9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    49moht

Overstapadvies nodig (vast de zoveelste :] )

Beste OMT’ers,

Ik ben de laatste tijd zwaar aan het overwegen een MacBook Air dan wel Pro aan te schaffen. De HP die ik momenteel gebruik is inmiddels bijna 3 jaar oud, kan niet zonder netstroom en begint vaker te haperen en oververhitten dan een alcoholist in de overgang. Ik ben nodig toe aan iets nieuws.Omdat ik nogal terughoudend ben tegenover Windows 8 leek de overstap naar Apple mij een goed idee. Zeker omdat Apple bekend staat als hét platform om grafische programma’s op te draaien. Daarnaast kunnen mijn mede-kunstacademiegenoten maar niet ophouden over de voordelen van een Apple ten opzichte van een pc. Nou vraag ik jullie, zijnde een (enigszins) onafhankelijke partij, om advies.

Voor mijn studie is photoshop, premiere pro en fl studio een vereiste, en moet dus lekker lopen. Ook is het de bedoeling notities te kunnen maken tijdens mn colleges, en zou het fijn zijn als het een batterijduur heeft die nogal wat studiereistijd kan overbruggen. Gewicht speelt niet zo sterk een rol, als het maar krachtig en compact is. Wat echter wel een iets groter rolletje speelt is de prijs. Als student levende van stufi en een 20-uur-per-weeks horecabaantje is elk bedrag boven de 600 euro nogal een rib uit het lijf.

Ik heb al een beetje gekeken en de 13″ MacBook Air en (oude) Pro met elkaar vergeleken. De Pro leek mij het meest geschikt, echter hoor ik graag jullie mening.

Dus… Dames en Heren, help deze jongeman, wat moet ik doen? MacBook Air? Macbook Pro? Wachten tot de Keynote? Niet zo zeuren? Toch maar weer een pc kopen? Nieuwe accu kopen en wachten tot José HP zijn laatste stofje uitproest?

Alvast alle dank en liefde voor ieder die mij helpen zal,

Laterkater :kiss::heart:

Bijdrager
    BartNL

In jouw geval zou ik voor de MacBook Pro gaan,
    deze werkt toch een stuk soepeler dan de Air bij grafisch werk.

Maar als je budget niet al te hoog (±600) zou ik toch voor een Windows PC gaan,
    Voor dat bedrag heb je al redelijk goede laptops.

Veel succes!

Bijdrager
    Rooz

Ik ben het met BartNL eens. Een MacBook Pro past, naar mijn idee, goed bij jouw wensen. Is het een mogelijkheid om nog even door te sparen, aangezien je budget op dit moment niet zo hoog is..?

Bijdrager
    49moht

Doorsparen doe ik sowieso. Met studentenkorting kost een Pro duizendnogiets, wat haalbaar is voor februari. Tenzij jullie me adviseren te wachten tot van de zomer…?

Bijdrager
    gipsman

Vorige maand heb ik mijn MBP 15″ 2009 (weliswaar slechts 2GB memory) via een tweedehandssite verkocht voor €600. Dit is zowat de gemiddelde vraagprijs, dacht ik. Mits wat meer geheugen moet die het toch aan kunnen ? Draaide perfect Mountain Lion trouwens. Maar ja, dan zijn er nog applicaties: photoshop etc, ook niet echt goedkoop…

Inactief
    Anoniem

Ik werk op een scholengemeenschap waar we ca. 1500 PC’s/laptop hebben draaien van Dell. Ten eerste hebben we weinig storingen ondanks dat er ook “ouwe beestjes” tussen zitten. Ook de laptops blijven het prima doen. Hou er rekening mee dat PC’s en laptops in een schoolomgeving redelijk “hufterproof” moeten zijn i.v.m. met kinderen die het spul toch redelijk zwaar ge- en misbruiken. Mocht er toch iets zijn dat ben ik erg tevreden over de support van Dell.

Mocht je voor een PC kiezen dan kan ik je Dell van harte aanbevelen.

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Ik denk dat ik voor een Air zou gaan. Een air is veel hipper, veel fijner om mee te nemen tijdens college. In de Air zit standaard flash geheugen waardoor de Air in veel opzichten sneller is dan de Pro. Je moet dan wel uit kunnen met maar 64 of 128GB aan opslagruimte.

Bijdrager
    Zaphod_B

Dat de Air hipper is lijkt me nogal een loos argument. Dat is even grappig, maar helpt je niet bij je dagelijkse werk.
    Koop een tweedehands Pro van een jaar, of twee oud, zet er een SSD in en douw ‘m vol met RAM. Dan heb je voor relatief minder geld een beest van een apparaat.
    Neem wel minimaal een i5 CPU.

Bijdrager
    Rooz

Henk Jan de Bruijn: Erboven staat zelf al dat het gewicht niet meetelt. En inderdaad, dat de air hipper is dan een pro is niet relevant in dit geval. Ik heb zelf een macbook air, prachtig ding. Maar voor de topicstarter is een pro toch wat handiger.

Gewicht speelt niet zo sterk een rol, als het maar krachtig en compact is.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.