6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Sintangel

Paar vraagjes

Op mijn windows machine kan ik in msconfig de bootlist wijzigen welke programma’s ik wil laten opstarten tijdens het opstarten. Kan dat ook ergens met OSX?

Ik heb nu VLC “geinstalleerd” kan ik dat ook als standaart programma ergens instellen om media file’s te open zelfde voor andere bestandtype’s zoals .torrent file’s wanneer ik een andere client erbij installeer.

Is er ook ergens een lijst waar staat wat ik heb geinstalleerd zodat ik het makkelijk kan deinstalleeren.
      [/list:u:2601d0ece8]

Verder heb ik eigenlijk al alles kunnen uitvinden op me ibookje:P

Bijdrager
      Hobbes

Yep in system prefs – Accounts – Startup Items
      :D

Bijdrager
      Sintangel

Gevonden bedankt zo leer ik elke dag weer iets meer. Nog even en ik ben een die hard mac gebruiker op de bank met een glaasje dringen erbij en tv kijkend:P

Bijdrager
      iljitsch

Bijna alle programma’s deinstalleer je door ze gewoon in de prullenbak te gooien. Het feit dat een programma op je systeem staat of “geinstalleerd” is wil natuurlijk niet zeggen dat het automatisch gestart wordt.

Als je een bepaald type file door een ander programma wilt laten openen doe je “get info” of de ongetwijfeld onnavolgbare vertaling in het Nederlands (apple I in elk geval) en kies je het andere programma uit de lijst en klikt dan daaronder aan dat je dit voor alle files van dit type wilt.

Bijdrager
      Sintangel

Als ik bij Activiteitenweergaven kijk dan zie ik daar nauurlijk ook programma’s staan die nodig zijn om het os draaiend te houden maar ook een aantal niet waarschijnlijk niet nodig zijn.

En met het deinstalleren bedoel ik dat als je in windows een programma installeerd er ook bestanden worden gezet in de windows mappen zover ik het zie bij sommige dingen die ik nu geinstalleerd heb is dat niet het geval maar is dat bij sommige wel het geval ?

Bijdrager
      PeterK

ja er staan soms in bepaalde mappen bestanden die voor een programma nodig zijn. die staan dan in de map application support in de library en/of in de map met preferences ook in de library. overigens kun je die mappen hebben op systeemniveau en op gebruikersniveau. gewoon even zoeken en je ziet het vanzelf. overigens kun je wanneer je een programma wilt verwijderen het meestal gewoon naar de prullenbak slepen, als er dan nog hier en daar iets blijft staan stoort dat niet, het is alleen overbodig.
      bepaalde programma’s zoals office 2004 bijvoorbeeld hebben een uninstaller die alles wat her en der staat voor je weghaalt. een programma als final cut express/pro zet ook op veel plekken bestandjes neer, wil je dat verwijderen dan kun je op de apple site precies vinden wat waar staat en het dan verwijderen.
      ik hoop dat hiermee je vraag een beetje beantwoord is.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.