30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)
  • Q:
    Bijdrager
    cornholio3050

Overtuig me

Sinds jaar en dag ben ik een windows gebruiker, ik heb de prehistorie meegemaakt (3.11), de duistere jaren (98 en ME) en redelijke stabiliteit met XP.

Maar toch elke keer als ik een Mac zag of erover las dacht ik, het moet haast wel beter zijn, maar hoe?
    Wat kan een Mac mij bieden?
    Ik weet dat ze grafisch beter in elkaar zitten dan een PC.
    Ze zijn stabieler dan een PC.
    Maar wat zijn nog meer redenen waarom ik een Mac zou kopen?

Ikzelf gebruik mijn pc voornamelijk voor tekst verwerken (huiswerk), internetten, muziek luisteren, filmpjes kijken en blogs bijhouden.
    Tevens ben ik wel dol op leuke spelletjes en nu zat ik me erin te verdiepen, maar alle spelletjes die ik leuk vind, zijn ook voor de Mac te krijgen, dus dat zou voor mij verder geen probleem wezen.

En ik merk gewoon met de paar dingen die op een Mac horen (iPod en Safari) dat ik die al heel gebruiksvriendelijk vind, beter dan de troep die ik van Microsoft krijg.

De reden dat ik nu er steeds meer en meer over na begin te denken is omdat ik de service van Microsoft een beetje beu begin te worden.
    Laatst moest ik mijn pc door een virus opnieuw installeren, maar door gedoe met verificatie codes (die blijkbaar maar 1 keer gebruikt konden worden) heb ik veel moeite moeten doen om windows xp te activeren en nu nog heb ik af en toe problemen met XP.
    Laatst werd mijn toetsenbord afgestoten door mn computer (klinkt raar, maar om de een of andere reden deed mijn toetsenbord het niet meer), dus ik met de muis alles verwijderen en na een half uur kloten eindelijk weer mijn toetsenbord aan de praat.

Dus als iemand mij nog betere redenen weet te geven om van een microsoftie pc naar een echte Mac over te stappen, graag.

En ik zat zelf te denken dat een iMac beter bij mij past dan de Mac mini of de andere Mac’s die er zijn.

Bijdrager
    twtp

De grootste overtuigingskracht komt vast van het gewoon eens proberen. Iedere Mac-gebruiker wil je vast wel eens kennis laten maken met zijn of haar Mac… Doe eens een oproep en kijk of je bij een Mac-gebruiker bij jou in de buurt eens kennis mag komen maken…

Naast deze ongetwijfeld functionele manier van overtuigen geef je overigens zelf al een paar hele belangrijke redenen: geen gekl**t meer met virussen, toetsenborden die het niet meer doen (alles is echt zo in te pluggen) of andere vreemde dingen.

Voor de zaken die jij aangeeft te doen op je computer is een iMac overigens zeker een goede keuze.

Ik zie dat er naast mijn bericht geregistreerd staat dat ik in Portugal zit, dat is nu wel waar, maar ik woon in Nederland en ben “slechts” even in Portugal.

Moderator
    unSOUND

Tja, “overtuig me” is een beetje een vage manier om een topic te beginnen. We maken het hier wel vaker mee dat iemand zegt: “waarom zou ik een Mac kopen ?”. Er is geen kant-en-klar antwoord op. Het is hetzelfde als iemand die altijd bonen eet die vraagt waarom hij bloemkool zou moeten eten…

Ten eerste moet je helemaal niks natuurlijk, de keuze tussen een PC en een Mac is een vrijwillige. En wat voor mij een voordeel is, kan voor jou juist een nadeel zijn. Ik vind een Mac heerlijk omdat hij het gewoon doet. Geen onderhoud, geen noodzakelijke tweaks, geen dingen als spyware- en virusdefinities die bijgewerkt moeten worden… terwijl een ander juist geniet van het continu finetunen van een machine…

Andere topics met dezelfde vraag:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=57505
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=95060
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=106330

Bijdrager
    WO

Nog een paar redenen dan:
    – Mac OSx boot sneller dan windows
    – Veel minder vatbaar voor virussen, spyware, etc
    – Gebruiksvriendelijk, makkelijk over te stappen vanaf windows
    – Iworks software is stukken goedkoper dan Microsoft office.

Als je een nieuwe mac koopt met intel processor kun je trouwens altijd nog Windows installeren met boot camp voor het geval dat, om je overgang nog geleidelijker te maken.

Heb zelf sinds een paar maanden een mac, (ook dual boot) gebruik windows alleen voor de dingen/software die ik niet onder mac OS kan/heb, maar dat is op dit moment helemaal niets meer dus…

Bijdrager
    .Arne
    ”unSOUND”

Het is hetzelfde als iemand die altijd bonen eet die vraagt waarom hij bloemkool zou moeten eten…

unSOUND’s vergelijkingen blijven geniaal. :P

Bijdrager
    Gates
    ”WO”

Nog een paar redenen dan:
    – Mac OSx boot sneller dan windows
    – Veel minder vatbaar voor virussen, spyware, etc
    – Gebruiksvriendelijk, makkelijk over te stappen vanaf windows
    - Iworks software is stukken goedkoper dan Microsoft office.

niet als je office met studentenkorting koopt via surfspot (waar cornholio misschien voor in aamerking komt)… en goedkoper wil overigens niet zeggen dat het beter is. [Zie de topics in iApps]

Bijdrager
    cornholio3050

Ik ga donderdagavond of zondag ff naar de apple store bij CS hier in amsterdam, ff mezelf orienteren op de iMac’s en andere dingen die ze daar hebben staan.

Als ik klaar ben daar zal ik wel zeggen hoe ik er daarna overdenk.

Bijdrager
    Mrwhoopie

Als je het moe bent te wachten op windows,altijd het gevoel hebt dat je ram te kort komt,af en toe rare erros krijgt,wel dan is het tijd voor een mac,ik heb nu om te proberen een macbook gekocht(laatst nieuwe)En na een week,heb ik besloten dat de volgende een Imac gaat worden.Het is wel even onwennig omdat je het vertrouwde terein verlaat in windows weet ik perfect in welke mappen ik iets kan aanpassen of vinden bij osx is dit nog niet,maar dat zal wel komen,ook heb je op dit forum een hoop experts die je graag genoeg helpen.

en bekijk deze maar die zeggen ook veel:P

http://www.apple.com/getamac/ads/

Bijdrager
    utah62

Succes met je bezoek.

Heb ook voor de keuze gestaan maar door vooral het Topic Switcher uit te spitten was ik overtuigd in de aankoop van mijn iMac. :apple:

Nu 8 weken in bezit.

Bijdrager
    Marieke van Osch

Once You Go Mac You Never Go Back!

Ik was altijd gewoon computergebruiker en zag de pc als een noodzakelijk kwaad waar ik heel veel werk mee verzetten moest, nu ben ik een mac-fanaat geworden met een hobby….en ik ga nooit meer terug!

Bijdrager
    trabant
    ”cornholio3050″

Ik ga donderdagavond of zondag ff naar de apple store bij CS hier in amsterdam.

Dat is een Apple Premium Reseller. De enige Apple Store op het Europese continent is in Rome.
    Het zal voor het advies dat je krijgt niet uitmaken, wat voor bakvissekuren de fabrikant met de namen van de winkels heeft. iCentre, voorheen MacSupport, is een goede winkel.
    Maar misschien is een rustiger moment dan een koopavond wel aan te bevelen om advies in te winnen.

Bijdrager
    Pieterr

Ik heb het hier nog niet genoemd zien worden, maar… eh.. Macs zijn gewoon mooier (dan PCs)!!! :inlove:

(1) Dat kost wat, maar dan heb je ook wat
    (2) Over smaak valt uiteraard te twisten, vooral op een forum…

Bijdrager
    Afroman

Ik leef helemaal met je mee, hier ook al een Windows-gebruiker die helemaal verliefd is op Apple-producten.

Waarom ik een Mac zou kopen(zodra ik het geld heb)

-Het design is veel mooier dan die standaard kasten en Notebooks
    -Het systeem is stabieler.
    -Virus/Spyware bestendiger
    -Zeer simpel in gebruik(bureaublad, programma’s etc)
    -bijna alles is Plug & Play
    -het is sneller dan Windows
    – Bij de iMacs is de computer in het scherm ingebouwd
    -Bij de Macbooks gaat de batterij 6 uur lang mee

Het enige nadeel is dat het duur is, maar dan krijg je wel een hoop voor terug.

P.S.
    Ik ben nieuw op het forum, aangenaam. Ik ben Yannick 8)

Bijdrager
    Rapatski
    ”mr.x

-Het design is veel mooier dan die standaard kasten en Notebooks
    -Het systeem is stabieler.
    -Virus/Spyware bestendiger
    -Zeer simpel in gebruik(bureaublad, programma’s etc)
    -bijna alles is Plug & Play
    -het is sneller dan Windows
    -Bij de iMacs is de computer in het scherm ingebouwd
    -Bij de Macbooks gaat de batterij 6 uur lang mee

Hee Yannick. Blij dat je zo enthousiast bent, maar we moeten ook niet overdrijven he.

Batterij Macbook gaat zo’n 3,5 uur mee.
    OSX gebruikt in principe meer resources dan XP. Het is lastig vergelijken, maar qua brute kracht en snelheid zou ik niet zeggen dat Mac’s sneller zijn. Voor hetzelfde geld haal je een PC bak met betere specificaties binnen.

Zeg ik gelukkig niet dat dit ook beter is. Ik weet donders goed waar ik voor betaal. OSX werkt fijner, en dus efficienter. Macs zijn goed ontworpen en gewoon fantastisch om mee te werken.

Inactief
    Anoniem

Sorry… Tiger draait véél sneller dan Windows Vista (op vergelijkbare specs).:?

Bijdrager
    Afroman

@Rapatski

Oh, oke, dat van OSX zou ik me goed vergist kunnen hebben. Maar dat de batterij 6 uur lang mee gaat staat op http://www.apple.nl
    Verkopers-praat?

Bijdrager
    Marieke van Osch

Het ligt er heel erg aan wat je doet. Als je een filmpje aan het bewerken bent met je scherm op de lichtste stand dan gaat het hard. Zet je Airport en Bluetooth uit en ook het scherm in een donkere stand en doe je niet zo veel (alleen bijvoorbeeld wat typen in teksteditor) dan zou het best wel eens moeten lukken om de 6 uur te halen….

Maar ik zou inderdaad van gemiddeld 3,5 uur uitgaan. Bij normaal gebruik en een lekker helder scherm.

Bijdrager
    Rapatski

Precies. Hoewel BLuetooth & Wifi uit wel goede tips zijn voor bijvoorbeeld in de trein, is die zes uur alleen te halen bij bijzonder laf werk. Internetten over wifi gebruikt al zoveel dat je als je alleen internet op een goede helderheid je die 3,5 uur net aantikt. Zit ik een beetje in Flash te werken in de trein met iTunes draaiend, een filmpje te kijken of draadloos te internetten… ik kom vrijwel altijd op zo’n 3 a 4 uur uit.

Bijdrager
    Rapatski
    ”Zakske”

Sorry… Tiger draait véél sneller dan Windows Vista (op vergelijkbare specs).:?

Ik stel voor om XP met TIger te vergelijken en Vista met Leopard.
    Nu denk ik dat die laatste vergelijking nogal om zal slaan in het voordeel van Leopard, aangezien Vista in mijn ogen totale rommel is- maar die peren kunnen we pas na 26 oktober(?) in de weegschaal leggen.

Bijdrager
    Pieterr

Zelfs als je Windows wilt gebruiken, ben je met een Apple notebook nog niet zo slecht af.

Bijdrager
    cornholio3050

Ik heb dus vorige week donderdag rondgekeken bij die winkel bij CS in Amsterdam in de buurt.
    En ik moet zeggen, ik ben verkocht, de mensen gaven me goed advies over de iMac, aangezien ik aangegeven heb dat ik vind dat die het meest bij mij past.
    Ze hebben ook verteld over dat steeds meer software ook op de iMac komt, en mocht ik toch de overgang moeilijk vinden, dan kan ik altijd nog met software windows er op draaien.

Nu alleen nog ff sparen totdat ik een iMac kan kopen, tot die tijd leef ik wel voort met een computer met Windows XP.

Bijdrager
    Marieke van Osch

Hee Cornholio, om vast aan het idee te wennen. Zet de programma’s die je vaak gebruikt allemaal beneden in de snelstartbalk en haal alle snelkoppelingen naar programma’s op het bureaublad weg. Op je bureaublad alleen bestanden zetten die je eventjes nodig hebt en nog moet opruimen. Je zult namelijk nooit snelkoppelingen zien naar programma’s op het bureaublad bij een macgebruiker en alle te gebruiken programma’s staan onderaan in de doc.

:D

Bijdrager
    macmickey2
    ”Rapatski”

Ik stel voor om XP met TIger te vergelijken en Vista met Leopard.
    Nu denk ik dat die laatste vergelijking nogal om zal slaan in het voordeel van Leopard, aangezien Vista in mijn ogen totale rommel is- maar die peren kunnen we pas na 26 oktober(?) in de weegschaal leggen.

Die peren zijn al gewikt en gewogen..Vista is een ordinaire Tiger Kloon. Wat er in Vista zit zit nu al in Tiger (al bijna 2 jaar dus). Laat staan wat er gebeurt als je straks Leopard op Vista loslaat…

Bijdrager
    Hanky Dussen

Niet om het een of ander, maar Tiger is reeds 2,5 jaar oud….

Moderator
    unSOUND

Kun je nagaan… en dan nog voorlopen op een nieuw besturingssysteem…

Bijdrager
    Hanky Dussen

Lopen ‘we’ straks met Leopard (weer) 5 jaar voor :P

Bijdrager
    cornholio3050

Is het eigenlijk verstandig om te wachten op Leopard, of kan ik met die oude OS ook nog een paar jaar voort?

Ik vraag dit nu omdat mijn eigen pc er nu mee is gekapt en ik nu de laptop van mijn ouders moet gebruiken voor mn dingetjes :D.

Bijdrager
    Marieke van Osch

Leopard komt deze maand uit, dus ik zou even wachten als je het zo lang op de computer van je ouders kunt doen. Verwachting is wel einde van de maand, dus het is aan jezelf om te beslissen of je zo lang kunt wachten.

Bijdrager
    Trebor
    ”cornholio3050″

Is het eigenlijk verstandig om te wachten op Leopard, of kan ik met die oude OS ook nog een paar jaar voort?

En wat nou als je pas sinds een jaar een blije gebruiker bent van een Macbook met Tiger? Kan ik dan ook nog ff vooruit of moet ik alvast maar wat geld opzij zetten voor Leopard? (Ben sinds een jaar een switcher, en heb op het gebied van de OS van Apple nog niet zo veel ervaring. Ben er daarintegen wel heel erg blij mee!!:D )

Bijdrager
    Marieke van Osch

Je kunt altijd vooruit, als het nu voldoet dan zal het de komende jaren ook nog wel even werken hoor:-)

Ik wil alleen gewoon het nieuwste hebben, dus zal echt wel overstappen op Leopard. Toch wacht ik even tot het officieel uit is en alle bugs er uit zijn. Tiger draait nu zo lekker en ik wil wel dezelfde stabiliteit.

Maar om terug te komen op je vraag, je kunt dus altijd updaten als je wil.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.