9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    januitgever

Paarse verticale streep in beeldscherm iMac

Op 14 sept 2010 hebben we via MailaMac een iMac besteld voor het bedrijf. Deze week kwam er na het opstarten opeens een paarse verticale streep in beeld. Ook na opnieuw opstarten zat de streep er nog steeds. Blijkbaar is er iets mis met de grafische kaart of het beeldscherm.
    We hebben MailaMac voorgelegd dat hier sprake is van een ondeugdelijk product. De iMac is nog geen 2 jaar oud.
    Volgens de consumenten garantiewetgeving kan een ondeugdelijk product kostenloos vervangen of gerepareerd worden.

MailaMac geeft aan dat Apple maar 1 jaar garantie verstrekt en dat de reparatiekosten hoogstwaarschijnlijk voor eigen rekening zijn.
    Als bedrijf kunnen wij aanspraak maken op een garantieperiode van 6 maanden. Dat baseren ze op de volgende regelgeving: http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/garantie.

Hun voorstel is om de iMac op te sturen naar iCentre, waarna we een prijsopgave zullen ontvangen voor de reparatiekosten.
    Gaan we hiermee niet akkoord dan betalen we €79,00 aan onderzoekskosten.

Weet iemand of er nog andere opties/wegen zijn om de iMac als ondeugdelijk product gerepareerd te krijgen zonder kosten?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    wynand

Ik word echt doodziek van al die bedrijven die zich verschuilen achter een fabrikant. Mailamac moet heel goed weten dat je de computer bij hen gekocht hebt. Dus niet bij Apple. Dus jij als consument hebt totaal niets met Apple te maken. Dus ook niet met de garantieregels van Apple. Jij hebt alleen een overeenkomst met mailamac. Mailamac moet zorgen dat het in orde komt. Mailamac heeft zich dus ook gewoon te houden aan de wettelijke TWEE jaar garantie

De winkelier moet zorgen voor een deugdelijk product. En al heb je twee jaar garantie, ook na bijvoorbeeld 2,5 jaar moet het product nog gewoon normaal functioneren.

Dit is trouwens ook de rede dat ik dergelijke dingen zoals een computer niet via het internet koop. Ik wil gewoon een toonbank waar ik een defect apparaat op kan zetten. En niet de winkel uitlopen voordat het geregeld is. Werkt uitstekend.

Bijdrager
    januitgever

@ Wijnand Bedankt voor je reactie. Maar als MailaMac zich toch achter Apple blijft verschuilen, wat doe je dan? Een rechtsbijstandsverzekering?

Bijdrager
    Stirf

Yep, dus ook een advocaat inschakelen.

@Wijnand: daarom koop ik alle Apple producten online via Apple, dus een schakel minder in de keten.

Bijdrager
    wynand

Sorry je hebt hem bedrijfsmatig gekocht. Daar heb ik helemaal overheen gelezen. Wat ik vertelde gaat over consumentenrecht.

Bijdrager
    januitgever

@Wijnand Maar heb je dan als bedrijf minder rechten? Of ben je als bedrijf verplicht om Applecare af te sluiten?

Bijdrager
    Moriarty

Als bedrijf ben je geen consument, en kun je dus geen aanspraak maken op het consumentenrecht.

Overigens is een verticale streep in 98% van de gevallen een defect in de display en niet in de videokaart.

Bijdrager
    januitgever

@Moriarty Bedankt voor de info.

Bijdrager
    MacBeer2

Als bedrijf heb je andere rechten die de consument niet heeft, denk aan aftrek van belastingen en het kunnen terugvragen van de BTW. Een consument kan dit niet maar die profiteert dan weer van extra goede garantieregelingen.
    Als bedrijf ben je niet verplicht om AppleCare te kopen maar het is wel héél verstandig zoals je ziet.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.