11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Zorco

Overstappen naar Mac: Macbook Pro of Macbook Air

Ik ben op zoek naar een laptop die Photoshop, Première Pro, Lightroom en Minecraft aankan. Af en toe zou ik ook After Effects, OBS en Illustrator gebruiken. De laptop moet maximaal 13″, ik ben namelijk opzoek naar een camerarugzak waar zowel camera + enkele lenzen + statief + laptop in kunnen en dit bestaat niet voor mijn huidige 17″ MSI laptop. Het liefste heb ik ook een Belgisch azerty-toetsenbord want ik woon in België.
    Zelf dacht ik aan de Macbook die nu bij Telenet in aanbieding is (https://www2.telenet.be/nl/landing-pages/macbook/macbook/) of een tweedehandse Macbook Pro 2015. Momenteel gebruik ik nog windows, dus als ik een Macbook zou kopen, dan is dit mijn eerste Apple laptop. Opmerking! Ik kom in aanmerking van studentenkorting (HoGent student)

Mijn budget is maximum 1200,00 EUR. Liefst minder.

Ik ben van plan de laptop regelmatig mee te nemen want ik ga wekelijks naar een fotografiecursus (een goed scherm is dus een must) en soms naar een klant voor webdesign. Maar ik ben van plan de laptop ook thuis te gebruiken met mijn LG Ultrawide Monitor

Bijdrager
    TheBigZ

Geblokkeerd
    Anoniem

Tja, voor jouw gebruik zou ik een 15″ aanraden met videokaart, maar met 1200 budget en de 13″ eis komt een zo recent mogelijke Pro het dichtste in de buurt. De Air is gewoon trager, ook het scherm is minder mooi en biedt minder ruimte. Dat zou het alleen waard zijn als je echt de mobiliteit voorrang wil geven.

Geblokkeerd
    Anoniem

Premiere Pro op een Air lijkt me geen gelukkige samenwerking. En ik zou in elk geval voor een Retina-scherm gaan als je met fotografie bezig bent. 128 GB klinkt wel krap voor een groot aantal RAW-bestanden of videobewerking, dus dat wordt een externe HD of een grotere SSD.

Die 1200 is dan een probleem, want de goedkoopste MacBook Pro kost in België voor studenten 1362 euro. Met een externe HD erbij zit je dan over de 1400. Toch zou ik proberen die extra 200 euro bij elkaar te schrapen, want het gaat je veel frustratie besparen.

Bijdrager
    KR1275

Die Air heeft eeen TN-scherm. Dat is niet fijn voor fotobewerking.

Als alternatief voor de Pro 2015 zou je voor de 2014 kunnen gaan. Ik denk dat ze nauwelijks voor elkaar onder doen. Ze hebben alle aansluitingen nog en zijn krachtig. Wees snel, want ik – en ik niet alleen – voorspel dat ze duurder gaan worden, omdat sommigen afzien van het 2016 model en alsnog het voorgaande model willen. En terecht overigens… dit typend op een mid 2014. Wat eeen heerlijk toetsenbord.

Bijdrager
    Zorco

Bedankt allemaal voor jullie advies.
    @bomc Bij Yourmacstore kan ik de goedkoopste rmbp kopen voor 1268.06 EUR en een externe HDD van 1 TB heb ik al, dus dat komt wel goed uit.

Geblokkeerd
    Anoniem

Welk model is dat precies? 2015 instap 13″? In ieder geval vast waar voor je geld, alvast veel plezier ermee.

KR1275 op 11 december 2016

En terecht overigens… dit typend op een mid 2014. Wat eeen heerlijk toetsenbord.

Is subjectief natuurlijk, ik vind dat toetsenbord nu onstabiel aanvoelen in vergelijking met het strakke precieze tikken op de 2016 Pro.

Bijdrager
    Zorco

no_poo 1 uur geleden
    Welk model is dat precies? 2015 instap 13″? In ieder geval vast waar voor je geld, alvast veel plezier ermee.

Ja, het is dit model maar dan -6% studentenkorting https://www.yourmacstore.nl/macbook-pro-retina-13-3-2-7ghz-8gb-128gb

Geblokkeerd
    Anoniem
    no_poo op 11 december 2016

KR1275 op 11 december 2016

En terecht overigens… dit typend op een mid 2014. Wat eeen heerlijk toetsenbord.

Is subjectief natuurlijk, ik vind dat toetsenbord nu onstabiel aanvoelen in vergelijking met het strakke precieze tikken op de 2016 Pro.

Tot op zekere hoogte. Maar ik ben nog geen blindtyper tegengekomen die erg verliefd was op de geringe travel op de nieuwe MBP-plank.

Bijdrager
    computer space

Surface pro 4. Die heeft in jouw budget een fantastisch retina IPS scherm , en 256gb/8b ssd/ram, en kan goed minecraft aan (windows haalt op zelfde hardware 3x framerate bij 3d tov OSX). Zeer draagbaar en aansluiten randapparatuur is nog gewoon met mini displayport en full size USB 3, dus geen gedoe met verloopstekkers. Ook nog magsafe ipv gare usb oplader.

Geblokkeerd
    Anoniem
    computer op 12 december 2016

Surface pro 4. Die heeft in jouw budget een fantastisch retina IPS scherm , en 256gb/8b ssd/ram, en kan goed minecraft aan (windows haalt op zelfde hardware 3x framerate bij 3d tov OSX). Zeer draagbaar en aansluiten randapparatuur is nog gewoon met mini displayport en full size USB 3, dus geen gedoe met verloopstekkers. Ook nog magsafe ipv gare usb oplader.

– “Groenteman, zal ik een mandarijn of een sinaasappel kopen?”
    – “Kijk, hier heeft u een citroen.”

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.