14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    robertlanting

Overzetten gegevens volle externe HD naar nieuwe HD

Aan mijn IMac 2007 met Leopard en 500 GB harde schijf hangt een externe HD van Western Digital 250 GB. Die is inmiddels vol. Ik heb een nieuwe LaCie HD van 1 TB gekocht om mijn IMac gegevens via Timemachine te back-uppen.

Mijn vraag is:
    Hoe krijg ik de gegevens van mijn 250 GB Western Digital HD op mijn nieuwe LaCie HD van 1 TB? Dan hou ik alle gegevens bij elkaar en kan ik de Western Digital weer voor bv mijn MacBook gebruiken.

Alvast bedankt voor de reacties.

Robert

Bijdrager
    Yaris
    Bijdrager
    robertlanting

Euh…. tuurlijk, maar hoe dan?

Bijdrager
    Yaris

De tekst in mijn bericht staat in het blauw, dat wil zeggen dat het een aanklikbare link is. Click and see. :)

Bijdrager
    robertlanting

Oeps, thanks:-)

Ik heb ze nu beide aan mijn IMac hangen, maar wat nu? Hoe krijg ik nu de oude gegevens van de WD naar de LaCie? Via TimeMachine is me niet duidelijk hoe ik dat moet doen.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Edwin

Gaat het nu om de historie van Time Machine overzetten van de de 250GB naar de 1TB of om losse bestanden?

Over overzetten van historie zijn hier al wat discussies (iJoost zegt “niet doen, opnieuw beginnen). Losse bestanden kunnen toch gewoon met de Finder worden gekopieerd om daarna de 250GB disk leeg te maken.

Of begrijp ik het nu helemaal niet :?

Bijdrager
    Edwin
    ”Yaris”

Backup maken van externe HD op andere externe HD

Dat lijkt me nu net niet de bedoeling. Die link geeft alleen maar aan om de externe bestanden mee te nemen in de backup voor Time Machine, toch?

Bijdrager
    robertlanting

Het gaat inderdaad om de historie van TimeMachine -die staat op de 250 GB HD- over te zetten naar de 1 TB HD.

Via finder al geprobeerd om de gegevens van de 250 GB HD te slepen naar de 1 TB HD, maar ik krijg dan de foutmelding: foutcode 1426

Bijdrager
    Edwin
    ”robertlanting”

Het gaat inderdaad om de historie van TimeMachine -die staat op de 250 GB HD- over te zetten naar de 1 TB HD.

Via finder al geprobeerd om de gegevens van de 250 GB HD te slepen naar de 1 TB HD, maar ik krijg dan de foutmelding: foutcode 1426

Via Finder overzetten gaat in ieder geval niet lukken.

Google (“copy disk Time Machine”) of zoek hier in het forum, daar is genoeg over te vinden, b.v.

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=2017735&highlight=time+machine+kopieren#2017735

Het zal met SuperDuper! of Disk Utility moeten gebeuren.

Alhoewel ik ook altijd (ik wissel nogal eens van HD of NAS) graag de historie meeneem heeft iJoost mij toch wel weten te overtuigen dat het geen zin heeft. Gewoon opnieuw beginnen want al je bestanden staan nog op de Mac. De bestanden in Time Machine zal je vroeg of laat toch verloren zien gaan, het is namelijk geen archief zoals iJoost blijft herhalen.

Bijdrager
    Pieterr

Misschien in dit kader nog wel aardig om te vermelden wat Mike Bombich (de auteur van Carbon Copy Cloner) hierover gezegd heeft:

Someone really needs to explain to me why you’d want to clone a Time Machine volume, because clearly I’m missing something. And I’m not being flip — this has come up frequently and I just don’t understand why you’d want to do it. If the only thing that your backup drive is used for is Time Machine, you could just start “fresh” on the new volume. I’d keep the old drive around for a few weeks in case you want to retrieve a file modified in the backup window of your previous Time Machine backup, but a fresh start is a full backup.

Time machine uses a feature of the HFS+ filesystem that is new in Leopard called “directory hard links”. Like file hard links, a directory that is hard linked to another directory is not actually a new directory, it is simply a pointer to the previous directory. Time Machine uses these hard links to make references to entire directory trees whose contained files have not been modified. Versions of CCC prior to 3.1.3 could certainly clone a Time Machine volume, but these directory hard links were not preserved. The result should be that the cloned volume has more space consumed than the source volume.

To support these directory hard links in CCC’s synchronization engine (rsync) would require a huge investment of time, and I’m not convinced it’s worth the time considering that the support would only be for another backup utility. Right now, I’m not aware of anyone using directory hard links (other than Apple’s Time Machine). Apple discourages their casual use by third party developers because, used incorrectly, they could create devastating looping directory structures that would render a volume useless.

I’m not completely opposed to implementing support for this feature, I just need to see some more reason to do so before investing the time, and before explicitly going against Apple’s recommendations that third-party developers not create directory hard links.

Mike

Kort gezegd zegt hij dus hetzelfde als iJoost.;-)

Bijdrager
    palahala
    ”Biker”

Alhoewel ik ook altijd (ik wissel nogal eens van HD of NAS) graag de historie meeneem heeft iJoost mij toch wel weten te overtuigen dat het geen zin heeft. Gewoon opnieuw beginnen want al je bestanden staan nog op de Mac. De bestanden in Time Machine zal je vroeg of laat toch verloren zien gaan, het is namelijk geen archief zoals iJoost blijft herhalen.

Ik ben het eens met de waarschuwing dat je niet op Time Machine mag vertrouwen als een archief, maar desalniettemin ben ik toch wel blij met de wekelijkse backups die bewaard worden totdat de disk vol is. Ik gebruik (afwisselend) twee TM disks, niet omdat ik bang ben dat mijn Mac en de TM disk tegelijk kapot gaan, maar omdat het best prettig/grappig/griezelig is om terug te kunnen naar dingen die ik maanden geleden nog had. Inderdaad, op enig moment gaat TM dingen weggooien, en iJoost heeft laten zien dat dingen die maar kort (in hun laatste vorm) bestaan hebben eerder weg zijn dan je zou denken. Maar dingen die ouder dan een week (of misschien twee) zijn en nu op mijn TM staan, die gaan pas weg als de betreffende disk vol is.

Dus als die disks vol raken, dan ga ik wél mijn bestaande backups op grotere disks zetten. Maar: ik reken nergens op;-)

Bijdrager
    robertlanting

Beste allemaal,

Bedankt voor de hulp! Ik heb het inmiddels voor elkaar, de door Timemachine gegenereerde gegevens van mijn oude externe 250 GB HD gekopieerd naar mijn nieuwe 1TB externe HD via het gratis software tooltje SuperDuper.

Bedankt!

Bijdrager
    robertlanting

Gezien bovenstaande discussie over de mening van Ijoop, misschien goed om te vermelden dat ik een keer een probleem met mijn IMac heb gehad, waardoor mijn harde schijf van de IMac niet correspondeert met de gegevens op de externe HD. Daar stonden dus gegevens op van voor het probleem, inclusief bijvoorbeeld foto’s en brieven die ik niet kwijt wil. Vandaar het belang om het volume te kopiëren op een nieuwe grotere externe HD

Bijdrager
    palahala

Inderdaad, maar niemand zegt natuurlijk dat je je oude backup disk leeg moet maken voordat je zeker weet dat alles weer werkt.

Belangrijk: je kunt altijd een andere (dus ook je eigen oude) backup disk teruglezen door Option ingedrukt te houden terwijl je het Time Machine icoon klikt: “Enter Time Machine” wordt dan “Browse Other Time Machine Disks”.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.