30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    dennissch

Overstapvragen OSX

Beste,

Ik heb al een poosje een Macbook Pro. Ik ben langzaamaan aan het migreren. Ik heb nu ook een USB hubje gekocht om de usb poorten uit te breiden.

Een aantal vragen houden me bezig. Sommige heb ik tijdje geleden onderzocht, en sommige nu.

1. In iTunes op Windows vond ik het handig dat ik een sync map kon maken om foto’s van mijn pc naar m’n iPhone te zetten. In iTunes op Mac zie ik alleen dat je kan uitwisselen met die foto app, maar die gebruik ik niet.

2. Over die foto app, ik vind het een ingewikkeld vervelend programma. Ik heb nu alle foto’s netjes in mapjes in de finder staan. Alle mapjes op jaartal, bij de betreffende foto ook tekst. Kan ik dit 1 op 1 over nemen in foto’s?

3. Ik gebruik op Windows: Media Player Home Cinema. Is er een manier om die op OSX te draaien, ik zag dat hij er in principe niet voor ontwikkeld is. Ik gebruik op Windows VLC én MPHC omdat sommige films alleen met het ene werken en de andere alleen met het ander.

4. Dit vind ik ook een belangrijke, ik gebruik een aantal externe harde schijven. Nu ben ik gewend om met Speedfan af en toe de SMART uit te lezen. Is er een goed alternatief op OSX om de status/healthy van je harde schijven uit te lezen?

5. Als ik mijn printer een HP Deskjet 2540 wil installeren op OSX, zal dit wel lukken denk ik (nog niet geprobeerd) maar ik zag al wel op de site dat er niet zo’n uitgebreide software voor is als bij Windows. En op Windows vond ik het fijn dat ik in het proggie kon scannen én dat ik de printer kon reinigen om de afdrukkwaliteit te beteren. Iemand hier iets op?

6. Alternatief voor 7zip?

Bijdrager
    Koning Frank
    Bijdrager
    tarun

2. Ik vond Fotos in het begin ook vervelend. (Ik gebruikte de voorganger iPhoto.) Ik ben het gaan gebruiken en moet zeggen dat het me nu wel bevalt. Is wennen. Maar dat geldt voor de meeste software van Apple. Anders dan anders. Als je er in meegaat werkt het wel heel fijn. Je moet niet proberen om de Windows werkwijze over te zetten. Dat werkt bij Apple niet. Gebruik de software zoals Apple het bedoelt heeft en je hebt een goede ervaring. Doe je dat niet dan wordt het een zootje.

4. Schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    dennissch op 02 augustus 2016

1. In iTunes op Windows vond ik het handig dat ik een sync map kon maken om foto’s van mijn pc naar m’n iPhone te zetten. In iTunes op Mac zie ik alleen dat je kan uitwisselen met die foto app, maar die gebruik ik niet.

2. Over die foto app, ik vind het een ingewikkeld vervelend programma.

Dat komt — als je het mij vraagt — nu net precies omdat je:

nu alle foto’s netjes in mapjes in de finder [hebt] staan.

Foto’s (en vergelijkbare programma’s zoals iPhoto of Picasa) vereisen een andere manier van werken, en dat zorgt dat het voor jou niet lekker aanvoelt. Echter: die programma’s zijn veel flexibeler waardoor je makkelijker de gewenste foto’s op je beeld kunt krijgen. Denk bijvoorbeeld aan het toewijzen van trefwoorden aan de foto’s zodat je alleen die kunt laten zien die bijvoorbeeld met je hobby’s of je familie te maken hebben, of kunnen zien waar ter wereld de foto’s genomen zijn.

6. Alternatief voor 7zip?

The Unarchiver.

Bijdrager
    dennissch

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

@ Tarun : Zover ik zie kun je met het schijfhulpprogramma wel een schijftest uitvoeren, maar kun je geen diagnostische gegevens (SMART) uitlezen. Ik vond het wel een fijn progje op Windows speedfan en/of crystal disk info. Er moet toch op OSX ook wel zoiets zijn. Ik bedoel het is handig om uit te lezen hoe je (externe) schijf er aan toe is. Schijfcontrole zegt niet zoveel toch.

@ Jakko : Ik wil best aan Foto’s wennen, maar is er een basishandleiding voor? Ik zie door de bomen het bos niet meer. En is er een optie om de de foto’s in de foto app wel in originele staat ergens op de schijf te laten? Of kan ik gewoon goed op timemachine vetrouwen dat daar niks mis mee gaat?

Inactief
    Anoniem

Hier een handleiding van Apple (in het Engels): https://help.apple.com/photos/mac/1.2/

Bijdrager
    dennissch
    No_Name op 02 augustus 2016

3. Alternatief
    6. Keka

Toen ik MplayerX wou downloaden van die site en vervolgens ging installeren blokkeerde Avast het omdat er malware in zou zitten!?

Bijdrager
    GoeieDag

2. Foto’s in mapjes per jaartal? Kom op, zo 2004. Alsof je 20.000 of zo foto’s makkelijk kunt beheren op deze manier.

4. Er zijn wel derde partij progjes voor (SMART Utillity en zo), maar waarom zou je? Wat moet je met dit soort info?

5. Steek de usb van die printer er nou maar in, en de Mac zal de benodigde bestanden erbij zoeken. En daar zit over het algemeen alles in wat jij vraagt.

Bijdrager
    Koning Frank

Welp, het lijkt erop dat ze dat idd recentelijk hebben toegevoegd (http://www.thesafemac.com/mplayerx-adware-behaving-like-malware/). Wtf. Dit is iig legit: https://mpv.io/

Bijdrager
    dennissch
    GoeieDag op 02 augustus 2016

2. Foto’s in mapjes per jaartal? Kom op, zo 2004. Alsof je 20.000 of zo foto’s makkelijk kunt beheren op deze manier.

4. Er zijn wel derde partij progjes voor (SMART Utillity en zo), maar waarom zou je? Wat moet je met dit soort info?

5. Steek de usb van die printer er nou maar in, en de Mac zal de benodigde bestanden erbij zoeken. En daar zit over het algemeen alles in wat jij vraagt.

Wat betreft de foto’s ik denk dat als ik alles eenmaal goed in de foto app heb staan met tags enzo dat het wel handig werkt. Zou het alleen wel fijn vinden dat ik nog de jpegjes los kan backuppen. Dus dat ik niet bang hoeft te zijn dat er met TM of Foto app wat mis gaat. Of denk ik nu te moeilijk.

Smart tooltje zal ik morgen ook eens naar kijken. Reden? Vind het fijn om de healthy van de vele externe schijven die ik heb te kunnen checken soms. Ik weet echter wel dat dit geen garantie bied. Een schijf die vandaag 100% in orde is kan morgen spontaan stuk gaan.

Van de printer ga ik ook bekijken nog, maar verwacht dat dit dan idd wel goed komt.

Bijdrager
    dennissch

Welp, het lijkt erop dat ze dat idd recentelijk hebben toegevoegd (http://www.thesafemac.com/mplayerx-adware-behaving-like-malware/). Wtf. Dit is iig legit: https://mpv.io/

Die laatste die je nu stuurt, is dat vergelijkbaar met mplayerx. Dus ook veel codecs aan boord?

Bijdrager
    GoeieDag

Je kunt in de voorkeuren van Foto’s instellen dat ie de foto’s niet ook nog eens kopieert naar zijn eigen Bieb. Dus kun je op die manier al die mapje iig inzien en foto’s bewerken via Foto’s.
    TM maakt een backup van alles op je HD, dus ook foto-mapjes, en de Foto’s-Bieb. Tenzij je zelf iets uitsluit.

Over SMART: bij mijn weten bieden de meest externe usb schijven geen ondersteuning voor de SMART status.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik wil best aan Foto’s wennen, maar is er een basishandleiding voor?

?

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

In „Foto’s”-weergave krijg je een overzicht van al je foto’s, op datum gesorteerd. Met de pijltjesknoppen linksboven in het venster kun je in- en uitzoomen op tijd: zit je helemaal „links” dan zie je de foto’s per jaar, klik je op de pijl naar rechts dan worden foto’s van een aantal dagen bij elkaar getoond, en druk je nog een keer op die knop dan zie je de foto’s per dag apart.

Zet je de weergave op „Albums” dan krijg je een overzicht van alle albums die je gemaakt hebt. (Heb je er geen, klik dan op het +-knopje in de knoppenbalk zodat je er eentje kunt maken — als je eerst foto’s selecteert en dan op die + drukt, gaan die foto’s gelijk het nieuwe album in.) In een album kun je foto’s zetten door ze erin te slepen. Je kunt ook een slim album maken, dat automatisch foto’s bevat die aan de opgegeven voorwaarden voldoen, zoals bijvoorbeeld bepaalde trefwoorden hebben.

Zelf heb ik het liefst de navigatiekolom aanstaan (menu Weergave) omdat het dan veel makkelijker is om albums te bereiken.

Als je het infovenster aanzet (menu Venster → Info) dan kun je ook zien waar de foto’s genomen zijn, of plaatsen, gezichten, trefwoorden, e.d. toevoegen.

Om foto’s groot te zien dubbelklik je erop, of klik je één keer en druk je op de spatiebalk. In die weergave kun je ook de foto’s bewerken (bijsnijden, kleuren aanpassen, retoucheren, enz.) door op de knop Bewerk (rechtsboven) te klikken of op de Return-toets te drukken. Hierbij zal de originele foto altijd behouden blijven: Foto’s houdt bij wat je aanpast maar zal óók een exemplaar van de onbewerkte foto houden zodat je daar altijd naar terug kunt gaan.

En is er een optie om de de foto’s in de foto app wel in originele staat ergens op de schijf te laten? Of kan ik gewoon goed op timemachine vetrouwen dat daar niks mis mee gaat?

In de voorkeuren van Foto’s is er de optie „Kopieer onderdelen naar Foto’s-bibliotheek”. Als je dat uitzet, maakt Foto’s géén kopie van de originelen maar gebruikt de originele bestanden. Staat die optie aan, dan zal Foto’s de originelen laten waar ze staan maar óók een kopie maken naar z’n eigen bibliotheek.

Echter: De foto’s staan hoe dan ook op je harde schijf. De bibliotheek van Foto’s is normaal gesproken te vinden in de map Afbeeldingen in je thuismap, en is een map op je harde schijf — maar hij ziet er in de Finder uit alsof het een bestand is. Als je erop rechtsklikt, kun je kiezen voor „Toon pakketinhoud” waarna je zult zien dat er gewoon een berg bestanden en mappen instaan, waaronder alle foto’s — zowel bewerkte exemplaren als onbewerkte. (Pas wel op: ga niet met de hand met deze bestanden werken! Laat ze staan waar ze staan, open ze niet in andere programma’s, enz.)

Bijdrager
    Mister Blobby

Opmerking vooraf:
    A.) Accepteer dat zaken op een Mac fundamenteel anders zijn georganiseerd.
    B.) Accepteer dat werkwijzen op een Mac fundamenteel anders zijn bedoeld.
    C.) Probeer niet volledig je Windows™ omgeving terug te krijgen (zie punt A,B) – je zult teleurgesteld geraken.
    D.) Doet windows veel via de verkenner, mac doet alles via applicaties
    E.) Apple heeft onwijs veel support pagina’s bekijk ze eens!
    F.) Bij windows was ik bang dat iets niet werkte, bij Mac heb ik dat nooit.
    G.) Bij windows moest ik veel extra software downloadden, bij mac werkt standaard al veel.
    H.) Veel Windows hebben een spastische neurotiek alles te willen beheersen en controleren, juist omdat het niet goed is georganiseerd – die behoefte is er op mac niet – Laat los, laat los!:-D

Jouw punten van aandacht:

1.
    Zie punt A,B. In windows wordt de iPhone zichtbaar in de verkenner. Dat heeft Mac niet. Daarvoor heb je een App nodig. Bijvoorbeeld Phoneview, waardoor je zaken kunt rippen van je iPhone.

2.
    Ik snap niet waarom het ingewikkeld is. De bedoeling is dat zodra je een bruiloft hebt en je daar foto’s van schiet, deze bruiloft als gebeurtenis aanmaakt in foto’s en daarin al je foto’s die betrekking hebben op de bruiloft in zet. Dit geldt voor alle gebeurtenissen (=belevingen). Doordat foto’s al op datum worden herkent in de app foto’s, is het onzinnig dat nog een keer via ‘gebeurtenis’ te doen.

Met alle respect, citaat: “Alle mapjes op jaartal, bij de betreffende foto ook tekst” ,is een voorbeeld van Windows™ gedrag.

Er bestaan alternatieven die soms wel en soms niet naadloos integreren in het Apple ecosysteem.

4.
    Smart wordt standaard uitgelezen op de Mac. Echter er bestaan extra hulpprogramma’s. Kijk eens naar ‘HDutil’ in de terminal

5.
    Onzin dat het niet bestaat. Het bestaat ook op Mac. Dat windows al die extra programma’s nodig heeft, heeft te maken met een gebrek aan goede ondersteuning op windows zelf. Deze software gooi ik er op een Mac METEEN vanaf. Ze doen vaak meer kwaad dan goed. Dat heeft in hoofdzaak te maken met de slechte kwaliteit van veel Windows™ software.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204790

6. Mac ondersteund zippen vanuit het OS. Extra uitpak programma’s zoals the ‘Unachiver’ zijn goed. maar waarschijnlijk wil je meer flexibiliteit. Zie aan het begin punt H.

Extra opmerkingen:

Gebruik de migratie assistent:
    https://support.apple.com/nl-nl/HT204087

Synchronisatie:

Bestanden synchroniseren met behulp van rsync

Apple hardware vs. Mac hardware
    Zodra bij Windows™ een nieuw hardware onderdeel wordt gedetecteerd, gaat Windows™ zeuren om een divers. Nadat je 5 vensters hebt weggeslikt komt er een zoekvenster die 5 minuten draait en geen drivers (=aanstuurprogramma) vind.

Mac zeurt niet om divers. Het is bij mac tweeledig: a) Je hebt divers en het werkt, b) je hebt geen divers en het werkt niet.

Mac veronderstelt dat jij als gebruiker begrijpt dat je divers nodig hebt. Werkt het apparaat niet: ga naar de fabrikant van de hardware, en zoek divers. Heeft die ze niet? Probeer open source divers. Heeft die ze niet? Pech! Wil je dat een onderdeel op een Mac niet werkt? Verwijder de corresponderende drivers.

Mac ondersteund wel veel standaarden. Een ‘UVC’ (=USB Video Class) camera zal meteen wordt herkent op de Mac. Maar ja – veel goedkope hardware is troep.

Bijdrager
    dennissch

Super bedankt voor jullie reacties. Ik ga er mee aan de slag de komende dagen. Ik denk dat al mijn vragen wel gaan lukken nu. De foto app blijft toch een puntje voor mezelf. Maar ik ga er gewoon mee aan de slag. Mag best wat tijd kosten om te verkennen. En ik heb anders nog wel een kennis een mac heeft (en de foto app gebruikt), die heeft niet super veel verstand van dit soort dingen denk ik, maar gebruikt al wel 15-20 jaar een Mac. Komt goed, als iemand verder nog tips heeft. Altijd welkom :)!

Bijdrager
    Koning Frank

Die laatste die je nu stuurt, is dat vergelijkbaar met mplayerx. Dus ook veel codecs aan boord?

Ja, mpv en mplayerx zijn allemaal gebaseerd op http://www.mplayerhq.hu/design7/info.html. Mpv is een moderne uitvoering van mplayer

Bijdrager
    Beech
    koen op 02 augustus 2016

Hier een handleiding van Apple (in het Engels): https://help.apple.com/photos/mac/1.2/

En hier een Nederlandse.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Mister op 03 augustus 2016

C.) Probeer niet volledig je Windows™ omgeving terug te krijgen (zie punt A,B) – je zult teleurgesteld geraken.

Inderdaad, als je probeert om alles te doen zoals onder Windows dan wordt het niks. Het is net zoiets als per se met de hand willen schakelen terwijl je in een auto met automatische versnellingsbak rijdt: ja, je kunt hem elke keer van N naar L naar D zetten terwijl je optrekt en weer terug als je afremt, maar handig is het niet.

D.) Doet windows veel via de verkenner, mac doet alles via applicaties

Dat zou ik niet zeggen. Je kunt in zowel Windows als OS X bijna alles op allebei de manieren: een bestand kun je openen door erop te dubbelklikken in de Verkenner of Finder, maar net zo goed door in het bijbehorende programma te klikken op Bestand → Openen of Archief → Open. Wel heeft OS X een groot voordeel (wanneer je eraan gewend bent) in dat je een bestand kunt slepen op het icoon van het programma waarmee je het wilt openen, en ook naar het open-venster van een programma — dat laatste scheelt je heel veel navigeren in dat venster als je in de Finder al een venster met het bestand open hebt staan.

De bedoeling is dat zodra je een bruiloft hebt en je daar foto’s van schiet, deze bruiloft als gebeurtenis aanmaakt in foto’s en daarin al je foto’s die betrekking hebben op de bruiloft in zet.

Je haalt Foto’s hier door elkaar met iPhoto. In iPhoto had je gebeurtenissen (standaard betekende dat „Alle foto’s met dezelfde datum” maar je kon ze met de hand splitsen en samenvoegen als je dat nodig vond), maar in Foto’s bestaan die niet meer. In plaats daarvan worden foto’s op datum georganiseerd en kun je alleen albums aanmaken met bepaalde foto’s erin (wat in iPhoto ook kon, naast de gebeurtenissen).

Deze software [bijgeleverd bij printers] gooi ik er op een Mac METEEN vanaf. Ze doen vaak meer kwaad dan goed. Dat heeft in hoofdzaak te maken met de slechte kwaliteit van veel Windows™ software.

Ik moet zeggen dat ik ook geen goede ervaring heb met door fabrikanten van randapparatuur geleverde software: vaak zijn het rechtstreeks ports van Windowsversies, en werken daarom niet lekker op een Mac — maar iemand die net van Windows overgestapt is zal daar veel minder last van hebben dan iemand die de laatste tien jaar amper of niet met Windows gewerkt heeft, dus het is nogal subjectief. Maar goed, ik scan met Fotolader, dat zowel m’n Canon USB-scanner als die in m’n Epson netwerk-all-in-one-printer zonder problemen pakt.

Mac ondersteund zippen vanuit het OS. Extra uitpak programma’s zoals the ‘Unachiver’ zijn goed. maar waarschijnlijk wil je meer flexibiliteit.

Als de vraag om een 7zip-vervanger ging om het uitpakken van zipbestanden, dan heb je gelijk. Ik vatte de vraag op als gaande specifiek om 7zip-bestanden, en dat zit niet standaard in OS X, dus dan kom je uit bij The Unarchiver en consorten. (Hetzelfde geldt voor RAR.)

Bijdrager
    dennissch

Betreft die foto app: Dat kan ik eventueel nog gaan uitzoeken als ik definitief zou beslissen op mijn macbook als hoofd device te gebruiken. Sinds vandaag denk ik toch steeds meer om Windows te blijven gebruiken, want ik erger me op dit moment best veel aan de volgende zaken. (ligt niet alleen aan Apple)

De foto-app: Omslachtig, je gooit alles in het ”apple systeem”, niet mijn ding
    Videospeler: Ik wou naast VLC nog een mediaplayer, nu had ik mpv gedownload ( mpv.io ) maar ik kan daar geen ISO video images mee openen, dat kan met VLC wel. En met Media Player Classic Home Cinema kan dit ook, maar die draait dan weer niet op OSX…
    SMART status uitlezen: Ook dat lukt niet van harte. Ik heb smartmontools gedownload en geinstalleerd, maar ik zie hem niet tussen de programmalijst staan! Ook heb ik gekeken naar smart utility maar die is betaald.. En ik ga voor zo’n soort programma geen geld uitgeven.
    Printer: De printer heb ik aan de praat, ik zie ook inderdaad opties voor printeronderhoud. Maar het scannen werkt niet altijd even goed, vaak slaat hij het op als miniplaatje. Ook dat is weer onduidelijk.

Eerlijk gezegd twijfel ik nogal door al deze dingen of ik nog wel over wil. Als deze dingen die ik nu opsom gaan onder Windows vlekkeloos en begrijpelijk. Ik heb deze macbook gekocht een ruim jaar geleden met als doel als laptoptje voor beneden te zitten. (desktop boven) maar nu was ik de laatste tijd weer meer enthousiast over OSX. Maar nu ik zoveel moeite heb (Als IT’er notabene) met migreren, dan ben ik bang waar ik als ik dit zou oplossen allemaal nog meer tegen aan ga lopen. Met Windows had ik nooit echt problemen, maar toch heb ik een zwak voor Apple haar software en hardware. Blijft mooi spul. Toch bedankt voor jullie reacties.

Bijdrager
    Unlock32

Er is toch ook een tijd geweest dat je niks wist van Windows…..eigenlijk hebt je dus gewoon geen zin om je hier in te verdiepen?

Bijdrager
    Dick de Roos

Printer: De printer heb ik aan de praat, ik zie ook inderdaad opties voor printeronderhoud. Maar het scannen werkt niet altijd even goed, vaak slaat hij het op als miniplaatje. Ook dat is weer onduidelijk.

De app Fotolader al geprobeerd?

Bijdrager
    dennissch
    Dick op 03 augustus 2016

De app Fotolader al geprobeerd?

Ja heb ik geprobeerd, daar is dat bij. De scanapp in printers linkt door naar fotolader.

Bijdrager
    dennissch
    Unlock32 op 03 augustus 2016

Er is toch ook een tijd geweest dat je niks wist van Windows…..eigenlijk hebt je dus gewoon geen zin om je hier in te verdiepen?

Ik weet niet wat ik hier op moet zeggen maar goed. Ik wil me er best in verdiepen, ben immers it’er. Maar het moet wel leuk computeren blijven. En ach ik ben nu 23. Maar heb alle Windows versies (nja vanaf 3.1 of 3.11) wel gehad inclusief dos. Dat sluipt er dan langzaam aan in. Zelf er mee hobbyen, kennis van vrienden en kenissen in me opnemen, stages, school etc?

Bijdrager
    Koning Frank

No shit. Het kost tijd om iets nieuws te leren. Als je daar geen zin in hebt dan doe je dat toch niet? Of had je soms verwacht dat je bij aankoop alle benodigde kennis gratis ingestraald kreeg? Overigens kan je 99% van alle problemen die je hebt gewoon oplossen als je goed kunt googelen. Dan was je er namelijk achter gekomen dat Mac OS X gewoon een standaard compressie utility heeft. Een alternatief voor 7zip is dus helemaal niet nodig. Wel handig. S.M.A.R.T bestaat ook gewoon voor Mac OS X, had je kunnen googelen. Speedfan kan je googelen. Foto’s is gewoon een kut app. Maar wie zegt dat je dat moet gebruiken?

Bijdrager
    Mister Blobby

@Jakko Westerbeke

Dat zou ik niet zeggen. Je kunt in zowel Windows als OS X bijna alles op allebei de manieren: een bestand kun je openen door erop te dubbelklikken in de Verkenner of Finder, maar net zo goed door in het bijbehorende programma te klikken op Bestand → Openen of Archief → Open. Wel heeft OS X een groot voordeel (wanneer je eraan gewend bent) in dat je een bestand kunt slepen op het icoon van het programma waarmee je het wilt openen, en ook naar het open-venster van een programma — dat laatste scheelt je heel veel navigeren in dat venster als je in de Finder al een venster met het bestand open hebt staan.

Ik ga al terug naar 1994 toen ik mijn eerste Performa 450 kocht. In oorsprong had de mac geen problemen in de relatie tussen programma en document. PC hadden dat wel en je moest technische kennis hebben om dat op te lossen.

Waar ik eigenlijk op doel is dat het in Windows gebruikelijk is dat MP3 en dergelijke in de verkenner zichtbaar worden en je met sleur en pleur bestanden ernaartoe kan slepen, ook als de MP3 speler bij wijze van spreken geen OGG files ondersteund. Dat brengt verwarring met zich mee bij de eindgebruiker die geen weet heeft van bestandsformaten. Doordat Apple dat via iTunes doet – en MP3 spelers niet in de Finder zichtbaar worden – voorkom je dat vreemde bestandsformaten kunnen worden gebruikt en werkt je apparaat altijd.

Maar iemand die net van Windows overgestapt is zal daar veel minder last van hebben dan iemand die de laatste tien jaar amper of niet met Windows gewerkt heeft, dus het is nogal subjectief.

Waarom stap je dan over? Naar ik neem aan om de beter gebruikerservaring. Bovendien is het in strijd met punt A: ‘Probeer niet je volledige windows terug te krijgen’

Net bij een Dame een Mac gerepareerd die door onwetendheid en onbeholpenheid veel van die zooi installeerde (MacKeeper bijvoorbeeld) omdat ze dat vanuit windows zijn gewend. Juist daardoor werkte de printer niet en liep de Mac vast. Na verwijdering liep de mac als een zonnetje.

Het is meer een houding die veel mensen hebben bij overstappen. Ze zijn panisch dat het niet werkt en dat ‘ze alles kwijt raken’. Juist door deze onzekerheid gaan ze troep installeren en vaak letterlijk het windows equivalent, terwijl er handigere en betere alternatieven zijn. Windows draag daaraan in grote mate bij.

Als de vraag om een 7zip-vervanger ging om het uitpakken van zipbestanden, dan heb je gelijk. Ik vatte de vraag op als gaande specifiek om 7zip-bestanden, en dat zit niet standaard in OS X, dus dan kom je uit bij The Unarchiver en consorten. (Hetzelfde geldt voor RAR.)

Ik vermoed dat dennissch ook wil inpakken via W7zip. Ook weer omdat hij anticipeert op problemen. En dat kan – voor zover ik weet the unarchiver niet.

Bijdrager
    GoeieDag

IT’er, 23 jaar en dan moeite met een andere systematiek? Auw!
    Maar niemand verplicht je tot iets, uiteraard.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    dennissch op 03 augustus 2016

Ik gok omdat je

IT’er notabene

bent:)

De „OS X-manier” is om programma’s te gebruiken om foto’s, muziek, en dergelijke te beheren zodat jij je bezig kunt houden met wát je met de bestanden wilt doen zonder je druk te hoeven maken over wáár of hóé ze op de schijf staan. En voor een IT’er (die waarschijnlijk altijd Windows aangeleerd is) wil ik best geloven dat het nogal tegendraads aanvoelt.

Met welk programma? Door de fabrikant geleverd of van OS X afkomstig? Zoals ik al zei werkt Fotolader voor mij perfect.

Maar het moet wel leuk computeren blijven.

De reden dat het dat nu niet is voor je, wil ik beweren, is precies omdat je alles probeert met de hand te regelen zoals je onder Windows gewend bent:)

En ach ik ben nu 23. Maar heb alle Windows versies (nja vanaf 3.1 of 3.11) wel gehad inclusief dos.

Ik mag hopen als hobbydingetjes om te zien hoe die werken, want anders zou je ongeveer vanaf je geboorte al met een computer aan de slag geweest zijn:)

Waar ik eigenlijk op doel is dat het in Windows gebruikelijk is dat MP3 en dergelijke in de verkenner zichtbaar worden en je met sleur en pleur bestanden ernaartoe kan slepen, ook als de MP3 speler bij wijze van spreken geen OGG files ondersteund. Dat brengt verwarring met zich mee bij de eindgebruiker die geen weet heeft van bestandsformaten. Doordat Apple dat via iTunes doet – en MP3 spelers niet in de Finder zichtbaar worden – voorkom je dat vreemde bestandsformaten kunnen worden gebruikt en werkt je apparaat altijd.

Ja, inderdaad, in dat opzicht is OS X meer programmagericht (zoals ik hierboven ook opmerkte). Uit je originele bericht maakte ik vooral op dat je het over tekstverwerkers, grafische programma’s, enz. had — terwijl Mac OS traditioneel nu juist meer op de Finder gericht was om bestanden mee te openen in het bijbehorende programma, en dat in Windows meer aangemoedigd werd om te doen via Bestand → Openen.

Maar iemand die net van Windows overgestapt is zal daar veel minder last van hebben dan iemand die de laatste tien jaar amper of niet met Windows gewerkt heeft, dus het is nogal subjectief.

Waarom stap je dan over? Naar ik neem aan om de beter gebruikerservaring. Bovendien is het in strijd met punt A: ‘Probeer niet je volledige windows terug te krijgen’

Dat is nogal selectief citeren. Ik had het daar over programma’s behorend bij randapparatuur die rechtstreeks van Windows overgezet zijn naar OS X — waarmee dus iemand die aan Windows gewend is, waarschijnlijk makkelijker zal werken dan iemand die aan OS X gewend is.

Ik vermoed dat dennissch ook wil inpakken via W7zip. Ook weer omdat hij anticipeert op problemen. En dat kan – voor zover ik weet the unarchiver niet.

Een programma dat The Unarchiver heet:roll: … Hoe dan ook is dit allemaal geneuzel, want we weten niet waarom dennissch op zoek is naar een 7zip-tegenhanger en zitten allebei maar wat aan te nemen.

Bijdrager
    dennissch
    Jakko op 04 augustus 2016

Ik gok omdat je

IT’er notabene

bent:)

De „OS X-manier” is om programma’s te gebruiken om foto’s, muziek, en dergelijke te beheren zodat jij je bezig kunt houden met wát je met de bestanden wilt doen zonder je druk te hoeven maken over wáár of hóé ze op de schijf staan. En voor een IT’er (die waarschijnlijk altijd Windows aangeleerd is) wil ik best geloven dat het nogal tegendraads aanvoelt.

Met welk programma? Door de fabrikant geleverd of van OS X afkomstig? Zoals ik al zei werkt Fotolader voor mij perfect.

Maar het moet wel leuk computeren blijven.

De reden dat het dat nu niet is voor je, wil ik beweren, is precies omdat je alles probeert met de hand te regelen zoals je onder Windows gewend bent:)

En ach ik ben nu 23. Maar heb alle Windows versies (nja vanaf 3.1 of 3.11) wel gehad inclusief dos.

Ik mag hopen als hobbydingetjes om te zien hoe die werken, want anders zou je ongeveer vanaf je geboorte al met een computer aan de slag geweest zijn:)

Een programma dat The Unarchiver heet:roll: … Hoe dan ook is dit allemaal geneuzel, want we weten niet waarom dennissch op zoek is naar een 7zip-tegenhanger en zitten allebei maar wat aan te nemen.

Het scannen was via het programma fotolader. Maar ik open de scanner via instellingen>printers. Hij verwijst hem als het ware door. Nou laat ik zeggen ik denk dat ik begon te stoeien met Windows 3.1/3.11 en DOS rond 1999, 2000 dus toen was ik 6 a 7:P Dat was op een 486 pc. Stond van origine Windows 3.1 of 3.11 op (weet niet meer welke precies) maar er heeft ook een tijdje DOS opgestaan. De reden waarom ik een alternatief voor 7zip wou is omdat ik ISO’s, RAR en ZIP bestanden wil kunnen uitpakken. Standaard zal OSX ook wel hier en daar wat uit kunnen pakken, maar ik neem aan dat The Unarchiver bijvoorbeeld meer en uitgebreider kan.

Bijdrager
    GoeieDag

Uitpakken is toch uitpakken?

Je bekijkt alles vanuit het OS en het systeem, zoals de meest IT’ers dat doen bemerk ik altijd weer tot mijn ergernis.
    Het gaat uiteindelijk om wat je met een computer wilt doen, bereiken, produceren; niet de weg erna toe. Die moet zo makkelijk mogelijk zijn, en eigenlijk niet interferen met de gebruiker. En daar is het Apple Systeem al vanaf het begin heel goed in.
    Terwijl je onder Windows toch altijd mee moet denken hoe je nou naar je doel kunt komen. En IT’ers blijven bijna altijd in dat ‘hoe’ hangen, en richten zich zelden naar de uitkomst.
    [beledig-modus]Duffe door MS opgeleide nerds zijn het, met groot gebrek aan fantasie.[/beledig-modus]

Afijn, met jouw jonge leeftijd moet het werken vanuit die hele andere benadering toch appeltje-eitje zijn. Anders is het slecht gesteld…

Nog een tip dan: mijn -lange- ervaring met ‘overstappers’ is dat dezen het te ingewikkeld maken, gewend als ze zijn dat je minimaal 4 klikken of of zo nodig hebt om iets te bewerkstelligen. Op een Mac ben je vaak met 2 klaar, waardoor deze mensen vaak al voorbij de oplossing zijn, en verdwalen in hun handelingen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    dennissch op 04 augustus 2016

Het scannen was via het programma fotolader. Maar ik open de scanner via instellingen>printers. Hij verwijst hem als het ware door.

Je kunt het ook met de hand openen vanuit de map Programma’s, vanuit Launchpad, via Spotlight … maar hoe je het opent maakt niet uit: punt is dat het blijkbaar niet doet wat je wilt. Heb je de uitgebreide instellingen aanstaan? (Zie dit artikel — ga naar Geavanceerde opties voor het scannen.) Dan heb je namelijk veel meer invloed op hoe en wat Fotolader scant — sommige OS X-programma’s hebben twee manieren van werken: een eenvoudige voor de gewone gebruiker en een uitgebreide voor de gebruiker die weet wat hij wil™. Dit zie je ook in alle vensters om bestanden mee te openen of af te drukken.

Nou laat ik zeggen ik denk dat ik begon te stoeien met Windows 3.1/3.11 en DOS rond 1999, 2000 dus toen was ik 6 a 7:P Dat was op een 486 pc. Stond van origine Windows 3.1 of 3.11 op (weet niet meer welke precies) maar er heeft ook een tijdje DOS opgestaan.

Als er Windows 3.x op een computer staat, staat er óók DOS op (of misschien OS/2, maar dan zeg je meestal niet dat er Windows opstaat), want die versies van Windows doen het niet zonder:) (Eén van de redenen voor Microsoft om bij Windows 95 DOS in te bouwen schijnt geweest te zijn om te voorkomen dat mensen Windows onder andere DOSsen gebruikten, b.v. DR-DOS.)

De reden waarom ik een alternatief voor 7zip wou is omdat ik ISO’s, RAR en ZIP bestanden wil kunnen uitpakken. Standaard zal OSX ook wel hier en daar wat uit kunnen pakken, maar ik neem aan dat The Unarchiver bijvoorbeeld meer en uitgebreider kan.

Voor ISO-bestanden heb je geen extra software nodig: daar dubbelklik je op en die worden net zo gemount als een echte schijf. Zipbestanden worden in- en uitgepakt door het Archiveringshulpprogramma dat standaard bij OS X zit (inpakken kun je door rechts te klikken op geselecteerde bestanden en dan te kiezen voor Comprimeer {naam bestand | n onderdelen}). Voor RAR-bestanden heb je wel extra software nodig, waarvoor je verschillende keuzes hebt; ik raadde The Unarchiver vooral aan omdat het heel veel soorten bestanden uit kan pakken en net zo makkelijk werkt als het Archiveringshulpprogramma, maar er zijn ook andere.

En ik sluit me aan bij GoeieDag: probeer het idee los te laten dat je moet bepalen hóé de computer iets doet, en in plaats daarvan te werken gebaseerd op wát je wilt dat hij doet. Een computer is een stuk gereedschap om dingen mee gedaan te krijgen, en hij weet vaak veel beter dan de gebruiker hoe die dingen het beste gedaan worden. (Dat wil niet zeggen dat je onder OS X nooit gevallen tegen zult komen waar technische kennis nodig blijkt te zijn, maar mijn ervaring is dat veel minder vaak dan onder Windows.)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.