1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Q:
    Bijdrager
    Mellie

Pages en het (gebrekkige) embedden van fonts in een PDF

Normaliter open ik niet zo snel een topic hier, maar misschien weet iemand van jullie hier een oplossing op.

Ik werk erg graag in Pages, en vind het een geweldig programma (hoewel het wel nog flink kan worden verbeterd). Nu behoren PDF’s cross platform te zijn, immers kun je fonts embedden en als je googlet of Pages fonts embed dan wordt hier altijd “ja” op geantwoord, dat Pages dit doet met Quartz Filters.

Helaas doet Pages dit wel, maar zijn de PDF files die Pages maakt echt niet cross platform te noemen (bij mij) en de fonts niet goed embed. Zodra het in Adobe Reader wordt geopend zijn er gedeeltes tekst die een ander lettertype gebruiken dan oorspronkelijk in het Pages document. Dan zou je denken dat dit font niet embedded is? Dit is het wel. Het aparte hieraan is namelijk dat de tekst body op bepaalde pagina’s wel het goede font gebruikt, en op sommige pagina’s opeens niet (en nogmaals, in Pages is dit allemaal hetzelfde font en al deze tekst is één document style). Dit valt ook na te kijken door de Properties te bekijken in Adobe Reader en bij de fonts staat het font gewoon genoemd als embedded font.

Op Adobe InDesign overgaan is geen optie omdat dit niet praktisch genoeg is voor schoolprojecten en teveel extra tijd zou kosten (hoewel het embedden van fonts daar wel goed zou gaan). Nu zou ik natuurlijk het liefste hebben dat Pages gewoon perfecte PDF’jes maakte, maar ik denk dat het handiger is om een mogelijkheid te vinden dit te repareren nadat ik het als PDF heb geëxporteerd. Ik heb nooit met het programma gewerkt, maar misschien Adobe Acrobat X Pro gebruiken om het PDF’je te openen en opnieuw te exporteren met embedded fonts, zou dit helpen?

Ik exporteer trouwens altijd gewoon als PDF, en heb laatst via het print menu geprobeerd (zelfde resultaat zoals verwacht natuurlijk). Ik heb nog niet geprobeerd te exporteren naar PDF-X dus dit kan ik nog proberen maar ik verwacht niet dat dit het probleem zal verhelpen.

Iemand die dit probleem ook herkent of een oplossing heeft?

Extra info: Pages ’09 versie 4.1 onder Snow Leopard 10.6.8

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.