25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    ckafe

Page turn effect in InDesign

Voor een digitale schoolkrant, op te maken in InDesign zou het aardig zijn om te beschikken over het zgn. ‘page turn’ effect. Deze mogelijkheid die standaard in InDesign voorhanden is, vereist echter dat je het document wegschrijft als .swf en daar kun je op een iPad helemaal niks mee.
    Ik zou dus graag een .pdf maken met de mogelijkheid om van pagina naar pagina te gaan met dit omblader-effect. Af en toe kom ik op de iPad tijdschriften tegen die hierover beschikken. Weet iemand een behapbare oplossing? Ik zou er blij mee zijn.

Bijdrager
    Maikelw

Dan kun je het bestand bijvoorbeeld exporteren als .epub zodat je hem in een ereader app zoals iBooks kunt openen. Het effect komt dan door de app waarin je de krant opent.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  Maikelw.

Bijdrager
    ckafe

@maikelw: Helaas zijn vrijwel alle lezers van die krant ‘behept’ met Windows. Openen in iBooks is dus geen optie. Ik weet dat het mogelijk is om dit effect voor ‘beide partijen’ toegankelijk te maken, maar weet helaas niet hoe.
    iBooks is overigens mijn favoriete programma voor dergelijke publicaties.

Bijdrager
    KarelWillem

epub is natuurlijk niet specifiek voor Apple.
    Dat kun je op Windows, Linux, smartphones en tablets ook gebruiken.

Bijdrager
    ckafe

Je hebt helemaal gelijk KarelWillem. Ik heb het even getest, maar helaas wordt het ‘page turn’ effect niet mee geëxporteerd.
    Vraag me wel af of de argeloze lezers (70 plus) dit document net zo gemakkelijk kunnen openen als een pdf, dus zonder extra aanwijzingen.

Bijdrager
    KarelWillem

Reken er maar op van niet.

Ik doe zoiets gewoon met een link. Die is door iedereen overal aanklikbaar, en door iedereen zonder extra software leesbaar.
    En zijn ze iets handiger, dan kunnen ze hem nog eenvoudig bewaren ook.

Dan maar geen fancy page-turns.

https://drive.google.com/file/d/0ByuDlBdvUx3ZTHktRV90eGhvelk/view

Moderator
    Night

Je kunt de zaak ook online publiceren. Dan krijg je zoiets als die online folders (mét page-turn effect)

Bijvoorbeeld met Flippingbook (https://flippingbook.com)

Maar er zijn vele andere aanbieders.

Bijdrager
    ckafe

Ik wil de .pdf inderdaad online publiceren, maar omdat ik verknocht ben aan InDesign wil toch graag in dat programma opmaken. Ik ga eerst eens kijken of Hype3 een oplossing heeft. En anders laat ik ‘page turn’ gewoon weg. Het gaat tenslotte om de inhoud.
    Allen hartelijk dank voor het meedenken.

Bijdrager
    chris24924

Bijdrager
    ckafe

Hallo Chris. Voordat ik mijn vraag op het forum stelde heb ik uiteraard eerst binnen InDesign gezocht wat de mogelijkheden waren en bij de helpfunctie stond vermeld dat ‘page turn’ uitsluitend mogelijk is met een .swf bestand. Dat wil je natuurlijk niet, want daarmee zijn alle iBook gebruikers uitgesloten.
    Inmiddels ben ik me aan het verdiepen in de mogelijkheden die Hype 3 te bieden heeft en ik denk dat ik het daar wel mee ga redden.

Moderator
    Night

Je kunt de PDF toch gewoon opmaken in Indesign? Daar is niets op tegen. Ik suggereer alleen maar dat je die PDF vervolgens kunt gebruiken om een online vertoon-mogelijkeid te bieden die de page transitions toont, zoals jij graag wil. Kijk bijvoorbeeld ook eens hier: http://www.youblisher.com

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  Night.

Bijdrager
    chris24924

@ckafe dit is inderdaad een functie voor de CC variant volgens mij. Welke versie gebruik je?

Bijdrager
    ckafe

Ik gebruik 12.1.0.56 of Release 2017.1
    Omdat ik per se geen swf-bestand wil, ben ik nu wat aan het programmeren in Hype3.
    Wanneer het testdocument klaar is, zal ik het hier publiceren. Het zijn als test nu slechts 5 pagina’s gemaakt in InDesign.

Bijdrager
    ckafe

’t Is effe ’n latertje geworden, maar deze 70-jarige pensionado kan morgen lekker uitslapen.8-)

Ik bedoelde zoiets: https://www.janmac.nl/dummy/dummy.html

Moderator
    Night

Ja zo houd je alle wel in één hand. Was het veel extra werk t.o.v. ‘gewoon’ een PDF publiceren vanuit Indesign?

(zie demo youbisher: http://www.youblisher.com/p/10-2007-Metal-Working-Products/)

Bijdrager
    KarelWillem

Oh ja, nu ik er over nadenk heb ik Issuu nog in gebruik.

Gewoon je PDF’s er heen slepen en klaar. Gratis en voor niets.

Moderator
    Night

Ja precies, ook een mooi voorbeeld. Heel veel verenigingen maken ook gebruik van Issuu.
    Ook ideaal door de zoomfuncties, zodat je de teksten zo ver kunt opblazen dat elke leeftijdscategorie ze kan lezen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  Night.

Bijdrager
    ckafe

Het was idd een avondje HTML prutsen, maar daar hou ik nou net zo van. De volgende keer kan ik mijn Hype-sjabloon gewoon weer gebruiken. De voorbeelden van https://issuu.com zijn inderdaad schitterend en die waren het waardoor ik op het idee kwam. Door het helemaal zelf te doen hou je de publicatie wel helemaal in eigen hand en dat is me veel waard. Ik moet nog wel een en ander finetunen voor gebruik op verschillende platvormen, maar dat komt wel. Eerst mijn koeienschilderij (op pagina 3) afmaken.
    Hartelijk dank voor jullie meedenken. Hype 3 rules!

Bijdrager
    KarelWillem

Bij Issuu houd je het toch ook helemaal zelf in de hand?

Je maakt je document in InDesign, zoals je dat graag wilt, en verder is het een PDF uploaden. Klaar.

Bijdrager
    ckafe

En iedereen kan er bij. Dat is nou net niet de bedoeling van onze schoolkrant. Ik neem tenminste aan dat je het resultaat niet op je eigen server kunt publiceren. Of is het anders KarelWillem?

Bijdrager
    KarelWillem

Staat daar nieuws in dat het daglicht niet kan velen?:)

De laatste drie scholen van mijn kinderen hebben de nieuwsbrief/schoolkrant gewoon als een link op hun websites staan.
    Zichtbaar voor iedereen die er op klikt.

Moderator
    Night

Op jouw server kan – mits je geen inlogsysteem gebruikt – ook iedereen bij je bestand(en).

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat is waar. Maar zolang men niet weet dat er iets staat, zal er niemand zomaar langskomen die denkt ‘Hé, leuke schoolkrant’.

En dat is bij browsende bezoekers op Issuu natuurlijk anders.

Bijdrager
    ckafe

KarelWillem, je laatste opmerking maakt helemaal duidelijk waarom de 70+ alumni, want over hun ‘schoolkrant’ heb ik het, prijs stellen op een klein beetje meer privacy. Hun verhalen zijn bedoeld voor oud klasgenoten en niet voor ‘de hele wereld.’
    Achteraf blijkt het page turn effect toch wat problematisch op een iPad. Bij het ‘vegen’ aan de rechterkant kom je snel in een andere modus terecht. Op de Mac kun je ook klikken om van pagina te wisselen, iOs vereist vegen en dat is lastiger. Ik ben nog even bezig geweest met implementeren van filmpjes en fotoseries en dat ging vrij makkelijk bij mijn oplossing. Ik maak op in InDesign en doe de HTML kunstjes, ook page turn dus, verder in ‘Tumult Hype3.’
    De huidige krant wordt gemaakt op een pc in Word en dan weet je het wel…

Bijdrager
    KarelWillem

Hun verhalen zijn bedoeld voor oud klasgenoten en niet voor ‘de hele wereld.’

Ik denk dat je daar niet te hyper over moet doen.

Ga er maar rustig vanuit dat je schoolkrant op Issuu door letterlijk niemand, behalve de eigen achterban, gelezen gaat worden.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.