9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Lucasgent

PAGES dubbelzijdig printen

Hallo,

het lukt me plots niet meer om dubbelzijdig te printen vanuit Pages. Dat lukt wél vanuit Voorvertoning als ik PDF-formaat wil printen. Het kan dus niet aan de printer liggen…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als het goed is geeft het printvenster in elk programma de mogelijkheden van de printer weer in dit opzicht, zo onder de drop-downlijst waarin je de printer kunt kiezen. Als je de details toont (met de knop onderin het venster) kun je ook nog kiezen voor Layout in een andere drop-downlijst, en dan krijg je ook daar een mogelijkheid om te kiezen of dubbelzijdig afgedrukt moet worden. Doen die het allemaal niet in Pages?

Als dat inderdaad zo is, werkt het dan wel als je Pages stopt (⌘Q) en opnieuw start, en zo nee, dan denk ik dat de oplossing helaas alweer is om de computer opnieuw op te starten.

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik vraag mij af of Pages wel dubbelzijdig afdrukken toestaat.

Zowel in de nieuwe- als in de oudere versie is dubbelzijdig afdrukken grijs.

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden geleden door  Dick de Roos.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Bij mij wel:

Het zou me best verbazen (maar ik houd het niet voor onmogelijk) als Pages zelf zou bepalen of je wel of niet dubbelzijdig af kunt drukken. Het lijkt me dat dit bepaald wordt door het deel van macOS dat over afdrukken gaat, wat als het goed is door alle andere programma’s eenvoudigweg wordt aangeroepen. Het is niet meer de tijd van CP/M en MS-DOS, waarin elk programma zelf maar moest regelen hoe het met de printer omging.

Bijdrager
    Dick de Roos

Volgens Apple Support wordt deze mogelijkheid alleen aangegeven als de printer dubbelzijdig kan printen:

Dubbelzijdig: Schakel het aankruisvak in. Dit wordt alleen weergegeven voor printers die dubbelzijdig afdrukken ondersteunen.

Vreemd wel, want mijn printer kan in principe dubbelzijdig printen; althans dat kon in het verleden wel.

Nu zie ik ook in Word deze mogelijkheid niet meer. Blijkbaar ziet OSX dat dubbelzijdig printen nu anders.

Op zich geen probleem, want ook in het verleden deed ik dat handmatig (papier omkeren).

Wel meer werk, maar nauwelijks  minder snel.

Bijdrager
    KarelWillem

Mijn printer kan dubbelzijdig printen.

En ik heb overal die optie (in OS 10.13.1).

In Pages, maar ook vanuit de browser, etc.

Bijdrager
    Brombeer

Als je een bulk van 300 bladzijden dubbelzijdig wilt pirnten is dat nogal een gedoe. (eerst de even pagina’s en dan op de goede manier erin leggen om dan de oneven te doen.)

Moderator
    Night

…en dan maar hopen dat er zich niet ergens halverwege een storing optreedt of onverhoopt een dubbel vel tussen zit.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik heb zeker 25 jaar geleden al de les geleerd dat bij een printer die alleen enkelzijdig kan printen (wie had er toen überhaupt eentje die dubbelzijdig kon? en dan bedoel ik niet op kantoor), je bij de printer moet blijven wanneer je de tweede set bladzijden print:) Dat is waarom ik tegenwoordig printers koop die dubbelzijdig kunnen printen — ook dat loopt wel eens mis (omdat het papier soms vastloopt), maar in elk geval gaat hij na verhelpen van de storing verder met de bladzijde waar hij gebleven was in plaats van dat hij vrolijk de rest van de afdrukken óók verpest.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.