30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    HvD

Overstap naar MAC

Ik heb vele jaren lang mijn (en anderman’s) PC’s zelf gebouwd van geselecteerde onderdelen.

Ik heb fotografie als hobby en lees dat een iMAC uitstekend is voor beeld- en videobewerking. Niet geïnteresseerd in games.

Ik heb echter altijd iets gehad tegen een dichtgebouwde computer waarin je niet naar wens hardware kan upgraden, hetgeen ik nu, naast OS-herinstallatie, regelmatig doe.
    Dus dan meteen maar een hogere configuratie van een 27″ iMAC, dus met i7, 8GB RAM, SSD als systeemschijf, etc. Alles bij elkaar zo’n €3100, maar dat kan dan ook een paar jaar mee.
    Alternatief een MAC Pro, maar die wordt in vergelijkbare configuratie al snel 50% duurder, zonder monitor. Mijn huidige monitor is een Samsung 240T 24″.

Voordat ik iets bestel eerst een paar vragen, die in de winkel niet duidelijk/eerlijk beantwoord werden.

1. Ik woon in Zuid-Duitsland. Wil wel zo’n iMAC in Nederland kopen, maar hoe zit dat dan met service?
    2. Kan een iMAC natuurlijk ook hier kopen vanwege de service, maar klopt het dat ik dan het voorgeïnstalleerde Duitse OS X in een handomdraai kan omzetten in Nederlands?
    3.We hebben hier twee PC’s, een notebook en een netbook; alles met Windows 7 Home 64-bit. Dus prima thuisnetwerkverbindingen. Hoe zit dat als één der PC’s vervangen wordt door een MAC?
    4. Kan ik, als tweede alternatief, OS X los bestellen en dan in mijn huidige PC installeren; dus Windows 7 eraf, OS X erop? Eventueel na enige hardware-aanpassingen, die altijd nog goedkoper zijn dan een relatief duur MAC-apparaat? Nieuw moederbord, i7, DDR3 RAM, SSD, andere monitor? De rest heb ik dus al in veelvoud.

Wat is wijsheid?

Bijdrager
    Maverick9898

1. Gewoon kopen in Duitsland. Service garantie maakt verder niet uit en prijs, naar mijn weten, ook niet.
    2. Ja, OSX kan je gewoon in één keer omzetten van taal (dus niet zoals bij Windows voorgeinstalleerd). Tevens moet je bij eerste keer opstarten een taal kiezen, maar dat kan je dus ook later veranderen.
    3. Als het goed is sluit je Mac gewoon prima aan op het thuisnetwerk. Bedoel je met het internet of deel je ook via het netwerk?
    4. Tegenwoordig kan dat eigenlijk niet meer, doordat Lion alleen via de Mac App Store te krijgen en je dus al een Mac moet hebben. Daarnaast mag het ook niet van Apple en moet je ook een specifieke computer hebben die dezelfde hardware heeft als de Mac, anders loopt OSX niet. Bovendien is heel veel esthetisch appeal weg, maar ja als dat je niet boeit…..

Tevens raad ik je aan de RAM te laten wat het is (4 GB) en dan later zelf nog bij te kopen. Apple rekent veel te veel voor RAM upgrade en RAM upgraden op een iMac kan haast niet simpeler.

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom op dit Apple forum.

1. Als je in Duitsland woont, kan je het beste vanwege de garantie ook daar kopen. Desktops hebben garantie in alleen het land van aankoop.

Edit:
    Correctie. Dit is niet van toepassing.

2. Tijdens de installatie kan je door een menu lopen welke taal je OS X moet hebben. I.p.v. Deutsch klik je dan Nederlands aan.
    3. Een Mac kan je gewoon er tussen hangen. Kies je draadloze netwerk, vul je wachtwoord in en je hebt draadloos internet geregeld.
    4. Volgens mij (maar ik ben een leek hierin) kan dat niet. Je kan Windows wel op een Mac installeren. Zie hiervoor de talloze topics op dit forum (subforum OS X).

Bijdrager
    ramrod

Na natuurlijk … jaren windows te hebben gebruikt voor ook foto en video bewerking ben ik nu 2 jaar bezig op een Imac .

Voordeel van Apple tav Windows , een flink stuk stabieler , zelden tot nooit een vast loper , nog steeds geen virus scanner nodig .

Qua foto en video bewerking , maakt het niet zo veel uit , je hebt programma,s die voor beide geschikt zijn en op beide prima werken .

Ik werk nu met 2 video bewerking programma,s met Sony Vegas via Bootcamp en Vista en met FCP X op mn Mac , en ik moet zeggen dat Sony Vegas een stuk beter functioneert als FCP X , ook FCE heb ik geprobeerd liep ook niet al te best .Voor Windows zijn veel meer video bewerking programma,s te krijgen als voor een Apple .

Foto bewerking doe ik met Aperture 3 en PS Elements ,Aperture 3 werkt prima . Maar niet beter of slechter als de programma,s voor een Windows PC ,wel anders .

Moderator
    unSOUND

Ik vraag me eerlijk gezegd af of het wel slim is om gelijk zo’n waardevolle configuratie te nemen als je nog niet eens weet of OS X wel voor jou is weggelegd. Wij zijn gek op OS X, maar dat geldt niet voor iedereen… Waarom niet beginnen met een tweedehands iMac of Mac Pro, of met een Mac mini die je aan je huidige monitor hangt ?

Een Mac Pro is een heerlijke machine, ik werk er zelf al jaren mee met veel plezier, en als je de kosten wilt drukken regel je zelf een snelle schijf en veel Ram, dan kun je de kosten al aardig drukken. Ook bij de iMac zou ik zelf voor Ram zorgen, dat kan veel goedkoper.

Bijdrager
    Afroman

1. Als je in Duitsland woont, kan je het beste vanwege de garantie ook daar kopen. Desktops hebben garantie in alleen het land van aankoop.

Echt niet, enkel iPhones.

Bijdrager
    Hansi2124

Dus een iPhone in Belgie gekocht heeft geen garantie in Nederland?
    En een iMac gekocht in Nederland heeft garantie in Brazilië (om maar een voorbeeld te noemen)?

Bijdrager
    TheBigZ

Mijn huidige monitor is een Samsung 240T 24″.

Niet om flauw te doen, maar die TN monitor is ondertussen redelijk bejaard. Als fotografie je hobby is zou ik zeker ook naar een monitor met een IPS/PVA scherm kijken. (De iMac komt overigens standaard met een IPS scherm.)

Moderator
    unSOUND
    Hansi2124 op 24 augustus 2011

Dus een iPhone in Belgie gekocht heeft geen garantie in Nederland?

En een iMac gekocht in Nederland heeft garantie in Brazilië (om maar een voorbeeld te noemen)?Yep. Apple’s garantie was aanvankelijk wereldwijd voor alle producten, maar om grijze import van iPhone’s te beperken hebben ze het bij de iPhone landelijk gemaakt.

Bijdrager
    Hansi2124

Ah, ik dacht dat het juist andersom was: mobiele apparaten wereldwijd en desktops in het land van aankoop.
    Zo leer je weer eens wat bij op een regenachtige woensdagmiddag.:wink:

Bijdrager
    G-Force

@TheBigZ
    Hij zal wel een T240 bedoelen.;)

Bijdrager
    TheBigZ
    G-Force op 24 augustus 2011

Hij zal wel een T240 bedoelen.

Dat is ook weinig soeps

Bijdrager
    G-Force

Je argument blijft geldig inderdaad.

Bijdrager
    Vodka

Mijn in Londen gekochte iPhone 4 is toch echt in Nederland met garantie van Apple gerepareerd.
    http://www.iphone-reparatie-service.nl/

Bijdrager
    Pivni Pes

Wel een bizar mooie website van die reparatie gasten, niet uitnodigend.

Bijdrager
    HvD

Bedankt voor jullie reacties.

1. Aankoop alhier vwb service dus geen probleem. Zeker niet gezien de antwoorden op punt 2. Een apparaat met Nederlands OS ter reparatie of upgrading aanbieden is hier zinloos. Zoals in alle grote landen ook hier monolingual assholes die geen vreemde talen beheersen. Van de andere kant begrijpelijk dat ze geen Nederlands beheersen.
    2. Dus taal wisselen geen probleem; duidelijk een voordeel.
    3. Ik bedoel natuurlijk bestandsdeling via thuisnetwerk. Dus ook geen probleem.
    4. Geen OS X op een PC. Ook duidelijk.

Alles tesamen genomen en concluderend de keuze tussen een goed geconfigureerde iMAC (met zelf te upgraden RAM; bedankt voor die tip), of toch maar een upgrade van de hardware in mijn PC. Hoge kwaliteit moederbord, i7, RAM en SSD kosten dan toch nog minder dan die iMAC. Ik heb een kast waar ik geen gedresserd rhesusaapje voor nodig heb, maar bijna zélf in kan, 750 Watt power, alle andere zaken als SATA schijven en SATA DVD-branders, tigvoudig cardreader, tig poorten van alle soorten, HD 5770 1GB VGA, NAS, etc. Maar dus wel een nieuwe monitor nodig.

Derde mogelijkheid een MAC Pro; zo kaal mogelijk, want zoals terecht gesuggereerd zijn losse onderdelen, zelfs topkwaliteit, goedkoper dan wat Mac inbouwt.
    Overigens is geld geen issue, in die zin dat ik voor wat ik echt nodig heb ook het geld over heb. Kwestie van prioriteiten stellen.

Die T240 kocht ik toen die net uitkwam, en was toen een der betere. Is zelfs nu voor normaal gebruik (internetten, mailen, office) een prima monitor, dus “weinig soeps “ is geen terechte classificatie.
    Hoewel ik foto-en videobewerking niet op (semi-) professioneel niveau beoefen, geloof ik ook dat een TN-scherm voor mijn doelstellingen minder geschikt is. Goed punt dat de iMAC een IPS-scherm heeft, maar die zijn ook los te koop.

Wat de veiligheid van MAC OS betreft; goede security suites en gezond verstand/discipline hebben mij 23 jaar probleemloos computeren opgeleverd.

Dus ga ik rustig door met evalueren. De stap om het zelf in de hand houden van hardware- en softwareconfiguraties los te laten zal moeilijk zijn. Baas in eigen PC is een basisprincipe.

Actueel is wat dat betreft wat ik vandaag via PC Advisor verneem; de ban op Galaxy. Laat ik nu net om bovenstaande reden besloten hebben een Galaxy S II te kopen. Als ik ergens een perstpokkenhekel aan heb is het aan (misbruik van) monopoliepositie en binding aan software.
    Onze Amerikaanse vrienden kennende weet ik dat ze op alle gebied de hele wereld verbieden waaraan ze zichzelf in ruime mate schuldig maken. Gewoon bullshitverhaal dus, en eerder een reden voor mij geen Apple apparatuur meer te kopen. En die Galaxy komt er dus sowieso.
    Ik heb geen haast.

Bijdrager
    TheBigZ

Hoewel ik foto-en videobewerking niet op (semi-) professioneel niveau beoefen, geloof ik ook dat een TN-scherm voor mijn doelstellingen minder geschikt is. Goed punt dat de iMAC een IPS-scherm heeft, maar die zijn ook los te koop.

Dat was de kern van mijn boodschap.

Bijdrager
    TheBigZ

Dus ga ik rustig door met evalueren. De stap om het zelf in de hand houden van hardware- en softwareconfiguraties los te laten zal moeilijk zijn. Baas in eigen PC is een basisprincipe.

Het is ook heerlijk om in een situatie te verkeren (kwa leeftijd en inkomen) dat je dat nou juist niet meer hoeft te doen. Er zijn er hier meer die de tijd van de C64 en ZX81 nog meegemaakt hebben.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    HvD op 25 augustus 2011

4. Geen OS X op een PC. Ook duidelijk.

Het kan wel, maar kost schijnbaar best wat werk.

HvD op 25 augustus 2011

iMAC

Als je het over computers hebt is de spelling “Mac” — “MAC” is een afkorting voor Media Access Control en dan heb je het over iets met een netwerkaansluiting:) (En ja, een Mac heeft dus een MAC_adres.)

HvD op 25 augustus 2011

kosten dan toch nog minder dan die iMAC

Maar op een computer is het besturingssysteem — als je het mij vraagt — belangrijker dan de hardware waar dat op draait. Dát is de belangrijkste reden om een Mac te kopen in plaats van een ander merk of een zelf samengestelde computer, zou ik zeggen.

HvD op 25 augustus 2011

goede security suites en gezond verstand/discipline hebben mij 23 jaar probleemloos computeren opgeleverd.

Dat eerste heb je niet meer nodig op een Mac:)

HvD op 25 augustus 2011

De stap om het zelf in de hand houden van hardware- en softwareconfiguraties los te laten zal moeilijk zijn. Baas in eigen PC is een basisprincipe.

Ik vond het ook altijd belangrijk om te kunnen bepalen wat er in m’n computer zat, en de mogelijkheid te hebben onderdelen te vervangen als ik dat nodig vond. Alleen: elke keer dat ik dat deed had ik weer een computer waar ik een paar dagen aan moest prutsen om hem weer werkend te krijgen zoals voordat ik er een nieuw onderdeel in stopte … Toen kocht ik een iMac en heb weinig meer de behoefte gehad er aan te knutselen, afgezien van een paar keer extra geheugen en een grotere harde schijf.

Moderator
    unSOUND
    HvD op 25 augustus 2011

goede security suites

Veiligheids-software staat er ook om bekend je systeem te vertragen, ze zadelen je op met dialoogvensters en lopen altijd achter de feiten aan, omdat eerst het virus uitkomt, en pas dagen later de oplossing…

HvD op 25 augustus 2011

goede security suites

en gezond verstand/discipline.[/quote]Gezond verstand en discipline betekend ook dat je je bij elke muisklik moet afvragen of het wel veilig is… Dat soort chronische angst zie ik totaal niet zitten, ik wil ongestoord en onbezorgd werken op mijn machine. Ik kan op elke link klikken, elke bijlage openen en elke website bezoeken zonder me druk te maken of er niet een virus aan gekoppeld zit, of mijn browser ineens is dichtgeslibt met 4 extra menubalken van diverse makers.

Bijdrager
    HvD

@ Westerbeke;
    OK, dan is het Mac. Wat MAC is was me bekend.

Maar op een computer is het besturingssysteem — als je het mij vraagt — belangrijker dan de hardware waar dat op draait. Dát is de belangrijkste reden om een Mac te kopen in plaats van een ander merk of een zelf samengestelde computer, zou ik zeggen.

Vind ik wat te sterk uitgedrukt; beide zijn belangrijk, maar vooral ook de afstemming van hard-en software op elkaar.

Dat eerste (security Suite) heb je niet meer nodig op een Mac

see below.

@ unSOUND:

Veiligheids-software staat er ook om bekend je systeem te vertragen, ze zadelen je op met dialoogvensters en lopen altijd achter de feiten aan, omdat eerst het virus uitkomt, en pas dagen later de oplossing…

Gezond verstand en discipline betekent ook dat je je bij elke muisklik moet afvragen of het wel veilig is… Dat soort chronische angst zie ik totaal niet zitten, ik wil ongestoord en onbezorgd werken op mijn machine. Ik kan op elke link klikken, elke bijlage openen en elke website bezoeken zonder me druk te maken of er niet een virus aan gekoppeld zit, of mijn browser ineens is dichtgeslibt met 4 extra menubalken van diverse makers

Het klopt dat suites vertragen. En veel zaken zijn inderdaad storend.
    Maar ik geloof niet in de fabel dat een Mac geen security nodig zou hebben vanwege het “feit” dat hackers e.d. alleen in Windows opereren omdat dat wereldwijd meer gebruikt wordt. Zou voor menig hacker juist een uitdaging zijn die onbeheerde Mac-winkel eens binnen te stappen.
    Ik neem dus aan dat er toch een of andere ingebouwde beveiliging is? Welke?

Wat die “baas in eigen PC”-mentaliteit betreft moet ik gewoon even wennen aan het idee van een kant-en-klare machine die ahw op slot zit.
    Kwestie van tijd; ik begin al snel te neigen naar die iMac (ik leer het al), maar dan wel 27″, met i7, en SSD. RAM doe ik dus zelf.

Ga morgen eens kijken bij M. Markt. Houd niet zo van dat soort winkels met ondeskundig personeel dat een van buiten geleerd tekstje opdreunt waar men zelf niks van begrijpt, maar de dichtstbijzijnde Applestore zit niet écht dichtbij.

Moderator
    unSOUND

Maar ik geloof niet in de fabel dat een Mac geen security nodig zou hebben vanwege het “feit” dat hackers e.d. alleen in Windows opereren omdat dat wereldwijd meer gebruikt wordt. Ik neem dus aan dat er toch een of andere ingebouwde beveiliging is? Welke?

Dat een Mac niet gepakt wordt vanwege de kleine gebruikers-groep is ook een fabeltje. Eigenlijk zit de grootste veiligheid in het gebruik van Unix. Unix is de fundering van OS X, en op dat niveau zit de beveiliging al ingebouwd. Een bestand kan/mag niet meer dan wat het systeem van te voren bepaald heeft, en een overtreding daarvan vereist het beheerders-wachtwoord. Onder Windows hoef je alleen maar te bevestigen met Enter, en dat is na te bootsen met een script. Een wachtwoord niet.

Wat die “baas in eigen PC”-mentaliteit betreft moet ik gewoon even wennen aan het idee van een kant-en-klare machine die ahw op slot zit.

Maar dat geldt niet alleen voor iMacs. Ook kant en klare computers van Sony en andere merken zijn bijna niet zelf te upgraden. Ik hou er zelf ook van om zelf te knutselen, mede daarom ben ik indertijd voor de Mac Pro gegaan: Een heerlijke, bloedsnelle machine waar je alles in een paar seconden kunt vervangen / upgraden.

Ga morgen eens kijken bij M. Markt. Houd niet zo van dat soort winkels met ondeskundig personeel dat een van buiten geleerd tekstje opdreunt waar men zelf niks van begrijpt, maar de dichtstbijzijnde Applestore zit niet écht dichtbij.

Bij de Media Markt staat personeel van Apple, die zijn dus wel op de hoogte. Misschien niet zodanig als iemand van de Genius Bar, maar meer dan genoeg.

Bijdrager
    TheBigZ

Windows 7 is ook goed beveiligd.
    De meeste malware komt tegenwoordig binnen via Adobe software (Reader, Flash) en Java.
    Het doel OS is daarbij overigens nog steeds (vooral) Windows.
    Het is dus zaak om dat soort 3rd party software ook goed up-to-date te houden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Vind ik wat te sterk uitgedrukt

De reden dat ik het besturingssysteem belangrijker vind dan de hardware is omdat je daadwerkelijk wérkt met dat systeem, maar niet rechtstreeks met de hardware. Natuurlijk, als de hardware het niet trekt schiet het ook niet op, maar als ik zou moeten kiezen dan nam ik eerder een wat tragere computer met een besturingssysteem dat lekker werkt, dan een snelle met een onhandiger besturingssysteem erop.

beide zijn belangrijk, maar vooral ook de afstemming van hard-en software op elkaar.

Daarvan vind je eigenlijk geen beter voorbeeld voor thuisgebruik dan Macs, aangezien elke andere huidige computerfabrikant er een besturingssysteem van een ander op zet …

Ik neem dus aan dat er toch een of andere ingebouwde beveiliging is? Welke?

Zoals unSOUND ook zegt: het feit dat OS X een Unix is. Niet dat dat automatisch betekent dat het immuun is voor malware, maar wel dat het er veel minder vatbaar voor is omdat het veel moeilijker is om in een Unix-omgeving iets te maken dat “het systeem” kwaad kan doen zonder dat een beheerder daarvoor expliciet toestemming geeft.

Heb je een laptop? Daarvoor geldt in veel gevallen eigenlijk hetzelfde: zie bijvoorbeeld maar eens de processor of de videokaart te vervangen. Een iMac is in principe een laptop op monitorformaat.

RAM doe ik dus zelf.

Nooit RAM bij Apple kopen, dat kost je een rib uit je lijf:)

Bijdrager
    HvD

Zoals unSOUND ook zegt: het feit dat OS X een Unix is. Niet dat dat automatisch betekent dat het immuun is voor malware, maar wel dat het er veel minder vatbaar voor is omdat het veel moeilijker is om in een Unix-omgeving iets te maken dat “het systeem” kwaad kan doen zonder dat een beheerder daarvoor expliciet toestemming geeft.

Hoe zich dat accountbeheer in OS X manifesteert weet ik natuurlijk niet, maar in Wndows Vista en nu in Win7 heb ik accountbeheer al snel uitgeschakeld omdat ik gek werd van dat gezeur om toestemming. Weliswaar komt dat de beveiliging niet ten goede, maar dat heeft zoals vermeld nog nooit problemen opgeleverd. Maar ik mag dus aannemen dat OS X veilig genoeg is.

Ik heb inderdaad een laptop, welke ik op maat heb laten samenstellen. Dus toch zoveel mogelijk eigen inbreng. Onderdelen zijn ook makelijk te wisselen.

En de RAM-uitbreiding voor een eventuele iMac koop ik natuurlijk elders.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

In de praktijk wordt je vooral om een (beheerdersnaam en) wachtwoord gevraagd wanneer je probeert een programma te installeren of te verwijderen, of als je probeert instellingen te wijzigen die voor het hele systeem gelden of betrekking hebben op een andere gebruiker. Stel dat je bijvoorbeeld wilt veranderen na hoeveel tijd de computer in sluimerstand gaat, en je bent niet ingelogd als beheerder (óf je bent wel beheerder maar hebt de energiestandvoorkeuren vergrendeld door op een hangslot in het venster te klikken), dan komt de vraag om een naam en wachtwoord:

Ben je als beheerder ingelogd, dan is die gebruikersnaam al ingevuld en hoef je alleen een wachtwoord te typen; niet-beheerders zien het venster zoals hierboven afgebeeld.

Er zijn nog andere situaties die om een wachtwoord vragen, maar die komen niet zo vaak voor — het is niet alsof je te pas en te onpas zo’n venster te zien krijgt.

Bijdrager
    iep
    Maverick9898 op 24 augustus 2011

1. Gewoon kopen in Duitsland. Service garantie maakt verder niet uit en prijs, naar mijn weten, ook niet.

Apple levert een toetsenbord in de layout die bruikbaar is voor die regio. In Nederland is dat qwerty, in Duitsland is dat qwertz en in Franstalige delen van de wereld is dat azerty (België hoort hier ook bij). Gelukkig kun je tegenwoordig aangeven welk soort layout het toetsenbord moet hebben. Zo kun je nu ook de layout die ze in de USA gebruiken bestellen (liggende enter en tilde zit naast de 1).

2. Ja, OSX kan je gewoon in één keer omzetten van taal (dus niet zoals bij Windows voorgeinstalleerd). Tevens moet je bij eerste keer opstarten een taal kiezen, maar dat kan je dus ook later veranderen.

Windows 7 heeft language packs, moet je bepaalde Windows versie voor hebben. OS X werkt ongeveer op die wijze maar heeft alles al aan boord. Bij de installatie kies je welke taal standaard voor iedereen moet zijn. Nadien kun je per gebruiker de taal instellen. Je kunt dus voor je Duitse buren een account maken met alles in het Duits terwijl je eigen accounts in het Nederlands zijn.

Tevens raad ik je aan de RAM te laten wat het is (4 GB) en dan later zelf nog bij te kopen. Apple rekent veel te veel voor RAM upgrade en RAM upgraden op een iMac kan haast niet simpeler.

Dat geldt ook voor de schijf en met name een ssd.

Overigens is met het huidige OS X Lion weer het nodige op beveiligingsgebied verbeterd en aangescherpt. Als je dan toch een OS X zou willen nemen en security staat hoog bij je in het vaandel dan is Lion de beste keus. Gelukkig krijg je die nu ook standaard bij nieuwe Macs:) Het UNIX zijn is maar een deel van de beveiliging en ook maar een klein deel dat bepaald hoe veilig een systeem is. Windows 7 doet het op veiligheidsgebied ook zeker niet slecht.

Bijdrager
    HvD

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden.

De Nederlandse en Duitse websites van Apple Store zijn praktisch identiek, zelfs de prijzen. Natuurlijk wil ik geen QWERTZ-keyboard (was ik mee bekend), maar een USA Int’l.

Goed te lezen dat je niet doodgegooid wordt met bevestigingsverzoeken.

Wat RAM betreft, is er een Prefered Provider List? Of is elk A-merk compatible met een iMac.

Ik meen begrepen te hebben dat alleen de RAM modules gewisseld kunnen worden en voor alle andere ingrepen de iMac naar een Service Provider moet. Dus zelf een (goedkopere) SSD inbouwen gaat niet?
    Indien wél, dan staat het meegeleverde OS dus op de SATA schijf. Dus herinstalleren op zelf ingebouwde SSD?

Zoals eerder vermeld ben ik vandaag naar MM geweest en die iMac 27″ bekeken. Imposant ding.
    MM zegt geen konfiguratie met dat USA Int’l keyboard te kunnen leveren wegens eigen inkooppartijen. Maar de goede man wist het niet zeker. (Dat bedoelde ik dus eergisteren; wat heb je aan zulke lui).

Wat is eigenlijk raadzaam; bestellen bij de Apple Online Shop, een Premium Reseller tevens Authorised Service Provider (twee in de “buurt”), of een gewone Apple Shop zoals MM, Expert e.d.

Bijdrager
    wjend

In de online shop kan je een “Mac op maat” kiezen, dan kan je veel meer configuraties kiezen dan de standaard 4. Resellers zijn soms enorm klote, maar over het algemeen redelijke ervaringen mee.

Bijdrager
    iep

Geheugen wordt volgens bepaalde specificaties gemaakt. Enige wat je dan hebt bij een a of b of c-merk zijn verschillen in kwaliteit wat betreft gebruikte onderdelen en de fabricage die zeer minimaal zijn. Zolang je zorgt dat je een module koopt die voldoet aan wat je Mac aan geheugen wenst (denk daarbij aan dingen als ddr3, 1066 MHz, etc.) zit je wel goed. Voor meer info is het grote geheugentopic die we hier hebben wel handig (meest recente info staat in de laatste paar pagina’s van dat topic).

Het enige wat je aan een iMac zelf mag upgraden is het geheugen. De schijf kan wel maar daarvoor zul je behoorlijk wat sleutelwerk moeten doen. Je moet hiervoor wel handig zijn. Dit soort operaties doen ook je garantie verliezen (hoewel het in de handleiding dusdanig omschreven staat dat je er van alles aan mag doen zolang je het maar niet stuk maakt; in de praktijk is het vaak een ander verhaal). Een Apple dealer/reparateur zal er daarom ook niet aan beginnen. De enige firma op deze aardbol die zoiets aandurft en je via hun garantie geeft is Other World Computing (OWC, ook wel macsales.com). Zij bieden bepaalde upgrade programma’s aan waarbij je je iMac naar hun opstuurt en zij voor jou dingen als geheugen upgrade, ssd inbouwt, externe sata poort erop zet (sinds de komst van iMacs met Thunderbolt nogal overbodig), etc. Als je een ssd wilt met garantie en zonder gedoe kun je het beter meteen als optie bestellen als je de iMac koopt. De ssd is namelijk een officiële optie van Apple, kijk maar eens in de online apple store op apple.nl (of .de). Daar kun je ook meteen dingen als de USA layout aangeven (pas op! de international English is hetzelfde als de Nederlandse layout, je moet echt USA kiezen!!!).

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.