6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    HanneB

Overzetten naar eventuele nieuwe Mac?

Dag computerkenners,

Ik werk al heel lang met Logic en ben een tijd geleden overgestapt naar Logic Pro X. Prima aanpassingen, maar het vraagt ook meer van mijn laptop en alles werkt hierdoor trager.

Ik zit erover te denken een MacBook Air aan te schaffen om alle andere zaken (internet, Netflix, mail, schrijfprogramma’s, documenten, …) naar over te zetten, zodat mijn muziekprogramma’s (hopelijk) sneller en beter kunnen werken op mijn huidige MacBook Pro.

Ik werk heel veel met mijn laptop en met de programma’s, maar ik ben geen kenner, verre van. Dus ik ben op zoek naar meningen/antwoorden van ervaren mensen:

– Is het een goed plan om die zaken te splitsen en zal ik daardoor een beter draaiende laptop voor mijn muziekprogramma’s ondervinden?

– Is de overzet van aangekochte software (zoals bv Word voor Mac e.d.) naar een nieuwe laptop te doen/haalbaar of schakel ik daar beter iemand voor in?

Dank alvast voor de hulp!

Vriendelijke groet, Hannelore

Bijdrager
    Koezel

Vraag: waar heb je je audiofiles staan? Intern of op een externe schijf? Beter is het om een externe (SSD) schijf te gebruiken voor je audiofiles. Komt de performance zeker ten goede. Het splitsen zal weinig nut hebben tenzij je meerdere programma’s tegelijk gebruikt.

Bijdrager
    HanneB

Audiofiles staan momenteel zowel intern als in backup op externe schijf.

Ik heb het gevoel dat mijn laptop heel traag draait sinds de installatie van zowel Logic Pro X als Word.

Bijdrager
    Koezel

Wat zijn eigenlijk de specs van je Macbook?

Bijdrager
    tricksel

Het is zeker niet zo dat het vrijmaken van schijfruimte (door programma’s op een andere computer te gaan gebruiken) zorgt voor een snellere computer. Dat is écht een fabeltje. Wat wél kan schelen is minder programma’s tegelijk open houden, meer geheugen plaatsen, een harddisk vervangen door een SSD of uiteraard een laptop met een snellere processor. Daarvoor is het alleen handig om wat meer te weten over de specificaties van je laptop.

Moderator
    Night

Niet helemaal. Het is gebleken dat er problemen kunnen optreden als een OS-disk bijna helemaal vol is. Dat kan inderdaad resulteren in een trager aanvoelend OS. Het is dan ook aanbevolen om minimaal 10% van de disk, waarop macOS staat, vrij te houden. Met de rest van je beweringen ben ik het overigens helemaal eens.

Voor wat betreft de vragen:

1. Het kan alleen maar zinvol zijn als je tegelijk wil werken met alle Apps. Doe je dat niet, dan zal macOS het geheugen dat gebruikt wordt voor de apps die je niet gebruikt comprimeren en als er tekort aan geheugen dreigt te ontstaan, die gedeelte naar een cache file schrijven op je interne disk. Aangezien je niet vaak in twee of meer apps tegelijk werkt, is het in mijn ogen niet echt zinvol. Een Mac wordt dus niet trager daardoor.
    2. De meeste apps kan je eenvoudig vanuit een TM backup met behulp van de Migratie Assistent terugzetten. Je kiest dan voor de optie ‘Alleen Apps terugzetten’. Sommige Apps kunnen een beetje tricky zijn, doordat die werken met aan de hardware gekoppeld profiel, zodat je die Apps eerst moet de-autoriseren op de huidige Mac en moet her-autoriseren op de nieuwe. Maar normaal gesproken gaat het meestal allemaal goed omdat de instellingen ook meegenomen zouden moeten worden. In het uiterste geval maak je gewoon een 1:1 backup (clone) naar je andere Mac en gooi je daar weg wat je niet nodig hebt.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.