11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Riet v.D.

Pages 6.3.1: tekst verschuift bij invoegen afbeelding.

Wanneer ik (Kerst) -programmaboekjes voor mijn koor ontwerp, schrijf ik eerst de tekst per pagina en voeg daarna een passend plaatje in.
    Het vreemde is dat de tekst dan wordt verschoven, ook al zet ik het vast.
    Wanneer ik het plaatje dan kleiner maak op de juiste plek, dan komt de tekst in zijn oude vorm terug.
    Toen ik nog pages 09 gebruikte was dit niet zo, ik kon toen ook tekst over het plaatje zetten, wat nu ook niet meer kan.
    Weet iemand een oplossing?

• Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: Titel verhelderd

Bijdrager
    Buzz

Heb je al eens rond gekeken in het Opmaak menu, met name onder het tabblad Orden? Als je daar bijvoorbeeld bij Tekstomloop voor “geen” kiest dan krijg je de tekst over het plaatje heen. Ook kan je voor allerlei opties kiezen wat betreft de afstand tussen tekst en plaatje, en of het plaatje met de tekst meebeweegt of niet.

Bijdrager
    Dick de Roos

Tekst over iets (b.v) een plaatje doe je met het tekstvenster.
    En zoals Buzz al zei: kijk voor de indeling van plaatjes en tekst eens onder “Info”.

Bijdrager
    Riet v.D.

Hallo Buzz, heb je het wel over Pages 6.3.1?
    Ik zie onder “orden” niets staan over tekstomloop, dat was wel in pages 09.
    Andere opties over afstand tussen tekst en plaatjes zie ik ook niet staan.

En Dick de Roos, waar staat “info”?

Bijdrager
    Joost

Dag Riet,

Als je op het plaatje klikt krijg je rechts een kolom met ‘stijl’, ‘afbeelding’ en ‘orden’. Onder die laatste tab kun je onder tekstomloop aangeven ‘geen’. Daarmee zou je probleem opgelost moeten zijn. Dit heb ik zojuist getest in pages 6.3.1. En inderdaad, de foto kan niet meer achter de tekst voor zover ik kan ontdekken (oeps).

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik heb nu even een paar dagen elders, dus ook geen Mac, en daarom even uit mijn hoofd: als je op de “i” klikt (zie menu-balk), krijg je een info-schermpje met instelmogelijkheden.

Bijdrager
    Riet v.D.

Dag Joost, als ik op het plaatje klik wat ik op een leeg vel heb geplaatst in Pages 6.3.1, zie ik het volgende

Plaats vooraan (wazig)
    Plaats achteraan (wazig)
    Lijn objecten uit
    Verdeel objecten
    Knip
    Kopieer
    Plak (wazig)
    Dupliceer
    Wijzig masker
    Herstel masker (wazig)
    Vervang afbeelding….
    Leg selectie van scherm vast
    Importeer afbeelding

Bijdrager
    Riet v.D.

Hallo Dick de Roos,

Zowel al in de balk van mijn iMac als in de balk van Pages zie ik geen i of info staan.

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik kijk zaterdag even verder.

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik was met de “i” waarschijnlijk in de war met Keynotes of Pages v 4.1
    In Pages 5.6.2 zie ik het volgende als je op “Opmaak” klikt:

En als je meer wilt dan een automatische tekstomloop:

Daarmee moet het op te lossen zijn.

Of er veel verschil is met Pages 6.3.1 qua plaats van de tekstomloop, weet ik niet.

Bijdrager
    Riet v.D.

Hallo Dick,

dit is de oplossing; wanneer ik de optie voor Tekstomloop “geen” gebruik, dan kan ik het plaatje naast de tekst zetten zonder dat deze verschuift.
    Ook de mogelijkheid om tekst over het plaatje te zetten is hiermee de opgelost.
    Steeds had ik gezocht in de bovenbalk van Pages en niet in deze “orden” aan de zijkant van de pagina.
    Jarenlang had ik Pages 09 gebruikt en pas een half jaar heb ik nu Pages 6.3.1
    Er is veel verschil maar uiteindelijk kan ik toch weer hetzelfde doen.
    Hartelijk bedankt.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.