13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    vanadium

Pad wijzigen mappen in Finder

Hoe kan het pad van de standaardmappen (films, muziek, documenten, etc) in finder wijzigen naar een andere hdd. Ik heb tiger draaien op disk 1. Al mijn data bewaar ik liever niet op deze disk maar op een raid-oplossing (2 x 320gb) in mijn Macpro.

Bijdrager
    sypie

Ik denk dat het pad niet te wijzigen is. Wat je wel kunt doen is een alias maken en die in je finder weer laten geven.

Moderator
    unSOUND

Het is mogelijk om de volledige thuismap te verplaatsen, maar de ervaring leert dat het wel gepaard gaat met allerlei vage problemen met diverse programma’s, omdat veel software enkel op de standaard plaats kijkt naar bestanden…

Bijdrager
    Turbanus

Data bewaart de TS liever op raid stelling… Bedenk wel wat dit betekent bij een crash van één van de disks……

Moderator
    unSOUND

Ligt er aan wat voor RAID het is… Als het een mirror-raid is heb je juist alles ten alle tijden dubbel, en als er dus 1 schijf crash heb je alles nog.

Bijdrager
    vanadium

Heb juist een mirror raid gecreeerd om te voorkomen dat ik bij een crash al mijn data kwijt ben. Want OSX is bij mij niet het meest stabiele OS, het is nu al de derde keer dat ik een instal moet doen.

Moderator
    unSOUND

Tot 3 maal toe een schoon OS om zeep helpen is niet makkelijk…. Ligt het dan niet aan de hardware ?

Bijdrager
    vanadium

Nope, heb uitgebreid de hw getest. Na verloop van tijd wordt het OS instabiel en crasht de mac

Moderator
    unSOUND

Waarmee dan, de hardware-test ? Die staat nou niet echt bekend om zijn vlekkeloze analyse. Tevens test die enkel de eigen hardware, niet de randapparatuur, ook slechte drivers daarvan kunnen een systeem om zeep helpen. Nogmaals, OS X is van nature niet instabiel. Het feit dat het bij jou steeds in korte termijn gebeurt geeft al aan dat er bij jou iets anders is dan bij andere Mac gebruikers… waarbij defecte / incompatible hardware de eerste gok is.

Bijdrager
    vanadium
    ”unSOUND”

Waarmee dan, de hardware-test ? Die staat nou niet echt bekend om zijn vlekkeloze analyse. Tevens test die enkel de eigen hardware, niet de randapparatuur, ook slechte drivers daarvan kunnen een systeem om zeep helpen. Nogmaals, OS X is van nature niet instabiel. Het feit dat het bij jou steeds in korte termijn gebeurt geeft al aan dat er bij jou iets anders is dan bij andere Mac gebruikers… waarbij defecte / incompatible hardware de eerste gok is.

Is er nog een ander proggie waar je hw kan testen? Heb verder geen randapparatuur eraan hangen.

Moderator
    unSOUND

Niet heel uitgebreid in ieder geval. TechTool en Diskwarrior kijken alleen maar naar je harde schijven, moederbord, CPU, Ram en nog veel meer wordt daar niet bekeken.

Wat je het beste kunt doen is een kale versie van OS X installeren, dus zonder enige plugin, driver, programma van andere makers dan Apple, en met alleen een toetsenbord en muis van Apple. Ook geen andere Ram modules, helemaal kaal en leeg. Dan moet je daar vervolgens een tijd op werken, en kijken of het nog steeds gebeurt. Zo ja, dan is firmware of hardware de logische gok. Gaat het dan goed, kun je stuk voor stuk dingen gaan installeren en testen. Bij een vriend van mij bleek zijn OS X helemaal stuk te gaan van een bepaalde plugin bijvoorbeeld, en bij een kennis deed zijn hele Mac raar als gevolg van een USB hub ( uiteraard van Trust )…

Bijdrager
    vanadium

Ok, thnx. Ik ga experimenteren hiermee. Met welk tooltje kan je het beste een image maken, hoef ik niet tenminste iedere keer OSX opnieuw te installeren

Bijdrager
    sypie
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.