15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    MacMaccie

OWC Aura Pro X

Een goedemorgen.

Ik ben van plan om een OWC Aura Pro X van 1Tb in mijn mac pro 2013 te plaatsen.

Het installeren is een fluitje van een cent, maar de besturing er op installeren schijnt nog wel wat omslachtig te zijn, het is niet zo dat men zo de os vanuit time machine te kunnen installeren, maar er schijnt eerst een firmware update geïnstalleerd te moeten worden.

Is er iemand die deze ssd in zijn of haar mac pro geïnstalleerd heeft, zo ja, valt t wel mee, of vergt t nog wel wat handigheid?

Bijdrager
    MacMaccie

<p class=”cite”>MacMaccie op 20 februari 2019 om 09:03</p>
    Een goedemorgen.

Ik ben van plan om een OWC Aura Pro X van 1Tb in mijn mac pro 2013 te plaatsen.

Het installeren is een fluitje van een cent, maar de besturing er op installeren schijnt nog wel wat omslachtig te zijn, het is niet zo dat men zo de os vanuit time machine te kunnen installeren, maar er schijnt eerst een firmware update geïnstalleerd te moeten worden.

Is er iemand die deze ssd in zijn of haar mac pro geïnstalleerd heeft, zo ja, valt t wel mee, of vergt t nog wel wat handigheid?

Of zijn er nog andere alternatieven dan de owc? Ik zie dat bv Samsung ook een pci-ssd ”Samsung 970 PRO 1TB M.2” heeft die goedkoper maar wel een stuk sneller is. Maar heb nog niet kunnen ontdekken of deze geschikt is voor de mac.

Bijdrager
    MacSjon

Van de OWC Aura is ook een versie met externe behuizing waardoor je deze eerst kunt installeren alvorens hem in je laptop te schroeven. Dat is wat mij betreft altijd de beste optie, eerst installeren en eventueel gegevens overzetten.

Een Samsung (en andere) kunnen wel gebruikt worden maar dan heb je echter een verloop nodig daar Apple een andere aansluiting heeft. Even Googlen naar adapter SSD MacBook levert genoeg resultaten.

Bijdrager
    MacMaccie

Bedankt voor je reactie…Geldt dat ook voor mijn genoemde Mac Pro dat ik dan een adapter nodig heb?

Bijdrager
    macconsultants

Wij hebben ooit een half jaartje geleden ook de OWC Aura Pro X ingebouwd in een Mac Pro 2013. Wat er gedaan moest worden is dat het systeem up to date was met de laatste versie van toen (High Sierra). Er komt dan met de update ook een firmware update welke SSD’s van derden accepteerde. Indien je direct de OWC had geplaatst, dan was deze niet zichtbaar geweest in schijfhulp programma. Je zou ook eens hier naar kunnen kijken: https://www.transcend-info.com/Products/No-956

Bijdrager
    MacSjon

<p class=”cite”>MacMaccie op 20 februari 2019 om 13:21</p>
    Bedankt voor je reactie…Geldt dat ook voor mijn genoemde Mac Pro dat ik dan een adapter nodig heb?

Excuus ik had even gemist dat het om een Mac Pro gaat ipv een MacBook Pro. Volgens mij gebruikt Apple dan wel weer dezelfde strips in de Mac Pro dus zou dezelfde oplossing moeten werken (zelf geen ervaring mee trouwens).

Bijdrager
    McWouter

OWC kennende is het een kwaliteitsproduct en qua installatie simpel. Ik heb toen mijn ssd toch wel wat groter mocht zijn de keuze gemaakt voor een externe Thunderbolt behuizing (ook OWC) met twee ssd’s in RAID-0. Iets langzamer dan een interne ssd (tenzij ik raid met meer ssd’s zou uitbreiden) maar wel zo aan te sluiten op je eventuele volgende Mac.

Zag recent dat Samsung een hele snelle externe Thunderbolt ssd heeft, de x-5. In de 1 terabyte versie wel duur en met verloop aan te sluiten op je Thunderbolt-2 poorten. Zou dan net zo snel zijn als een interne ssd, in de praktijk haalt Thunderbolt 2 circa 1375 mb/s. Stap je over enige tijd over naar een Mac met Thunderbolt 3 aansluitingen dan haalt de x-5 veel hogere snelheden.

Waarom ik het aandraag: er komt vast ooit een volgende Mac en ik denk dat de Mac pro die wij hebben door zijn beperkte uitbreidingsmogelijkheden tweedehands niet populair gaat zijn. Wat je er nu dus aan interne componenten aan upgrade, gaat uiteindelijk niet veel meer opleveren. Een externe ssd verhuis je dan zo mee naar een volgend systeem.

Bijdrager
    MacMaccie

<p class=”cite”>McWouter op 21 februari 2019 om 07:30</p>
    OWC kennende is het een kwaliteitsproduct en qua installatie simpel. Ik heb toen mijn ssd toch wel wat groter mocht zijn de keuze gemaakt voor een externe Thunderbolt behuizing (ook OWC) met twee ssd’s in RAID-0. Iets langzamer dan een interne ssd (tenzij ik raid met meer ssd’s zou uitbreiden) maar wel zo aan te sluiten op je eventuele volgende Mac.

Zag recent dat Samsung een hele snelle externe Thunderbolt ssd heeft, de x-5. In de 1 terabyte versie wel duur en met verloop aan te sluiten op je Thunderbolt-2 poorten. Zou dan net zo snel zijn als een interne ssd, in de praktijk haalt Thunderbolt 2 circa 1375 mb/s. Stap je over enige tijd over naar een Mac met Thunderbolt 3 aansluitingen dan haalt de x-5 veel hogere snelheden.

Waarom ik het aandraag: er komt vast ooit een volgende Mac en ik denk dat de Mac pro die wij hebben door zijn beperkte uitbreidingsmogelijkheden tweedehands niet populair gaat zijn. Wat je er nu dus aan interne componenten aan upgrade, gaat uiteindelijk niet veel meer opleveren. Een externe ssd verhuis je dan zo mee naar een volgend systeem.

Bedankt hiervoor;-) Zo’n externe behuizing gaat m in mijn geval niet worden, en het is in mijn geval de bedoeling dat m’n Mac Pro voorlopig nog wel behouden blijft, dus ik denk dan toch dat dan de owc de beste optie is, deze schijnt merkbaar sneller te zijn dan de standaard ssd volgens zeggen….

Bijdrager
    MacMaccie

<p class=”cite”>MacMaccie op 21 februari 2019 om 15:20</p>

<p class=”cite”>McWouter op 21 februari 2019 om 07:30</p>

Bedankt hiervoor;-) Zo’n externe behuizing gaat m in mijn geval niet worden, en het is in mijn geval de bedoeling dat m’n Mac Pro voorlopig nog wel behouden blijft, dus ik denk dan toch dat dan de owc de beste optie is, deze schijnt merkbaar sneller te zijn dan de standaard ssd volgens zeggen….

Ik was ff nieuwschierig naar de Samsung x5, en heb ff gegoogled, dat is een mooi compact externe ssd, en dat breng me weer aan t denken.

enige tijd geleden had ik een topic geopend over de mac mini 2018 6 core, en die is voorzien van tunderbolt 3, en deze schijnt zeker geschikt te zijn voor mijn fotobewerkingen, en volgens zeggen sneller als mijn 6 core mac pro… Hier ga ik toch weer over nadenken en dan icm die X5 ssd😊

Bijdrager
    McWouter

Snap ik :-). Ik heb uiteindelijk mijn thunderbay voorzien van 4 ssd’s (Samsung 860 QVO van 1 Tb). Niet de snelste ssd’s maar nog redelijk betaalbaar. Uiteindelijk daarmee een extern raid-station kunnen maken met een snelheid die rond de 1300 mb/s lezen ligt (zelfde range als interne ssd) en een riante 4 Tb opslag. Wel belangrijk om regelmatig te backup-en: ieder uur naar een oude Thunderbolt-schijf van 6 Tb en iedere nacht naar een NAS. Plus natuurlijk een mobiele- en een offsite backup.

Geheel was zeker niet gratis, maar wel fijn om een vrij vlotte machine nu ook gewoon van zeer vlotte opslag in voldoende grote te hebben. Ruim goedkoper dan een upgrade naar de interne 2 Tb Aura X (Eur. 1000,-) en riant goedkoper dan de oude 4 Tb Aura (een whopping Eur. 2400,-). En, meeneembaar naar mijn volgende Mac (al is met deze bak extra snelheid dat moment wel uitgesteld, Mac Pro kan weer wat jaartjes mee).

Succes met overwegen!

Bijdrager
    McWouter

Aanvulling: de X-5 zou op je Mac Pro ook rond de 1300 a 1375 mb/s halen, dit is in de praktijk de limiet van een Thunderbolt 2 poort.

Bijdrager
    MacMaccie

<p class=”cite”>McWouter op 26 februari 2019 om 21:22</p>
    Snap ik :-). Ik heb uiteindelijk mijn thunderbay voorzien van 4 ssd’s (Samsung 860 QVO van 1 Tb). Niet de snelste ssd’s maar nog redelijk betaalbaar. Uiteindelijk daarmee een extern raid-station kunnen maken met een snelheid die rond de 1300 mb/s lezen ligt (zelfde range als interne ssd) en een riante 4 Tb opslag. Wel belangrijk om regelmatig te backup-en: ieder uur naar een oude Thunderbolt-schijf van 6 Tb en iedere nacht naar een NAS. Plus natuurlijk een mobiele- en een offsite backup.

Geheel was zeker niet gratis, maar wel fijn om een vrij vlotte machine nu ook gewoon van zeer vlotte opslag in voldoende grote te hebben. Ruim goedkoper dan een upgrade naar de interne 2 Tb Aura X (Eur. 1000,-) en riant goedkoper dan de oude 4 Tb Aura (een whopping Eur. 2400,-). En, meeneembaar naar mijn volgende Mac (al is met deze bak extra snelheid dat moment wel uitgesteld, Mac Pro kan weer wat jaartjes mee).

Succes met overwegen!

Oke, mijn gedachten ging om de 1 Tb versie, ik ga er iig goed over nadenken, dankje wel 😉

Bijdrager
    MacMaccie

Ik ben eruit, heb zojuist via eBay een owc aura 1Tb voor de Mac Pro 6.1 met zo’n externe behuizing van 8 mond oud via eBay gescoord.

Iedereen bedankt voor de reacties:-)

Bijdrager
    MacSjon

<p class=”cite”>MacMaccie op 2 maart 2019 om 15:12</p>
    Ik ben eruit, heb zojuist via eBay een owc aura 1Tb voor de Mac Pro 6.1 met zo’n externe behuizing van 8 mond oud via eBay gescoord.

Ik ben benieuwd hoe dit nu bevalt. Heb je hem nog steeds extern of heb je je systeem overgezet om vervolgens in te bouwen?

Bijdrager
    MacMaccie

<p class=”cite”>MacSjon op 28 maart 2019 om 17:08</p>

<p class=”cite”>MacMaccie op 2 maart 2019 om 15:12</p>

Ik ben benieuwd hoe dit nu bevalt. Heb je hem nog steeds extern of heb je je systeem overgezet om vervolgens in te bouwen?

Deze owc heb ik gelijk in mijn Mac Pro geplaatst, en de ssd van de Mac Pro in de externe behuizing, en ik was blij dat deze behuizing erbij zat ivm t opstarten, dat moest ik via de externe behuizing doen met m’n bestaande besturing, en daar vandaan de owc geformatteerd, dat had de vorige eigenaar van de owc niet gedaan. Eerst wilde t installeren van os Mojave niet lukken, ook niet via time capsule, en na 2x opstarten had ik t voor elkaar. Wel eerst een schone installatie uitgevoerd, en daarna via time capsule al m’n apps weer terug gezet, en alles draait weer, ik heb wel t idee dat alles wel wat soepeler loopt, ik kan er voorlopig weer ff tegen met mijn Mac Pro:-)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.