10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Saabs

Pages in Lion, nieuw document

Dag allemaal,

Ik werk met Pages in Lion. Alles up-to-date. Mijn probleem is, dat als ik een nieuw document open en begin met typen, na een tijdje krijg ik dan deze melding:

Dit vind ik wel wat vervelend, hoe kan dit opgelost worden?

Alvast bedankt.:smile:

Bijdrager
    Wiki Post

Bijdrager
    koenvisser

weet je zeker dat je de versie 4.1 hebt?
    Want er staat namelijk een bolletje van wijzigingen/bewaren links bovenin, in de laatste versie is dit niet meer.

Bijdrager
    GastonM

Misschien even schijfbevoegdheden herstellen of de computer herstarten?

Bijdrager
    Saabs

Ja, nieuwste versie.

Bijdrager
    Saabs

Schijfbevoegdheden heb ik hersteld en ook herstart. Ik ben nu Keynote aan het gebruiken en daar heb ik hetzelfde probleem.

Bijdrager
    Saabs

Niemand?:sad:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Hier ligt hoogstwaarschijnlijk de oorzaak in verkeerde bevoegdheden op een map. Ga met de Finder naar de map waarin de map staat waarin je geen documenten kunt bewaren; klik dan op die map en druk ?i in. Onderin het venster dat verschijnt ga je naar Delen en bevoegdheden en zorg je dat jou naam daarin staat met als bevoegdheid “Lezen en schrijven”. Kijk dan of dit het probleem opgelost heeft. Zo niet, dan ga je één map verder naar boven en herhaal je deze stap met de map waar je net uitkomt.

Bijvoorbeeld: is de map waarin je niet kunt bewaren ~/Documenten/Vereniging/Notulen/2012/Januari, dan begin je met ?i te doen op de map Januari. Als dat niet helpt ga je verder met de map 2012, enz. (Kom je op den duur uit bij een map waarbij de bevoegdheden voor “Everyone” op “Lezen en schrijven” staan, dan hoef je je accountnaam daarin niet toe te voegen: onder “everyone” val jij ook :)).

De reden dat ik dit denk is omdat je schrijfrechten moet hebben op het volledige pad, wil je in een map iets kunnen bewaren. Zodra er een map tussenstaat die je alleen mag lezen, kun je ook in alle submappen daarvan niet schrijven ook al staan die wel op “Lezen en schrijven” — maar dit is niet onmiddellijk duidelijk als je de informatie van alleen zo’n submap opvraagt.

Bijdrager
    Saabs

Hi Jakko, dank je wel voor je reactie. Ik ben het helemaal eens met je redenering, maar je moet even vertellen waar de standaard map staat van Pages, aangezien deze melding komt zodra ik een nieuw document open en begin met typen (dus voor dat ik de kans krijg om het bestand op te slaan en de gewenste map te kiezen).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Aha. Dan ligt het er dus aan dat Pages probeert een tijdelijke versie van het document te bewaren (want sinds Lion gebeurt dat automatisch in programma’s die het ondersteunen), maar geen schrijfrechten heeft op de map waar het dat in probeert te doen. Dit verklaart ook gelijk waarom Keynote (waarom kent de spellingscontrole die naam niet … ?) er ook last van heeft.

De vraag is alleen even waar die map te vinden is … ik zit eens een tijdje rond te neuzen, maar ik kan niet echt iets vinden, niet op het Internet en niet op m’n harde schijf (en ja, ik heb zitten zoeken in /var en zo).

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.