6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    iPodzz

Paar vragen van nieuwe Mac gebruiker

Hallo,,

Ik heb een MacBook (Pro) besteld en krijg deze binnenkort binnen, nu heb ik een paar vragen:

1. Als Lion uitkomt, kan kan ik deze dan installeren zonder al mijn gegevens kwijt te raken?
    2. Als ik Lion installeer heb ik dan ook de nieuwste iLife versie of ben ik die dan kwijt?
    3. Als ik mijn MBP (accu) vol is en ik laad deze aan het stroom wordt deze dan slecht?
    En wat zijn jullie ervaringen met de accu, blijft deze lang 7 uur werken een paar weken of maanden?

Alvast bedankt.

Groetjes Mathijs.

Bijdrager
    Dwee8le

Hoi,

1. ja. tenminste, ik heb het met Snow Leopard ook gedaan (2x keer zelfs!). Maar altijd, hoe dan ook, een BACKUP maken van je belangrijke bestanden! Gewoon voor de zekerheid; je weet maar nooit wat er mis kan gaan. Je kan hiervoor heel eenvoudig TIMEMACHINE gebruiken, want dat zit al standaard in Snow Leopard. Zorg dat je een externe HD gebruikt die ongeveer 1,5 maal groter is dan de hoeveelheid data die je wilt opslaan en je kan die TimeMachine backup altijd terugplaatsen of overzetten naar een andere Mac.

2. Nee, iLife is geen onderdeel van Lion. Lion is de OS en iLife is een pakket dat je “gratis” bij je laptop krijgt. Vergelijkbaar met Microsoft Office; dat krijg je ook niet zomaar bij een aankoop van Windows 7. Je kan de nieuwste versie gewoon los kopen, maar ik denk dat je nu ook al de nieuwste versie krijgt (iLife ’11) en ik denk niet dat er samen met Lion een nieuwe versie van dat pakket uitkomt.

3. Voor batterij vragen; even hier klikken. Apple schijnt sinds de introductie van de MBA in oktober 2010 een strengere batterijtest uit te voeren. De verwachte 7 uur zou dus een realistischere indicatie moeten zijn dan de 10+ uur die bij de vorige generatie MBP 13″ genoemd werden. Ik heb zelf geen laptop, dus ik kan je geen indicatie geven hoe lang deze mee gaat.

Veel plezier met je aankoop!

Bijdrager
    CedricH

Een 6 à 7u is inderdaad haalbaar met de nieuwe MacBook Pro’s. Ik heb zelf nog een oudere MacBook maar een vriend van mij heeft de nieuwe en hij haalt dat wel. Natuurlijk moet je wel een beetje zuinig zijn maar gewoon wat internetten, tekstverwerking, enz. zal toch wel een uur of 5 meegaan. Als je games gaat spelen, Youtube filmpjes afspeelt en nog van die andere dingen die veel CPU gebruiken ga je wel minder lang doen op een lading maar dat is normaal.

Om de levensduur van de batterij te vergroten is het wel beter hem niet de hele tijd aan de stroomkabel te laten hangen. Ik haal mijn MacBook (uit 2007) van de stroom gehaald als hij vol was, werkt daarna op de batterij tot ik de waarschuwing voor een lege batterij kreeg (rond de 5% normaal) en laad hem dan weer op. Na bijna 4 jaar en 1800 cycles heeft de mijne nog altijd een capaciteit van 95% en gaat hij nog steeds een goeie 3u mee bij normaal gebruik. Natuurlijk is het onmogelijk om dit elke keer te doen maar met een beetje zorg gaan die batterijen zeer lang mee.

Bijdrager
    iPodzz

Bedankt voor de reacties, ik had nog een vraag:
    Een leraar van mij (2 jaar geleden) had een witte MacBook en had daar een widget op waarmee je de afstand van het het afleggen van je muis bij kon houden.
    Dit programma heette: “La Tour De Screen” , ik heb al een paar keer gezocht maar kon hem niet vinden, weet iemand waar je deze nog kan downloaden, of zo’n soort gelijk programma en waar je dan ook vanaf je eigen locatie kan zien tot waar je hebt afgelegd?

Geblokkeerd
    Anoniem
    Bijdrager
    iPodzz

Dat is shareware, € 20.- een beetje duur.
    Heeft misschien iemand op de computer nog La Tour De Screen staan, kan je, als dat kan, dan naar mij mailen?
    Dan geef ik via een pm wel mijn email adres.
    Of een website waar ik deze kan downloaden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.