9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Rolandvbalen

Page in? Page outs? Meer Ram?

Beste OMT’ers

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kwam er niet helemaal uit!

In mijn i7 13inch Macbook pro zit 8 GB ram.

Dit gebruik ik gemiddeld, kan soms hoger uitvallen

Heeft het merkbaar nut als ik upgrade naar 16GB?
    En als ik er een SSD in plaats (weet dat hij daardoor veel sneller is), kan hij dan sneller gegevens laden naar het RAM geheugen?

Alvast bedankt,

Inactief
    Anoniem

Je kunt inderdaad wel wat meer RAM gebruiken. Is je Mac erg traag?

edit: dit gelezen: http://www.onemorething.nl/community/topic/page-ins-page-outs ?

Bijdrager
    throttlemeister

Nergens voor nodig.

Als aantal page-outs >= 50% van het aantal page-ins kom je eigenlijk te kort voor je gebruik en moet je denken aan toevoegen van ram, daaronder, niks aan de hand.

Daarnaast heb je nog ~3.5GB aan beschikbaar geheugen voor programma’s.

Neemt niet weg dat het geen kwaad kan, en met de huidige prijzen ga je er ook niet arm van worden.

Bijdrager
    Rickje

Om even mijn eigen extreme voorbeeld te tonen (tijdens gebruik Final Cut Pro):

Ik heb dan ook een Macbook Air met 4gb werkgeheugen. De SSD houdt de computer nog enigzins snel, maar ik persoonlijk zou minimaal 8 gb en misschien zelfs 16 gb willen, maar dat gaat bij mij niet.

Als jij vindt dat je machine langzaam is wanneer je meerdere taken tegelijk doet (en je ziet dat je werkgeheugen vol zit), dan kun je overwegen naar 16gb te upgraden. Wanneer je wilt dat je computer sneller reageert en bestanden opent, dan kun je ook een SSD overwegen.

1 tip: voer ze niet beide tegelijk uit, misschien vindt jij je machine na 16gb werkgeheugen snel genoeg en vind je het plaatsen van SSD niet meer nodig (al ben ik zelf wel een beetje SSD fan geworden).

Bijdrager
    Pasav

Gezien de gebruikte swap file is het erg aan te raden om je geheugen uit te breiden. Je SWAP haalt hij van je interne schijf en is dus vele malen langzamer dan je normale geheugen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb ook 8GB en als er verschillende programma’s open staan (waaronder PS wat een notoire RAM vreter kan zijn) ziet het er bij mij ongeveer het zelfde uit als bij de TS. Dus de verhouding ins / outs is ±3.
    Ik bemerk echter geen noemenswaardige vertraging waaruit je kunt opmaken dat het plaatsen van meer RAM weinig zal doen bij mij. (En bij jou dus ook als het verder gewoon snel gaat)

Klik eens op ‘disk activiteit’ en kijk hoeveel lees/schrijf bewerkingen per seconde plaats vinden. Dit kan variëren van nul tot meer dan 100, maar dat laatste zijn dan pieken waar je weinig last van heb. Tenzij je echt RAM te kort komt want dan zit dit getal constant hoog en zul je vertragingen bemerken (lees: de strandbal cursor verschijnt vaak).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Pasav op 07 januari 2013

Gezien de gebruikte swap file is het erg aan te raden om je geheugen uit te breiden. Je SWAP haalt hij van je interne schijf en is dus vele malen langzamer dan je normale geheugen.

Grootte van de swap file(s) is niet van belang. Het gaat om de verhouding page-ins en outs. De gebruikte swap is simpelweg het totaal van alle swap files en sommige programma’s schrijven naar een swap file juist om het geheugen te sparen en mede daardoor groeit die swap file. Maar dat wil dus niet zeggen dat je te weinig RAM hebt. De TS heeft 3,26 GB vrij geheugen (inactief+beschikbaar)

Bijdrager
    McShamus

Eens met hendrik ijzerbroot.

Bijdrager
    Rolandvbalen

Bedankt voor de reacties, ik hou activiteiten weergave in de gaten!
    Eerst maar eens een SSD op de kop tikken!

Merci allen!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.