30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    xylon

Paar vraagjes over macbook en osx

Ik wil binnenkort een macbook gaan kopen maar nu heb ik een paar vraagjes.
    ‘k doe een multimedia opleiding dus een mac kan ik erg goed gebruiken maar naast school game ik ook nog wel eens nu zijn er een aantal games die ik echt niet kan missen bijv:
    CounterStrike 1.6
    World of Warcraft
    Zouden de games ook werken op osx?

Welke os krijg ik als ik een mac koop, leopard? of een andere?

Omdat ik best wel vaak onderweg ben met de trein zou het ook wel fijn zijn als de accu lang mee gaat maar hoe lang kan ik met een macbook werken als de accu helemaal vol is?

Ik ben van plan deze macbook te kopen:

* 2,0-GHz Intel Core 2 Duo
    * 2GB
    * 120-GB harde schijf1
    * SuperDrive met double-layer-ondersteuning

Zijn er nog ‘dingen’ waar aan ik moet denken voor dat ik een macbook koop?

Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen met deze vragen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Die spelletjes moet je even opnieuw kopen waarschijnlijk, dat weet ik niet precies, maar ik kan je vast vertellen dat er geen Leopard op staat, want dat bestaat nog niet:wink:

Bijdrager
    xylon
    ”Bor”

Die spelletjes moet je even opnieuw kopen waarschijnlijk, dat weet ik niet precies.

Ik weet van WoW dat deze wel mac compatible is, maar van van CS 1.6 weet ik het niet zeker.
    En ik weet dus ook niet of de mac krachtig genoeg is om Wow te draaien

”Bor”

Ik kan je vast vertellen dat er geen Leopard op staat, want dat bestaat nog niet:wink:

Daarom vraag ik het even:)

Geblokkeerd
    Anoniem

Krachtig genoeg denk ik wel.

Bijdrager
    www.project-euh.com

Dat een spel mac-compatible is wil zeggen dat er een aparte mac-versie van bestaat, die je in het ergste geval moet kopen.

Moderator
    Strifer

nee, het is een hybride. de versie die hij op cd heeft moet hij gewoon op zijn mac kunnen installeren. dat heb ik ook bij world of warcraft. ook TBC werkt zo. Je kan dit spelen op een macbook.

van CS weet ik het eigenlijk niet… dat spel heb ik nooit gespeeld.

wat betreft de accu: varrierend van zeg maar 3 tot 5 uur. Allemaal afhankelijk wat je doet (audio kost meer stroom dan enkel tekstverwerken) en ook een hoop kan worden gewonnen door de scherm helderheid omlaag te brengen als je niet op de accu zit.

Bijdrager
    xylon

En hoe zit het met de accu gaat deze een beetje lang mee, en word deze erg warm?
    Het geluid wat uit de luidsprekers komen klinkt dit een beetje goed?
    Ik ken mensen met laptops waar echt vreselijk slecht geluid uit komt, Ik verwacht geen super geluid ofzo maar het moet toch wel redelijk klinken.

”Strifer”

wat betreft de accu: varrierend van zeg maar 3 tot 5 uur. Allemaal afhankelijk wat je doet (audio kost meer stroom dan enkel tekstverwerken) en ook een hoop kan worden gewonnen door de scherm helderheid omlaag te brengen als je niet op de accu zit.

3 tot 5 uur is een redelijk lange tijd, iig lang genoeg voor mij.

Bijdrager
    Paetor

Of je draait de games die je al hebt onder de windows die je al hebt onder het gratis bootcamp? Hoef je niks nieuw te kopen. Dan gebruik je windows waar het goed in is: gaming en macos x waar het goed in is: de rest.

Houd er rekening mee dat de grafische kaartjes in macbooks brandhout zijn, en dat de framerate dus niet top zal zijn. (Met uitzondering van zoiets antieks als CS natuurlijk)

Bijdrager
    PietjePuk

Surfen via draadloos internet is ook een behoorlijke batterij-zuigend iets. Met alle toeters en bellen aan zit je rond +/- 3 uur.

Bijdrager
    xylon
    ”Paetor”

Of je draait de games die je al hebt onder de windows die je al hebt onder het gratis bootcamp? Hoef je niks nieuw te kopen. Dan gebruik je windows waar het goed in is: gaming en macos x waar het goed in is: de rest.

Houd er rekening mee dat de grafische kaartjes in macbooks brandhout zijn, en dat de framerate dus niet top zal zijn. (Met uitzondering van zoiets antieks als CS natuurlijk)

Ik kan idd bootcamp gaan gebruiken had ik nog helemaal niet aangedacht.
    Maar opzich hoeven de spellen niet perfect en met super instellingen te draaien daarvoor heb ik mn desktopje.

De macbook die ik gekozen heb is die wel krachtig genoeg voor Adobe Creative Suite 2 of misschien zelfs 3?
    Want deze programma’s ben ik nodig voor mijn studie.

Bijdrager
    505

CS 1,6 is dan wel antiek, maar Source draait bij mij totaal niet goed.

Onder XP niet, en onder OS X via CrossOver niet.

Bijdrager
    PietjePuk
    ”xylon”

De macbook die ik gekozen heb is die wel krachtig genoeg voor Adobe Creative Suite 2 of misschien zelfs 3?

Uiteraard, maar dan wel 2 gb ram in proppen (zeker voor CS2)

Moderator
    Strifer

het geluid is prima, komt lekker geluid uit. zeker in vergelijking met de meeste laptops.

Bijdrager
    xylon
    ”PietjePuk”
    ”xylon”

Uiteraard, maar dan wel 2 gb ram in proppen (zeker voor CS2)

2gb komt er zeker wel in.

Wat is jullie evaring met dode pixels btw?
    Moet je hiervoor een speciaal contract afsluiten wat ook weer geld kost?

Inactief
    Anoniem

Als je wat wilt gamen en behoorlijk zware software wilt draaien (CS2 of CS3) zou ik gaan voor een Macbook Pro, is (slechts) 400 euro duurder. Heb je een groter scherm (15″ t.o.v. 13″), een snellere processor, veel betere videokaart etc.

Een Macbook is ook prima natuurlijk, verwacht alleen niet super game performances, daar is ie nou simpelweg niet voor gemaakt. Hij is erg handzaam en klein, een absoluut pluspunt!

Wat betreft je ram kan ik je alleen maar aanraden om 2 gb in je Macbook (Pro) te stoppen. Dit scheelt enorm!

Bijdrager
    xylon

Als ik een macbook pro koop zit ik op Eur 1,989.00, dit is de goedkoopste versie en heeft 1gb ram
    en als ik de macbook wil kopen die ik vaker heb genoemt kost me dit Eur 1,678.99 en dan heb ik 2 gb ram.

Dan zit ik nu wel een beetje met een dilemma wat moet ik kiezen een betere videokaart of 2 gb ram?
    Ik heb maximaal rond de Eur 2000 uit te geven.

Bijdrager
    Thomash
    ”Strifer”

het geluid is prima, komt lekker geluid uit. zeker in vergelijking met de meeste laptops.

Hmm ik vind het geluid zelf niet goed:?

dus boxjes erbij is ook altijd wel goed of gewoon oortjes:D

”xylon”

Als ik een macbook pro koop zit ik op Eur 1,989.00, dit is de goedkoopste versie en heeft 1gb ram
    en als ik de macbook wil kopen die ik vaker heb genoemt kost me dit Eur 1,678.99 en dan heb ik 2 gb ram.

Dan zit ik nu wel een beetje met een dilemma wat moet ik kiezen een betere videokaart of 2 gb ram?
    Ik heb maximaal rond de Eur 2000 uit te geven.

Ik zou dan zelf voor de MBP gaan, de 1gb is genoeg in het begin en die videokaart is handig voor het gamen.

Je kan dan altijd later wel 2gb kopen :wink:

Geblokkeerd
    Anoniem

Boxjes erbij in de trein:?

Bijdrager
    Thomash
    ”Bor”

Boxjes erbij in de trein:?

en dan bijv in de trein oortjes…
    het geluid is opzich wel goed voor een laptop, maar me vader heeft een toshiba laptop en daar komt wel beter geluid uit … maar oke het kan er wel mee door:)

Bijdrager
    xylon

Het geluid is dus wel redelijk.
    Maar als ik dus een MBP kan ik later altijd nog een macstore binnen stappen en even 1gb erbij laten stoppen?
    zo ja, wat zou dit ongeveer kosten?

Bijdrager
    Brent146
    ”Bor”

maar ik kan je vast vertellen dat er geen Leopard op staat, want dat bestaat nog niet:wink:

Ehm, het bestaat wel al. Het is wel een beetje duur om het nu al te kopen(bedoelt voor developers).

Bijdrager
    mvdenberg

Als je max 2000 euro te besteden hebt, en je wilt spellen spelen, zou ik voor de macbook pro gaan. Geheugen kun je makkelijk zelf op een later tijdstip zelf uitbreiden. Zie
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303491

Bovendien zit er dan 1x1Gb in, dus hoef je zelf maar 1x1Gb bij te kopen. Je kunt er zelfs nog een module bijplaatsen van 1X2Gb zodat het totaal op 3Gb ram geheugen komt (3Gb ondersteund de gewone macbook niet).
    Bij de macbook pro heb je ook de keuze om te kiezen uit een glanzend tft scherm, of een normaal tft scherm. De speakers in de macbook pro en macbook zijn hetzelfde: daar heb je geen extra baat bij.

Bijdrager
    Brent146
    ”xylon”

Het geluid is dus wel redelijk.
    Maar als ik dus een MBP kan ik later altijd nog een macstore binnen stappen en even 1gb erbij laten stoppen?
    zo ja, wat zou dit ongeveer kosten?

Het geluid van de MBP is redelijk goed. Wat het RAM-geheugen betreft: http://www.switchshops.be/productdetail.php?articleno=1798&catno=27&subcatno=151&PHPSESSID=f2b59613cef28cfa1ac042617c0711e5

Je kan er wel goedkopere vinden normaal gezien.

Inactief
    Anoniem
    ”xylon”

’k doe een multimedia opleiding

Dan kom je toch in aanmerking voor een studentenkorting?:D
    Zo ja, dan betekent dat dat je je Macbook Pro (2.16 Ghz C2D, 2GB, 256MB ATI, 120GB HD) kunt kopen voor nog geen 2000 euro. Kijk even goed op de Apple site voor de studentenkorting.

Wanneer je daar niet voor in aanmerking komt wordt het inderdaad een dure laptop, maar hij biedt in ieder geval meer qua prestaties dan Macbook.

Bijdrager
    xylon

Echt iedereen bedankt voor het beantwoorden van mn vragen!:D
    Ik zal nog even nakijken of ik studenten korting krijg, ik hoop het wel.
    Enne ik ga dus voor de macbook pro (als ik studenten korting krijg komt er gelijk 2 gb in)

Bijdrager
    PietjePuk

Tjah, maar waarom zou iets kopen waar ie geen behoefte aan heeft mss? Voor de programm’s die hij wil draaiend (bvb CS2/3) is een goede videokaart echt niet van belang hoor..

Bijdrager
    xylon
    ”PietjePuk”

Tjah, maar waarom zou iets kopen waar ie geen behoefte aan heeft mss? Voor de programm’s die hij wil draaiend (bvb CS2/3) is een goede videokaart echt niet van belang hoor..

Met het oog op de toekomst is een macbook pro misschien wel slim en als ik deze later kan upgraden ,kan ik ondertussen iig even doorsparen.

Moderator
    unSOUND

Daar kan ik 2 redenen voor bedenken:

• Een computer koop je niet alleen voor nu, maar voor de komende jaren. Stel dat volgend jaar ineens 3D modelling helemaal hot is, en deel uitmaakt van zijn richting is die kaart toch ineens erg prettig. Kortom: je weet niet wat je in de toekomst nodig gaat hebben, en kun je dus bij de aanschaf beter kijken naar zaken die je achteraf niet kun upgraden, zoals de CPU en de grafische kaart… Ram en HD kun je altijd nog aanpassen.

• Bij de eventuele verkoop over een paar jaar is de machine meer interessant dan de tegenhangers zonder die betere extra’s, waardoor je dus meer kans hebt om de machine te verkopen… Een machine die minder interessant is raak je ook wel kwijt, maar 9 van de 10 keer pas na lagere tijd, en na het verlagen van de vraagprijs…

Bijdrager
    Turbanus

Dit gaat dus naar hardware…. Opletten s.v.p. met het kiezen van het juiste subforum en zeker niet alles maar meteen in algemeen mikken.

Bijdrager
    macses

ik heb een maand oude MBP en krijg ongeveer een dikke 3 uur uit de batterij (wifi aan). Mijn broertje heeft de Macbook en heeft net iets meer, ongeveer een half uurtje meer.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.