6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Wout78

Overstap van Aperture naar Fotos

Hallo iedereen,

Ik zit al een tijd lang met het dilemma om over te stappen van Aperture naar Foto’s. Ik heb een library van 170 GB en zal er toch een keertje aan moeten geloven ben ik bang, alhoewel ik verwacht opties uit Aperture te gaan missen. De opties die ik het meeste gebruik in Aperture is Star rating en lokale bewerkingen.

Om deze tekortkomingen bij de overstap op te vangen is mijn planning is om in Foto’s de extensie Polarr te gaan gebruiken. Na wat onderzoek verwacht ik daar veel tekortkomingen van Foto’s mee te kunnen oplossen, zoals bijvoorbeeld wél lokale bewerkingen uitvoeren.

De manier waarop ik wil overstappen is om gewoon de Aperture Library in Fotos te openen. Ik heb deze manier getest met kleine hoeveelheden foto’s in mappen en dit werkte volgens mij goed.

Mijn vraag is of iemand de stap hier al gemaakt heeft, op wat voor manier en wat zijn/haar ervaringen zijn, tegen welke moeilijkheden werd er bijvoorbeeld aangelopen.

Bijdrager
    pruus

Je moet goed nadenken over wat je met jouw beeldmateriaal doet. Is het alleen een archief of niet. Aperture is bedoeld als beeldbewerkingsoftware met daarbij een catalogus. En Foto is eigenlijk het omgekeerde. Een fotoalbum waarbij je ook de foto’s iets kunt bewerken. Verwacht echter niet de mogelijkheden van Aperture. Ik heb alles overgezet en mis nog steeds niets. Wel heb ik alle foto’s gearchiveerd op aparte schijven die opgeborgen zijn. Als ik nog een keer iets terug wil pakken, dan kan dat. Ik gebruik naast Foto’s Affinity PHOTO en Photoshop voor de beeldbewerking. Waarbij AP versie ook vanuit Foto’s een foto kan bewerken. Succes met jouw zoekpad.

Bijdrager
    Furbz

+1 voor pruus
    Plus: ik vind Apple Photos echt een crime. Ik snap er niks van!
    Dat kan ook aan mij liggen natuurlijk ;).
    Ik gebruik Raw bewerkingssoftware (oa Lightroom) en daarna zet ik mijn foto’s als export
    met metadata in mappen weg. Dan maak ik mappen in Photos waar ik ze inzet. Daarna raak ik
    de draad kwijt.

Bijdrager
    Just Another

Ik blijf nog steeds werken met Aperture. Ik vind zoals velen met mij Foto’s een te beperkt programma. Mijn foto’s importeer ik wel in Foto’s en selecteer hieruit de foto’s die ik voor Aperture denk nodig te hebben. In Aperture kunnen op zeer flexibele en creatieve wijze fotoboeken worden gemaakt. Dit gaat met Foto’s veel te veel met vaste vaak amateuristische sjablonen. Helaas kunnen via Aperture geen fotoboeken meer worden besteld. Ik bestel sindsdien mijn fotoboeken bij FotoFabriek, waarbij ik de PDF-files vanuit van de albums in Aperture als input gebruik. De kwaliteit is voortreffelijk, zeker vergelijkbaar met de Apple fotoboeken, en ook nog eens aanzienlijk voordeliger. Helaas wijkt de maat iets af van het Apple formaat, dus de boekenkast even herschikken.

Bijdrager
    Macgb

Hallo Wout,

Een nieuwe poging voor mijn eerder post. (heb die kennelijk per ongeluk verwijderd.
    Ik ben ruim een jaar geleden overgestapt van Aperture naar Foto’s. Heb daar geen spijt van integendeel.
    Eerst iets over mijn manier van werken met foto’s. Ik fotografeer in RAW en ben alleen geïnteresseerd in het kwalitatief verbeteren/aanpassen van mij foto’s. Ik houd me dus niet bezig met het manipuleren van fotos in de zin van het combineren van foto’s/objecten in één foto, nog het extreem verfraaien van oneffenheden in foto’s. Aperture voldeed daar prima aan, iPhotominder. Ik vond Aperture voor mijn doeleinden nog altijd wat complex, om maar niet te spreken van de programma’s van Adobe. iPhoto had duidelijk te weinig te bieden. Foto’s in combinatie met een paar extensies zoals Polarr voldoet uitstekend. Ik werk met twee aparte fotobibliotheken. Een van ± 90Gb en een van ± 40Gb.
    Na enige verdieping in de manier waarop je Foto’s kunt gebruiken als organisatie gereedschap (DAM) ben ik er heel tevreden mee. Met name de manier waarop Foto’s de standaard organisatie toepast, maar zeker ook nog met de flexibiliteit dmv van mappen en albums je eigen manier daaraan toe te voegen. De krachtige zoekfunctie en het gebruik van slimme mappen, de mogelijkheid om met Automator en Applescript nog een aantal voorzieningen in Foto’s toe te voegen maken het voor mij een prima tool.
    De fotobewerking-mogelijkheden worden naar mijn mening schromelijk onderschat. Foto’s kan standaard veel meer dan iPhoto en maar weinig minder dan Aperture. Door een paar extensies te gebruiken zoals Polarr of RAW power (Dat nog meer te bieden heeft dan Aperture vwb belichtingscorrecties) is het op dat punt naar mijn mening minstens gelijkwaardig of beter.

Een paar zaken die je in de gaten moet houden bij de overstap.
    1. Uiteraard maak je een back-up van je huidige library
    2. Schakel Foto-bibliotheek NIET in, ook niet op je iDevices. Je kunt nog seeds Foto-delen en Fotostream gebruiken zoals in in Aperture. Op het moment dat je Foto-biliotheek inschakelt wordt je systeem een tijd lang super traag agv het uploaden en synchroniseren van al je foto’s. Ergernis en niet goed functioneren alom.
    3. Je kunt geen bibliotheken “mergen” zoals in Aperture en ook niet “on the fly” switchen van bibliotheek.
    4. Neem de tijd om je te verdiepen in m.n. de andere organisatie aanpak van Foto’s en de verborgen geavanceerde bewerkingsmogelijkheden. Als je het eenmaal door hebt is het fantastisch. en Foto’s is supersnel in vergelijking met Aperture/iPhoto, en de Adobe programma’s.
    5. Ik zou je adviseren om een of meerder projecten vanuit Aperture te exporteren als bibliotheek, en daarmee naar harte lust te experimenteren.

Zoals al eerder gemeld het hangt allemaal af van wat je met “foto-bewerking” wilt.

– Het maken van fotoboeken en diashows is beperkter dan in Aperture en iPhoto.
    – Je Star-ratings worden omgezet naar trefwoorden. (Door die slim te herdefinieerden kun je wel weer enigszins star-ratings simuleren)
    – Events/gebeurtenissen bestaan niet meer (verdiep je in hoe Foto’s daar nu mee omgaat.
    – Wijzigen van exif-data (behalve datum, tijd, titel, beschrijvingen en locatie)gaat niet meer.
    – De bestandsnaam van de foto staat niet meer als title vermeld (zoals in Aperture en iPhoto) Er bestaat wel een scriptje om dat te bewerkstelligen als je dat wilt.

Er is met name op het Apple discussie-forum een schat aan info te vinden. (Engelstalig), Alsmede zijn er heel betaalbaar ( ± € 30) uitgebreide video-tutoriuals te vinden (Engelstalig).

Kan er nog veel meer over te vetellen, maar dan wordt deze post wel erg lang….

Succes

My 2 cents
    MacGB

Bijdrager
    Wout78

Zo, dankjewel allemaal voor jullie uitgebreide reacties!

Ik gebruikte Aperture inderdaad als DAM en om mijn RAW fotos licht te corrigeren (belichting etc.), en tjonge wat vind ik dat een mooi programma…

Ik had inderdaad al zoals jullie ook voorstelden een backup gemaakt van mijn Aperture Library (160 GB) op mijn externe HD geplaatst. Ik heb ook nog een backup via Timemachine maar gewoon een simpele backup van mijn Library op een exerne HD is wat makkelijker om terug te zetten als het nodig is.

Nou, dan gaan we dit weekend maar aan het werk!:-)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.