26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Lid
    Noc

Overstap naar mac?

Goedemiddag,

Ik ben van plan om over te stappen op een Mac. Ik heb altijd Windows gebruikt en begin het nu echt zat te worden.
    Morgen ga ik naar Mediamarkt Utrecht. Het een en ander bekijken. Of het een MacBook of iMac wordt ben ik nog niet helemaal uit. Ik denk dat 13″ namelijk erg klein is op het als desktop vervanger te gebruiken. Het budget ligt in ieder geval rond de €1000. Het enige waar ik problemen mee heb is dat ik niet meer kan gamen. Hier heb ik nog wel een Wii voor maar daar speel ik tegenwoordig nooit meer op.

Waar ik mijn pc voor gebruik (en dus mijn Mac ook voor wil gaan gebruiken) zijn de volgende dingen: muziek luisteren en bewerken, films kijken en bewerken, internetten, msn’en, downloaden (usenet) en gamen als dat zou kunnen.

Okiedokie, hier de vragen:

1. Als ik een Mac wil kopen zit daar standaard 1GB in. Het kost €70 om er 1GB bij te plaatsen. Is het mogelijk om gewoon een los latje kopen (kost iets van €10) en die in de MacBook te plaatsen?
    2. Voor het downloaden maak ik gebruik van nieuwsgroepen, kan dit op een Mac? Als ik zo de zoekfunctie gebruik ga ik er vanuit dat het kan, maar ik wil graag even een bevestiging.
    3. Wat maakt volgens jullie een Mac superieur aan een PC? Stabiliteit hoor ik overal, mijn PC loopt echter ook nooit vast. Ik zou graag willen over stappen voor de interface (Mac OS X en zijn programma’s), design en het moet allemaal snel gaan.

Ik heb ongeveer 2 jaar een Nano gehad. Sinds kort heb ik een iPod Touch en ik heb alleen maar goede ervaringen met deze apparaten.

Bedankt.

:)

Moderator
    unSOUND

1]
    Ja, dit kan. Zie dit topic: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=86467

2]
    Ja, dit kan. Zie dit topic: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=77060

3]
    Wat voor mij een Mac superieur maakt is het gebrek aan onderhoud. Geen dichtslibbend systeem, geen defragmentatie, geen schijfopruiming, je kunt hem gewoon gebruiken, zonder preventief onderhoud elke week / maand. Dat, en het gebrek aan virussen en andere bedreigingen waar je allerlei beveiligings-software voor moet installeren die je systeem vertraagd. Andere ervaringen staan in dit topic: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=121590

Bijdrager
    MrAcid
    ”Noc”

Goedemiddag,

Ik ben van plan om over te stappen op een Mac. Ik heb altijd Windows gebruikt en begin het nu echt zat te worden.
    Morgen ga ik naar Mediamarkt Utrecht. Het een en ander bekijken. Of het een MacBook of iMac wordt ben ik nog niet helemaal uit. Ik denk dat 13″ namelijk erg klein is op het als desktop vervanger te gebruiken. Het budget ligt in ieder geval rond de €1000. Het enige waar ik problemen mee heb is dat ik niet meer kan gamen. Hier heb ik nog wel een Wii voor maar daar speel ik tegenwoordig nooit meer op.

Waar ik mijn pc voor gebruik (en dus mijn Mac ook voor wil gaan gebruiken) zijn de volgende dingen: muziek luisteren en bewerken, films kijken en bewerken, internetten, msn’en, downloaden (usenet) en gamen als dat zou kunnen.

1. Als ik een Mac wil kopen zit daar standaard 1GB in. Het kost €70 om er 1GB bij te plaatsen. Is het mogelijk om gewoon een los latje kopen (kost iets van €10) en die in de MacBook te plaatsen?
    2. Voor het downloaden maak ik gebruik van nieuwsgroepen, kan dit op een Mac? Als ik zo de zoekfunctie gebruik ga ik er vanuit dat het kan, maar ik wil graag even een bevestiging.
    3. Wat maakt volgens jullie een Mac superieur aan een PC? Stabiliteit hoor ik overal, mijn PC loopt echter ook nooit vast. Ik zou graag willen over stappen voor de interface (Mac OS X en zijn programma’s), design en het moet allemaal snel gaan.

Ik heb ongeveer 2 jaar een Nano gehad. Sinds kort heb ik een iPod Touch en ik heb alleen maar goede ervaringen met deze apparaten.

Bedankt.

1: Jazeker, hou er wel rekening mee dat bij aanschaf je 2 geheugenbanken volzitten. Er moet dus wat uit voordat je er wat in kunt stoppen. Als je een beetje handig bent kan het gewoon zelf, wat natuurlijk veel goedkoper is.
    2: Jazeker. Ik zou SABnzbd+ aanraden, maar er zijn vele mogelijkheden.
    3: Dat zijn precies de dingen die de Mac je, in mijn ogen, kunnen bieden.

Als extra tip zou ik je willen meegegeven om je Mac NIET bij de MM te kopen. Je hebt het zelf over Utrecht dus ik neem aan dat je daar vandaan komt/in de buurt woont. Ik zou je van harte aanraden om lekker naar A-Mac (mijn persoonlijke voorkeur) of anders HTC te gaan. Die hebben een eigen technische dienst en dat scheelt bij reparaties. Daarnaast lopen er liefhebbers en vrij kundig personeel rond. Iets dat je van dozenschuiven MediaMarkt niet kunt zeggen.:)

Veel succes met je aankoop en veel plezier alvast!

Bijdrager
    Franko

1. Ja
    2. Ja
    3.

Werkt ” out of the box ”
    Geen gekloot met drivers
    Goed uitontwikkeld OS ( lees weinig ziektes erin ) dus stabiel
    Kleine kans op virussen en andere zaken.
    Kwaliteit Hardware
    Mooi Design.
    Bootcamp ( dus windows en Mac OSX kunnen draaien )
    Gebruiksvriendelijk
    Geen onderhoud nodig ( defragmenteren,schijfopruiming etc )

Inactief
    Anoniem
    ”Noc”

Goedemiddag,

Dit kan wel, je kan nog steeds Windows installeren.
    Heb ik ook ooit gedaan, maar spel nooit meer spelletjes dus zag het nut er niet meer voor in.

”Noc”

Ja dit kan

”Noc”

Ja kan, doen meer mensen.

”Noc”

Natuurlijk kan dit op een Mac.
    Voor een overzicht van software vervangers zie mijn posts;
    http://www.vanenter.nl/blog/index.php/2008/overstappen-naar-een-mac-heel-verhaal/ en daarna;
    http://www.vanenter.nl/blog/index.php/2008/overstappen-naar-een-mac-het-vervolg/

”Noc”

Zie dit topic; http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=139073

”Noc”

wel een beetje appels met peren….
    uhm.
    sinaasappels met peren.

Bijdrager
    boriskiss

Veel geluk met de mac! (ps ik zou het Niet bij de Media Markt kopen, een apple winkel is er zeker in je buurt te vinden.

Bijdrager
    Franko

ach als je het niet erg vind dat een stekkertje niet past in Nederland en dat het toetsenbord een beetje anders is kan je prima voor een van de aanbiedingen van de mediamarkt gaan hoor.

gewoon naar een APR brengen als hij stuk gaat.

Lid
    Noc

Bedankt voor de snelle en nuttige reacties.
    Ik ga hem niet bij de Mediamarkt kopen, ik kijk daar alleen even rond. Ik heb het geld ook nog niet.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Noc”

Ik ga hem niet bij de Mediamarkt kopen.

In Veenendaal (dicht bij Tiel) zit ook een vestiging van HTR.

Bijdrager
    Mono1
    ”MrAcid”

hou er wel rekening mee dat bij aanschaf je 2 geheugenbanken volzitten. Er moet dus wat uit voordat je er wat in kunt stoppen. Als je een beetje handig bent kan het gewoon zelf, wat natuurlijk veel goedkoper is.

In de iMac van €999,- zit 1 bankje van 1Gig. Daar kan je dus b.v. 1of 2 Gig bij plaatsten in het vrije slot.
    In de MacBook van €949,- zit 2x 512Mb, dus daar moet je wel minimaal 1 verwijderen en vervangen.
    Het vervangen en plaatsen is een fluitje van een cent :)

Lid
    Noc

Ik heb talloze pc’s in elkaar gezet dus het geheugen vervangen moet geen probleem zijn.

Bijdrager
    macgoeroe

Via onderstaande link kom je op een site met veel newsreader utilities etc., waar trouwens Unison niet verlmeld staat.
    Verder heb je MacPar DeLuxe voor het samenvoegen van gedownloade bestanden.

http://www.newsreaders.com/mac/utilities.html

Bijdrager
    petervl57

In een handleiding, die je op de applesite kunt vinden, staat precies hoe je geheugenblokjes kunt vervangen.

Bijdrager
    Double_UK
    ”Noc”

Goedemiddag,

Hallo Noc,

Ik geloof dat je vragen door bovenstaande OMT-ers als voldoende zijn beantwoord.
    Maar ik was eigenlijk benieuwd wat precies de reden (of de druppel) was waarom je overstapt.
    Je zegt dat je ‘het nu echt zat’ wordt. Dus ik was benieuwd wat dat dan is.

En welkom op OMT

Bijdrager
    Falcon

Zeker overstappen je zult geen spijt krijgen! Advies koop NIET bij Mediamarkt daar hebben ze gaan verstand van Macs. Een goed alternatief in Utrecht is zeker Raff tegenover de mediamarkt. Goed personeel en uitstekende service!

Lid
    Noc
    ”Double_UK”
    ”Noc”

Goedemiddag,

Hallo Noc,

Ik geloof dat je vragen door bovenstaande OMT-ers als voldoende zijn beantwoord.
    Maar ik was eigenlijk benieuwd wat precies de reden (of de druppel) was waarom je overstapt.
    Je zegt dat je ‘het nu echt zat’ wordt. Dus ik was benieuwd wat dat dan is.

En welkom op OMT

Er zit geen uitdaging meer in windows. Het is saai geworden. Ik wil gewoon iets nieuws, iets om te ontdekken.

Bijdrager
    sanius

Jammer, we hadden eigenlijk verwacht dat je systeem was gecrasht, alle bestanden kwijt zou zijn, geprobeerd had om het over te zetten naar een andere PC maar dit niet was gelukt om er uiteindelijk achter te komen dat je virusscanner dacht dat Windows een virus was(is een virus) en tijdelijk had opgeruimd.

Of dat je fonkelnieuwe PC al na 3 maanden als dikke stront liep en telkens wanneer je ook maar iets wilde gaan doen, je de melding kreeg om iets toe te staan of te weigeren (waarvan je vaak nog niet eens wist wat je wilde weigeren/toestaan).

Of dat je gek werd van het feit dat je telkens Windows opnieuw op moest starten als hij even had geslapen omdat anders je internet het niet meer deed (heeft mijn zusje). Of dat je virusscanner ervoor zorgde dat zelfs paint niet meer lekker draaide.

Maar ik vind het wel cool dat je nieuwe dingen wilt proberen! Hier zul je in ieder geen spijt van krijgen.

Lid
    Noc

Jammer he :)
    Ik moet wel zeggen dat ik af en toe helemaal gek werd van de blauwe schermen…

Bijdrager
    Double_UK
    ”Noc”

Jammer he :)
    Ik moet wel zeggen dat ik af en toe helemaal gek werd van de blauwe schermen…

DAT wilde we maar even horen :P

Bijdrager
    Laiste

Falcon: Raff? Hm, daar heb ik nou nog nooit goede ervaringen met het kopen van Apple gehad… maar misschien is het veranderd… Mijn voorkeur gaat uit naar A-Mac in Utrecht, aan de Mariastraat. Fijne winkel, leuk personeel die je goed helpen en inderdaad een goede TD.

Bijdrager
    Sumar

Na jaren spullen los bij een willekeurige PC boer kopen haal ik nu mijn iMac (en iBook, MacBook) bij een Mac Centre. Super service, die lui weten waar ze het over hebben, smeren je niks aan.

Sorry voor de rest maar heb hele goede ervaringen met A-Mac in Utrecht. Al 2 mac’s daar gekocht en heb daar meer mensen heen gestuurd. Nooit klachten gehad.

Bijdrager
    brinkey

humm mijn ervaringen in Amersfoort zijn anders. Tot drie keer toe terug met een iMac tot dat ze door hadden dat de harde schijf naar zijn grootje was (wat ik al vanaf het begin vertelde)

Daarnaast een powerbook sleeve meegekregen voor een macbook pro en een 5400 rpm schijf voor videobewerking

Maar goed zal wel toeval zijn.

Bijdrager
    Laiste

Tja, Amersfoort is Utrecht niet:)

Bijdrager
    brinkey

Amersfoort ligt toch in Utrecht? Bovendien zit daar de TD wel :wink:

Bijdrager
    JeePee
    ”brinkey”

Daarnaast een powerbook sleeve meegekregen voor een macbook pro

Ach, dat doen ze bij HTR in Veenendaal ook, terwijl ik het nog aangaf dat het niet klopte… Maar ja, ik moest toch de volgende dag terugkomen vanwege allerlei gebreken, dus kon ik toen alsnog een goede sleeve meekrijgen.:D

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.