6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Sjaaka

Paar vragen over Homeplug

Ik wil mijn internetinstallatie thuis uitbreiden met Homeplug. De installatie bestaat uit mijn MacBook Pro (ik heb liever geen WiFi in mijn huis), een modem en een Sweex switch. Aan de switch hangt ook een telefoonadapter, vandaar. Ik heb nog een paar vragen:

– tussen de switch en de Mac zit nu een crossed Ethernetkabel. Maakt dit wat uit voor Homeplug? Mijn inschatting van hoe het zou moeten is: (1) tussen de switch en de Mac blijft de crossed kabel, (2) tussen de switch en de homeplug op kantoor moet ook een crossed kabel, (3) tussen andere homeplug(s) en computer(s) in het huis moeten non-crossed kabels. Klopt dat?
    – her en der las ik dat software om een wachtwoord op homeplugs in te stellen alleen op Windows draait. Is dat zo? En hoe zit het met andere benodigde configuratiesoftware? Of werkt alles plug & play?
    – zijn homeplugs berekend op vaak in en uitschakelen (= in en uit het stopcontact halen?) of moet je dan telkens weer een en ander instellen?
    – zijn er homeplugs met een aan/uit-schakelaar?
    – nog tips? Merken?

Bijdrager
    TheBigZ

Vergeet het hele crossed of niet-crossed verhaal. Dat is al jaren geen issue meer. Je Mac detecteert zelf welke kabel eraan hangt.

Bijdrager
    TheBigZ

Een bekend/goed merk homeplug is Devolo (tevens het enige merk waar ik zelf ervaring mee heb).

Devolo is echt plug & play. Uitpakken, ethernetkabel inprikken, in het stopcontact, en het werkt. Niks geen software, instellingen etc.

Bijdrager
    Sjaaka

Bedankt TheBigZ! Ik heb een starterkit van Devolo met twee adapters aangeschaft en het werkte inderdaad allemaal direct. Fijn spul.

Bijdrager
    iep

Of homeplugs goed werken hangt af van de homeplug die je koopt maar bovenal van de kwaliteit van het elektriciteitsnetwerk in je huis. Als dat laatste niet superdesuper is wordt het al snel een ware hel. Daarnaast kan het ook zo zijn dat er een en ander met de buur gedeeld wordt waardoor die op jouw netwerk kan komen door simpelweg zo’n homeplug bij hem in het stopcontact te stoppen. Ze worden dan ook niet voor niets steevast afgeraden. Er zijn wel een aantal gevallen waarbij deze dingen probleemloos werken en dat lijkt zich met de versie ook steeds weer te verbeteren maar er zijn grenzen welke het gevolg zijn van natuurkunde. Prijs je gelukkig als het allemaal super werkt:)

Bijdrager
    TheBigZ
    Sjaaka op 04 februari 2013

Bedankt TheBigZ!

:-D Toppie!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.