 bepaalde dingen die ik veel gebruik, het niet meer doen (waaronder tekststijlen aanmaken* en OpenType typografische kenmerken), ben ik uiteindelijk ook maar overstag gegaan.

Wat er niet werkt, dat ik tot nu toe ontdekt heb:

• Importeren van stijlen. Wanneer je een stuk tekst kopieert uit een ander document, komt de opmaak mee maar als de stijl niet bestaat in het document, wordt die niet ook aangemaakt. Geen onoverkomelijk probleem omdat je het met de hand kunt doen, maar onhandig.
    • Opsommingstekens maken geen deel uit van alineastijlen. In Pages t/m ’09 hoorde een opsommingsteken bij de alineastijl, maar hoewel je in de huidige versie er eentje aan een alinea toe kunt wijzen, wordt dat niet opgenomen in de alineastijl. Onhandig, want ik wil niet een alineastijl én een lijststijl toe moeten wijzen om een lijst te maken. (Het nut van die aparte lijststijlen heb ik nooit begrepen als het ook met de alinea’s kan. Apple blijkbaar ook niet, maar het lijkt erop dat ze de lijststijlen toch niet kwijt wilden.)
    • Zwevende elementen. Het lukt me niet om een plaatje of tekstvak aan een alinea te koppelen zodat het bijvoorbeeld rechts uitgelijnd staat (dus met z’n rechterkant tegen de rechterkant van de kolom) en met de alinea mee verplaatst. Gek genoeg blijft dit wel werken bij zulke zwevende elementen die in een oudere Pages gemaakt zijn.

* Bestaande tekststijlen kun je blijven gebruiken, maar nieuwe aanmaken kan niet meer omdat het venstertje waarmee dat moet, niet verschijnt.

Bijdrager
    MacEs

@amukar Bedankt voor je reactie. Twee pagina’s kon je altijd al naast elkaar tonen: In de statusbar van het document klikken op het zoom % en bovenaan staat dan “One Up”, “Two up”. Zo toon je het document in “spreadmodus”. Maar als ik het in “Two Up” modus zet, dan wil dat nog niet zeggen dat ik ook als spread exporteer of bewaar als PDF.

Bijdrager
    MacEs

@Jakko Ik maak veel (alleen maar) gebruik van tekststijlen. (Mijn Macbookpro werkt overigens onder Yosemite 10.10.5. Pages ’09 4.3 lijkt nog alles te kunnen wat ie ook onder Snow Leopard kon toentertijd.)
    Bij een collega met de nieuwste Macbook zag ik haar versie van Pages: daar is enorm in functionaliteit gekortwiekt. De punten die jij noemt zijn dingen die ik dagelijks in Pages-documenten gebruik. Overstappen/upgraden is voor mij dan ook geen optie.

Ik ben wel benieuwd of jij de dingen die ik in mijn OP beschrijf met de nieuwe versie van Pages uitgevoerd krijgt. Als je zin en tijd hebt, zou je dat eens willen proberen? Alvast bedankt!

Bijdrager
    amukar

De vaststellingen van Jakko Westerbeke zijn inderdaad correct en ik vind ook dat dit beperkingen zijn in Pages. Dat lijststijlen en stijlen in het algemeen, niet (meer) meekomen uit een ander bestand, is inderdaad heel vervelend.

Ook dat je van 2 of meer Pages bestanden geen combinatie kan maken – bijvoorbeeld door de miniatuurpagina’s van het ene in het andere bestand te ‘vegen’, vind ik ook een gemis, zeker in combinatie met het feit dat de stijlen niet meekomen.

Het opmaken van een “spread” van 2 tegenover elkaar geplaatste pagina’s, is dan weer wel een winstpunt van de nieuwste Pages. De Topic Starter kan proberen met de verbeterde functionaliteit van het aanmaken van Epub-boeken. Dan kan je werken met een ToC met werkende links.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  amukar.
    • Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  amukar. Reden: Aanvulling/verbetering

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Nog een gemis aan functionaliteit dat ik vanochtend vergeten was:

• Zoeken en vervangen. Je kunt niet meer zoeken/vervangen met stijlen: wil je alle Kop 3’s vervangen door Kop 2’s, dan zal dat met de hand moeten, evenals een bepaald woord zoeken of vervangen maar alleen binnen een bepaalde stijl. Dit vind ik erg onhandig, want vaak weet ik welk woord voorkomt in een stuk tekst dat ik wil hebben in een groot document, en door dan bijvoorbeeld alleen op de kopstijl te zoeken kom ik er gelijk in plaats van eerst de helft van de rest van het document te moeten zien — zoals nu het geval is.

<p class=”cite”>MacEs op 13 april 2018 om 12:56</p>
      @Jakko Ik maak veel (alleen maar) gebruik van tekststijlen. (Mijn Macbookpro werkt overigens onder Yosemite 10.10.5. Pages ’09 4.3 lijkt nog alles te kunnen wat ie ook onder Snow Leopard kon toentertijd.)

Klopt. Pas onder 10.12 gaat het mis: typografische kenmerken doen het niet meer, en hoewel ik die soms gebruik kán ik ook zonder. Dat je onder 10.13 ook geen nieuwe tekenstijlen meer kunt aanmaken, deed me toch maar overstappen naar de huidige versie — hoewel ik de oude lekkerder blijf vinden werken.

Ik ben wel benieuwd of jij de dingen die ik in mijn OP beschrijf met de nieuwe versie van Pages uitgevoerd krijgt. Als je zin en tijd hebt, zou je dat eens willen proberen? Alvast bedankt!

Even vooropgesteld: ik heb de op-één-na-laatste versie van Pages, omdat de App Store weigert de nieuwste te downloaden (dat draaidingetje blijft maar draaien, ook al laat ik hem uren proberen). Als ik daarin een document maak met inhoudsopgave en een koppeling naar een bladwijzer, dan werken die allebei als ik exporteer naar PDF, maar niet als ik print naar PDF. Maar twee bladzijdes naast elkaar gaat dan weer niet als ik exporteer in plaats van print.

Bijdrager
    MacEs

Goed om te weten, bedankt voor jullie aanvullingen. Dan neem ik de single pages maar voor lief.:-)
    Wel zonde dat de upgrades met zoveel beperkingen gepaard gaan. Pages is natuurlijk ook niet een professioneel opmaakprogramma, maar ik vind het voor deze semi-professionele documenten wel vlotter gaan dan ze opmaken in Indesign. Nogmaals dank!

Bijdrager
    MacEs

@amukar “Ook dat je van 2 of meer Pages bestanden geen combinatie kan maken – bijvoorbeeld door de miniatuurpagina’s van het ene in het andere bestand te ‘vegen’, vind ik ook een gemis, zeker in combinatie met het feit dat de stijlen niet meekomen.”*

Kan je trouwens ook niet in de thumbnails preview pagina’s kopiëren en die in de thumbnails preview van je nieuwe document plakken? Dat kan wel in de 4.3 versie.

(* Excuus maar bij mij werkt de citeerfunctie niet)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>MacEs op 13 april 2018 om 22:12</p>
    Wel zonde dat de upgrades met zoveel beperkingen gepaard gaan.

Dat komt omdat ze een iOS-versie gemaakt hebben en die om één of andere reden niet van al dezelfde mogelijkheden voorzien hebben als de normale versie. In plaats van die twee apart te houden en de iOS-versie langzaam maar zeker naar de normale toe te laten groeien, heeft Apple ervoor gekozen de normale versie terug te schroeven tot het iOS-niveau en dan aan allebei tegelijk „nieuwe” dingen toe te voegen.

Pages is natuurlijk ook niet een professioneel opmaakprogramma, maar ik vind het voor deze semi-professionele documenten wel vlotter gaan dan ze opmaken in Indesign. Nogmaals dank!

Ik gebruik het vooral als tekstverwerker, maar inderdaad voor documenten waar ik relatief eenvoudige opmaak in wil hebben pak ik het ook net zo makkelijk (vandaar ook m’n klacht dat OpenType-kenmerken niet meer werken onder 10.12 en later).

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.