4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    PinBot

P2P NETWERKJE OPZETTEN

Ik wil met wat mensen een P2P netwerkje opzetten zodat we wat makkelijker (via een ftp verbinding bijvoorbeeld?) grote (grafische) bestanden heen en weer kunnen schuiven. Dat zou nu moeten kunnen dacht ik zo met snelle verbindingen etc.

Ik denk zelf dat je op een of andere manier iemand ftp acces moet geven tot een map op je computer die constant online staat?
    En hoe zit dat voor windows computers?

Ik weet helemaal niets van dit soort zaken, kan iemand mij op weg helpen?

Bijdrager
    macpro

De makkelijkste manier is om ergens een oude Mac onder OS 9 te plaatsen.
    Maak daar voor elke gebruiker een map aan en/of gemeenschappelijke mappen.
    Gebruik vervolgens het regelpaneel Samengebruik om gebruikers en/of groepen aan te maken.
    Die gebruikers en groepen geef je rechten op de mappen die je hebt aangemaakt.

Vervolgens hoef je alleen nog maar de router te configureren, zodat inkomend verkeer voor poort 548 (het AFP protocol) wordt gestuurd naar die betreffende Mac.

En waarom het advies om OS 9 te nemen in dit OS X tijdperk?
    Omdat je onder OS 9 de boel standaard goed dicht hebt zitten.
    De externe gebruikers komen alleen aan de mappen waar ze rechten op hebben en verder niets.
    Onder OS X kun je met FTP of Samengebruik bijna niets regelen qua beveiliging en staat je hele Mac zo’n beetje op.

Ik gebruik zelf dus lekker OS 9 als ik anderen bij mij toegang geef.

Wat betreft jouw opmerking over snelle verbindingen: de download snelheid is tegenwoordig prima als je een breedband verbinding hebt.
    Maar de upload is meestal belabberd.
    128 Kbits/sec tot 256 Kbits/sec is zo’n beetje standaard.
    En daarmee duurt het behoorlijk lang voordat je een bestand naar de andere partij hebt gezonden.
    Verkijk je daar niet op!

Bijdrager
    iljitsch

Hoe wil je eea aan elkaar gaan hangen?

Er zijn nogal wat verschillende manieren om de files heen en weer te krijgen. FTP heeft als voordeel dat je zowel kan halen als brengen, maar is niet bepaald gebruiksvriendelijk. Op een Windows bak kan je makkelijk een drive sharen die je op een andere machine (windows of mac) over het netwerk kan benaderen. Voor Mac-naar-Mac kan je Apple file sharing gebruiken (aanzetten in “sharing”). Als je geen wachtwoorden voor de andere machines hebt kan je nog wel bij de data in directory “public” van een gebruiker en files dumpen in z’n “drop box”.

Zelf vind ik http wel een makkelijke manier om het te doen. Je maakt een directory aan onder Sites in je homedir. Vervolgens kunnen anderen met Rendez-vous jouw machine vinden, typen achter de RV URL ~user/dirnaam/ en daar staan alle files. Win gebruikers moeten wel je domeinnaam of IP adres weten want die hebben geen RV.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

@macpro,

Ik heb ook zitten pielen om een vriend via internet toegang te geven tot mijn mac (met OSXerop) maar kreeg het niet voor elkaar. Ik heb hier nog een G3 staan met OS9 en uiteindelijk heb ik die gebruikt. Hiermee is het inderdaad een fluitje van een cent, gebruiker aanmaken, “verbinding via TCP/IP” aanklikken, op de client het IP nummer ingeven, inloggen en klaar.

Toch is het vreemd dat het onder OSX zo moeilijk zou zijn. De macs zijn verbonden via een draadloze router. Verbinding via ethernet of airport opzetten gaat probleemloos, van OSX naar OXS of van OSX naar OS9. Internet delen idem dito. Stekkertje erin en het werkt. Wat is dan het verschil als je Appletalk via het internet wilt gebruiken ? De Mac Help functie geeft ook geen oplossing. En die G3’s met OS9 hebben hun langste tijd hier wel gehad…

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.