9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    jps

Paar Airport vraagjes

Sinds vrijdag dus naast mijn Mac Mini in het bezit van een PB-je en AE, maar enkele vragen.

Het netwerk opzetten is me gelukt, met de printer printen vanop de PB is geen probleem. Maar de Mac Mini, die via een router op het netwerk is aangesloten vind de printer niet. Ik heb enkel de software geinstalleerd op de Mini, de printer niet uitgelijnd. Wat moet ik doen voor via LAN dus ook te kunnen printen?

Tweede vraagje; ik heb als beveiliging WPA ingesteld. Als mijn zus met haar Windows Laptop langskomt, dan ziet de wifi zoeker in haar laptop geen netwerk… wat moet ik hier voor doen zodat ze dit wel ziet.

Derder vraag; als ik een tweede airport express wil installeren voor het bereik te vergroten, moet deze tweede dan ik heb zendvlak zijn van de eerste, of pakken de stralen van de tweede het eerste signaal op?

Bedankt!

jps

Bijdrager
    jps

Ben nog twee vraagjes vergeten.

Als ik upgrade naar Tiger, gaan dan de instellingen in de AE’s blijven onthouden worden?

Bijdrager
    Nappie

Ik kan alleen je eerste vraag beantwoorden.
    Gewoon bij beide compu’s printersharing aanzetten bij systeemvoorkeuren/delen.
    Werkte bij mij meteen.

Bijdrager
    The – DDD

Hangt toevallig je AE aan hetzelfde routertje als je computertje? Zo ja, dan kan het zijn dat je de AE ingesteld hebt om je ruter als gateway te zien en voor het draadloze netwerk zelf ip adressen uit te delen en NAT toe te passen voor alle communicatie vanacher de AE naar “buiten” toe. Naar buiten is in dit geval de netwerk poort op je AE.

Dit betekend dat alles achter de AE niet benaderbaar is via systemen die aan de ruter hangen. Kwestie van opnieuw configureren. Zal het even voor je opzoeken.

Wat betreft die settings. Ja dat wat er in je AE zit blijft bewaard, het kan echter zijn dat je je opgewaardeerde systeem opnieuw moet configureren voor je draadloos netwerk.

Bijdrager
    jps

even snel verduidelijken:

dsl modem -> naar router > van router naar enerzijds AE, anderzijds Mac Mini.

ik weet nu niet of de printer moet ingesteld zijn op de mac mini of niet…

allessinds bedankt voor de snelle reacties!

Bijdrager
    The – DDD

In dat enerzijds anderzijds zit volgens mij je probleem.

Je router maakt een netwerk. EN je AE maakt een eigen netwerk binnen je netwerk.

Je moet de AE zeg maar zo dom mogelijk instellen. Ik probeer het inde setup guide te vinden, maar daar staat vrij weinig in.

Ik heb hier mijn configuratie even omgegooid… Hang nu met mijn iMac via mijn airport aan mijn netwerk. Ik probeer nu te bendenken hoe ik dat ook alweer ingesteld had.:D

Bijdrager
    jps

ik kan er natuurlijk ook gewoon een airport kaartje in mijn mac mini laten insteken, maar dat kost me weeral wat…

Bijdrager
    The – DDD

Bingo!!

Dit staat in de airport help. Dit zou het moeten doen voor jou, kwestie van 1 miezerig vinkje uitzetten:

Het basisstation is aangesloten op een router
    Als het basisstation is verbonden met een router of een ander netwerkapparaat dat gebruikmaakt van NAT om één internetverbinding door verschillende computers in het netwerk te laten delen en als de computers via DHCP van private IP-adressen worden voorzien, moet u NAT en DHCP op het AirPort-basisstation uitschakelen.

In de meeste netwerken is slechts één apparaat nodig dat computers via NAT en DHCP van IP-adressen voorziet.

Om NAT en DHCP uit te schakelen, gaat u als volgt te werk:
    Open het AirPort-hulpprogramma, selecteer het basisstation en klik op de knop ‘Configureer’.
    Klik op ‘Netwerk’ en schakel het aankruisvak ‘Verspreid IP-adressen’ uit.
    Als het basisstation PoE (Power over Ethernet) ondersteunt, is het aankruisvak ‘Verspreid IP-adressen’ standaard uitgeschakeld en maakt het basisstation geen gebruik van NAT of DHCP.

Als NAT en DCHP zijn uitgeschakeld, fungeert het basisstation als eenvoudige brug tussen de al dan niet draadloze computers in het netwerk.

Bijdrager
    The – DDD

Ben nu wel benieuwd of ik gelijk heb…:D

Beetje rare situatie hier bij mij nu… Ik heb m’n AE op mijn iMac liggen. De netwerk kabel van de iMac omgeplugt naar de AE. Lekker zinnig…. Oh ja, ik zie dat ik de AE ook ingesteld heb om te knipperen bij netwerk activiteit. Hoei disco baby!!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.