12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    charlesvo

Overstap naar apple / iMac, noob vraagt hulp!

Hallo allemaal,

Ik ga eindelijk de overstap maken naar apple en ben me aan het oriënteren voor een iMac. Ik heb het gevoel dat ze me in winkels etc. alleen maar zo duur mogelijk willen verkopen dus vandaar dat ik hier om een eerlijk advies kom vragen! Nogmaals, ik ben echt een noob met dit soort dingen, dus in een winkel kunnen ze me alles wijsmaken en heb ik geen idee of ik het echt nodig heb.

Wat ik zoek/waar ik hem voor ga gebruiken:
    – voornamelijk fotografiewerk in Lightroom. Echter niet full time, eerder wekelijks.
    – incidentieel videobewerking in iMovie
    – Spotify afspelen terwijl ik aan mijn foto’s werk.

Foto’s zal ik voornamelijk opslaan op mijn externe HD.

Ik hoop een geschikte iMac te vinden bij Leapp: https://leapp.nl/imac
    Staat hier iets tussen wat geschikt zou zijn voor mij of kan ik beter doorsparen?
    Is een 21,5 inch voldoende of adviseren jullie wel echt een groter scherm als een 27 inch?

Alvast bedankt voor de reacties!

Bijdrager
    JoopJoopJoop

De prijzen bij Leapp zijn zo hoog, dat je beter even door kan sparen en een nieuwe kan kopen…

Ben je veel voordeliger uit..

Bijdrager
    Hermanko

Daar heeft Joop … helemaal gelijk. De Leapp gebruikte Mac’s schijnen uit USA te komen.
    + voor foto zijn alle Mac’s geschikt.

Moderator
    Night

Ik adviseer om te starten eigenlijk altijd een 27″ om 2 redenen:
    1) Het grote scherm is enorm fijn om mee te werken, wát je er ook mee doet. Als je het eenmaal hebt ervaren wil je nooit meer een kleiner scherm.
    2) de 27″ modellen zijn de enige modellen in de iMac serie, waarvan je eenvoudig zelf het geheugen kan aanvullen. En dat scheelt enorm veel geld.

Verder adviseer ik om altijd een model te nemen met een SSD (in combinatie met een externe disk voor data-opslag) of FusionDrive. Het huidige OS X voert onderhuids zóveel lees/schrijfhandelingen uit, dat een gewone harddisk – zelfs een 7200 rpm model – als vertragende factor gaat functioneren.

Kies een model dat niet te oud is (richtlijn late 2012), zodat je er nog jaren plezier van kan hebben, zonder tegen problemen zoals incompatibiliteit met nieuwere versies van OSX aan te lopen. Kies bij processor voor i5 of i7.

Kies een model met een goede videokaart (min. 2GB) , aangezien OSX tegenwoordig gebruik kan maken van ‘Metal’ voor sneller zoomen en renderen.

Overigens is iPhoto (helaas) niet meer. Het Apple foto-opslag programma heet tegenwoordig Foto’s (of Photos op z’n Engels)

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar je kan ook altijd overwegen een 2e hands model te nemen om te kijken hoe Apple je bevalt. Een speciaal hiervoor in het leven geroepen site is deze: http://www.tweedehandsmac.nl waar je een 27″ al vanaf € 500,00 kan kopen.

Refurbished Macs (met garantie) zijn o.a. verkrijgbaar bij:
    http://www.leapp.nl
    http://www.iused.nl
    http://www.apple.com/shop/browse/home/specialdeals/mac/imac (Apple)
    http://refurbishedimac.nl (MacBizz)

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  Night.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    Shmoo

Het probleem is een beetje dat de huidige iMac line-up niet heel erg eerlijk verdeeld is en voor Apple begrippen extreem waardeloos qua hardware prijs/kwaliteit.

De 27″ iMacs zijn aantoonbaar zoveel beter dan de 21″ iMacs en om iemand die mogelijk normaal gesproken max. 1000,- uitgeeft voor een nieuwe Windows PC, nu ineen 2.000,- en meer iMac 27″ computer aan te bevelen vind ik bijna een strafbaar feit. Ik wil de politie graag van mijn deur houden.

Ik bedoel, hoe kun je iemand 2.000,- laten neerleggen voor een computer en dan zit er nog steeds een HDD schijf in die machine. Elk persoon in de wereld die geen last heeft van het ‘fan boy syndroom’ zal gehakt van je maken als je zo’n aanbeveling doet. Volgens mij is het moeilijker om een computer te vinden in die prijsklasse die geen SSD heeft dan eentje met.

Nee.. Mijn advies wacht sowieso nog even.. Midden juni is er een Apple developer event en dan gaan ze waarschijnlijk nieuwe MacBook Pro’s tonen, mogelijk krijgen andere Macs dan ook nog een update of kleine specs upgrade. Misschien komt er wel een nieuwe Mac mini die kan voldoen aan je eisen. Je hebt niet de aller beste specs nodig die er te krijgen zijn maar een SSD is toch wel op z’n minst een must have in 2016 en daar zou je niet extra in de vorm van een upgrade voor moeten betalen. Dit soort schijven horen nu standaard in computers te zitten. Je kunt bij een computerboer voor 400,- een laptop kopen en dan zit er al een SSD in. Er waren tijden dat een Mac gewoon standaard aantoonbaar betere hardware had of hardware dat de heel erg op de toekomst gericht was. Daarom betaalde je een beetje meer voor een Mac omdat je ook een PC in het hogere segment moest vinden om te vergelijken. Zodra je die Mac dan thuis had staan merkte je gelijk waar dat beetje extra geld naar toe was gegaan.
    Tegenwoordig moet je heel erg goed uitkijken wat je koopt, instapmodellen zijn niet meer de gebruikelijke geweldige computers voor de meeste mensen maar extreem uitgeklede machines om de prijzen te drukken en mensen over te halen een Mac te kopen terwijl ze dan later thuis een machine hebben staan die niet voldoet aan hun hoge verwachtingen die ze van alle Mac fans hoger. Alleen hebben die Mac fans een computer van 4 a 5 jaar oud thuis staan die ze helemaal hebben omgebouwd met een SSD en meer RAM in de tijd dat je een iMac nog makkelijk kon openen.

Kijk uit met wat je koopt. Doe grondig onderzoek en vergelijk ook met Windows PC die vergelijkbare specs bevatten. Kijk naar de prijsverschillen en vraag je af of OS X dan bijv. 300,- meerprijs waard is tegenover Windows 10. Heb je een iPhone of een iPad dan is de integratie met je iMac natuurlijk wel weer een pluspuntje dat je met Windows niet hebt.
    Alles dat door Apple gemaakt wordt werkt relatief goed en eenvoudig samen met elkaar zonder veel al te technische instellingen. Daar zit zeker een voordeel maar doe vooral geen aankoop in emotie en vanwege het prachtige design.

Bijdrager
    J-P-H

Neem in je beslissing mee dat een Mac 2de hands veel oplevert en een pc bijna nix nada

Bijdrager
    Beech

Als je nog een goede monitor hebt kun je ook beginnen met een Mac Mini (url aangepast).

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  Beech.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  Beech.

Moderator
    Night

Onder de 1100 euro heb je gemakkelijk een prima refurbished 27″ iMac met garantie. Maar inderdaad, het blijft een hoop geld voor een all-in-one, alleen omdat er een Apple logo’tje opstaat.

Bijdrager
    Shmoo

Niet met de huidige Mac mini’s. Die zijn wel aan vervanging toe plus de lage euro of hoge dollarprijs maken deze instapcomputertjes nog eens extra prijzig want de zijn in een jaar tijd flink duurder geworden zonder hardware upgrade.

De kans is ook heel goed aanwezig dat we binnen nu en twee maanden nieuwe mini’s zien opduiken via een stille upgrade.

Btw, je linkt via een affiliatie url richting de Mac mini, dat is tegen de huisregels van OMT.

Dit is een schone url naar de Mac mini.
    http://www.apple.com/nl/mac-mini/

Bijdrager
    Geldersscheepje

Kijk eens op eBay, zoals

http://www.ebay.nl/itm/Apple-iMac-27-3-4-GHz-i7-16-GB-RAM-1-TB-HDD-128-GB-SSD-Top-Zustand-157-/141965322005?hash=item210dcae715:g:iHoAAOSwI3RW-4UB

Zelf ook vanuit Duitsland een mac laten komen, betrouwbaar en met garantie tegen prijzen die je zelfs niet op marktplaats ziet.

Bijdrager
    Beech

Of deze op Marktplaats. Serienummer geeft aan: iMac (27-inch, eind 2013)
    Serienummer: C02NW15BF8J4

Bijdrager
    Joid

“Wat ik zoek/waar ik hem voor ga gebruiken:
    – voornamelijk fotografiewerk in Lightroom. Echter niet full time, eerder wekelijks.
    – incidentieel videobewerking in iMovie
    – Spotify afspelen terwijl ik aan mijn foto’s werk.”

Dit zie en hoor ik vaker. Alsof je, vanwege het feit dat je Lightroom en iMovie een paar keer per week gaat gebruiken, daarmee jezelf een goedkopere Mac kan toekennen.

Alle antwoorden hierboven ten spijt, je moet jezelf afvragen welke ervaring je wilt hebben op je ‘nieuwe’ Mac. Ben je bereidt om langer te wachten voordat programma’s opstarten of trager reageren op je commando? Dan is een 21-inch 4GB Leapp iMac prima.
    Wil je de beste ervaring hebben, ook tijdens de incidentele Lightroom/iMovie werkzaamheden, kies dan een 27-inch met genoeg intern geheugen en iets SSD-achtigs erin.

Maar in een APR/Apple Store wordt jou dit ook verteld hoor. De marges zijn zo klein, dat het geen reet uitmaakt met welk apparaat je de deur uit gaat. Als het maar bij jou past.

Jouw eigen portemonnee is doorgaans de bepalende factor voor de ervaring die je wilt en of het bij je past.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.