30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Bijdrager
    machia85

overschakelen naar mac

Hallo,

ik heb gisteren mn sony vaio verkocht en ben nog aan het twijfelen wat mijn volgende laptop gaat zijn.

ik ben echt aan het twijfelen tussen een macbook of een windows laptop.

ik heb windows nog dagelijks nodig voor op school te gebruiken dus zou ik willen weten als windows echt perfect draait of dat er constant conflicten voorkomen?

kan ik dan ook zonder problemen visual basic, java, oracle, .. enz draaien als ik windows onder bootcamp opstart?
    op school is een draadloos netwerk beveiligd door LEAP. ik heb gelezen dat de draadloze netwerk kaart een atheros is, maar ondersteund die ook LEAP?

dan nog een vraag: moest ik een macbook kopen wil ik mijn geheugen uitbreiden…

zou ik beginnen met 2 x 512 mb voor 75€
    of zou ik dadelijk kiezen voor 2 x 1Gb voor 190€?

want het is toch 115€ verschil.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik wil toch zo snel mogelijk mijn keuze maken.

Bijdrager
    macdaddy

Hallo, welkom op het forum!
    Je zal zowiezo geen spijt krijgen van je aankoop.
    Dat weet ik zeker.
    Bootcamp draait bijna perfect op een laptop van een vriend.

Met je andere specifieker vragen hoop ik dat een ander forum lid je verder kan helpen.

Bijdrager
    tuinman

Je weet wel dat bootcamp beperkt geldig is? maw als straks de nieuwe mac osx uit komt (Leopard) ben je wel verplicht om deze software te kopen om windows op je macbook te kunnen draaien!
    Zie deze linkje http://www.apple.com/nl/pr/press/2006/04/05bootcamp.html

Bijdrager
    machia85

weet iemand ook als de netwerkkaart van macbook LEAP ondersteund?

en als iemand weet als ik in problemen ga geraken als ik oracle, visual basic,… enzo ga draaien onder windows (bootcamp)

Bijdrager
    Nikita

Ik heb nog nooit van LEAP gehoord… OSX ondersteund WEP, WPA en WPA2 (persoonlijk en bedrijfsniveau).
    Windows op een Mac is praktisch hetzelfde als Windows op een andere computer. Alleen heb je een Apple logo op je lapto staan. Da’s alles. En voor de duidelijkheid: daar leveren we hier geen support voor :wink:

Voor OSX is 2x 512 MB genoeg, verder zou ik het niet weten. En uhh… Als je een Mac koopt puur en alleen voor het design en d’r vervolgens Windows op zet om mee te werken vind ik het een tikkie nutteloos… :sealed:

Bijdrager
    machia85

thx voor de reacties..

dan denk ik dat ik ga voor 2x 512 MB.

en de macbook koop ik niet alleen voor het design maar ook om eens met mac os te werken.

ik zou het eens tegoei willen testen om wie weet naderhand volledig over te schakelen naar mac os, maar heb toch nog zeker 1 jaar windows nodig omdat ik nu mijn laatste jaar informatica ga volgen. wie weet erna dat ik windows links laat liggen;)

maar nog steeds aan twijfelen over de macbook :oops:

Bijdrager
    chocolate

Gewoon doen tenzij je terug een hoopje ellende wil :evil: Je kan genieten van twee besturingsystemen met elk zijn voordelen en nadelen.

Bijdrager
    Oppie
    ”machia85″

weet iemand ook als de netwerkkaart van macbook LEAP ondersteund?

Uit Mac Help:

Ondersteunde standaards
    Mac OS X ondersteunt een groot aantal belangrijke beveiligingsstandaards, zoals:

• 802.1x voor veilige draadloze verbindingen en Ethernet-verbindingen via TLS, TTLS, LEAP, PEAP en WPA;

Bijdrager
    machia85

thx voor jullie reacties!

morgen ga ik dan voor 90% zeker de macbook bestellen maar ben nu aan twijfelen als ik de zwarte of witte macbook moet nemen? :)

eerlijk gezegd vind ik de zwarte mooier, de hdd capaciteit is groter en wordt niet zo snel vuil.
    volgens mij wordt de witte macbook echt wel snel vuil dat je erna mss niet meer afkrijgt?

maar langs de andere kant 200€ meer uitgeven voor alleen 20GB extra + een kleur dat minder snel vuil wordt?

toch wel een moeilijke keuze..

Bijdrager
    Nikita

In mijn opzicht kan je beter voor de witte gaan en die 200 euro in een grotere hardeschijf en meer geheugen steken. De verkleuringen zijn nu als het goed is grotendeels verholpen en ik heb er zelf ook niet zo’n last van. Nauwelijks zichtbaar. En het witte is net zo goed schoon te maken met een vochtig doekje.

Bijdrager
    Lexis

Oh, en voor die programma’s die jij noemde, zijn er vast wel verwanten voor de mac. Kijk eens op Versiontracker of MacUpdate
    Daar even zoeken, en misschien dat je dadelijk geen eens meer windows HOEFT te gebruiken :evil: :lol:
    Oh en over dat 20 GB extra bij de zwarte macbook… Ik hoorde van mijn vader dat er in die zwarte macbook van binnen toch echt iets anders zit, want hij schijnt op sommige (grafische?) punten beter te presteren dan zijn witte broer.

Bijdrager
    Nikita

Nou, dat lijkt me sterk, van binnen is ‘ie hetzelfde als het middelste model. D’r zijn inderdaad tests waar de zwarte ietsje beter uit de test kwam, maar dat kan ook puur toeval zijn…

Bijdrager
    machia85

ik heb mijn besluit gemaakt en gekozen voor de witte macbook!

tot nu toe ben ik er heel tevreden mee, alleen het mac os is wel even wennen!

op een mac is er geen delete knop heb ik gezien, maar hoe kun je bv als je iets op je bureaublad hebt staan, dat aanklikken en met een sneltoets naar de prullenbak verplaatsen?

vroeger deed ik dat met de delete knop maar weet ni hoe het nu werkt.

en om die widgets te zien moet ik op F12 klikken, krijg ik die widgets niet op mn bureaublad zonder op F12 te klikken?

Bijdrager
    Almerrrrr

Allereerst welkom,

Verwijderen doe je na selecteren met [command] backspace

Dashbord kun je ook aanroepen door op het icoon in je dock te klikken staat 2e van links standaard
    dat zwarte geval. Als je dashbord veel gebruikt kun je deze ook aanroepen door expose in te stellen hiervoor.

Er loopt hier op het forum ergens een draadje over sneltoetsen en handige tips over osx lees die eens door is erg handig.

[edit] http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=74067 Deze is wel handig
    verder staan er bovenaan alle fora stickys deze zijn vaak ook erg handig om achter kleine dingen te komen.

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”machia85″

en om die widgets te zien moet ik op F12 klikken, krijg ik die widgets niet op mn bureaublad zonder op F12 te klikken?

Het is juist de bedoeling om de widgets uit het zicht te houden totdat je ze nodig hebt en ze met een druk op de knop tevoorschijn haalt. Het wordt een grote janboel op je bureaublad als je daar alle widgets op zou hebben staan.

Overigens, misschien heb je baat bij deze MacMiep cursus. Veel Mac plezier.

Bijdrager
    machia85

Hallo iedereen,

nog een vraagje,

kzou graag mn geheugen uitbreiden met 2 GB. maakt het uit wat merk het is?

als ik gewoon volgens geheugen neem moet het toch werken?
    667mhz ddr2 pc2 5300 sodimm
    is er ook mss een aanrader om het geheugen ergens te kopen?

en moest ik een andere hdd kopen, zolang de schijf 2.5″ is past het toch in mn macbook hé?

Bijdrager
    empoor
    ”machia85″

Hallo iedereen,

nog een vraagje,

kzou graag mn geheugen uitbreiden met 2 GB. maakt het uit wat merk het is?

als ik gewoon volgens geheugen neem moet het toch werken?
    667mhz ddr2 pc2 5300 sodimm
    is er ook mss een aanrader om het geheugen ergens te kopen?

en moest ik een andere hdd kopen, zolang de schijf 2.5″ is past het toch in mn macbook hé?

Mail-a-Mac

Bijdrager
    machia85

heb nog een vraagje..

ik heb nu bootcamp en windows geinstalleerd.

ik heb dus momenteel 2 partities: ene voor mac en ene NTFS voor windows.

nu zou ik nog een 3de partitie willen bijhebben als FAT32 zodat ik via deze partitie bestanden kan uitwisselen tussen windows en mac.

iemand een idee hoe ik dit kan doen die 3de partitie maken?

Bijdrager
    Nikita

Nog ergens Partion Magic liggen? Zo ja, converteer dan die NTFS naar FAT32, bespaart je ook weer schijfruimte…

PM kan je ook via de minder legale kanalen vinden trouwens :P

Bijdrager
    Quirit

Of je kan natuurlijk ook altijd op het rechte pad blijven en gewoon de demo gebruiken:) :

Klikkerdeklik

Bijdrager
    Nikita

Ware het niet dat de demo niks daadwerkelijk veranderd…

Bijdrager
    empoor
    ”Nikita”

Ware het niet dat de demo niks daadwerkelijk veranderd…

De demo verandert niets?

Bijdrager
    Nikita

Demo’s die ik voorheen van PM heb gehad, kon je wel de partities resizen, maar als je het daadwerkelijk ging uitvoeren kreeg je de melding dat ‘ie in demo-modus niks echt veranderd. Dus waar ze die demo voor hebben bedacht mag Joost weten…

Bijdrager
    machia85

Hallo iedereen,

kheb mn 2GB latjes besteld, dinsdag heb ik ze! hopelijk gaat de macbook dan lekker vlot werken!

nu had ik nog een paar vraagskes ivm sneltoetsen.

als ik bv safari of firefox open, kon ik vroeger met de sneltoets ALT – D de focus geven op de url balk. hoe is dit op de mac? want deze sneltoets gebruik toch veel…

en als ik bv met finder aan het zoeken ben in een map, hoe kan ik dan terug naar de vorige map gaan? in windows ging dit met backspace..

en voor deze haakjes [ ] gebruik ik shift-alt-5 .. is er mss een makkelijkere combinatie voor die haakjes?

voor de rest heb ik mac al goed door na 3 dagen, alleen nog aan de sneltoetsen wennen!

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”machia85″

als ik bv safari of firefox open, kon ik vroeger met de sneltoets ALT – D de focus geven op de url balk. hoe is dit op de mac? want deze sneltoets gebruik toch veel…

Ik weet zo niet of er een sneltoets is, maar bij mij lukt het in Safari met 2 x tab.

en als ik bv met finder aan het zoeken ben in een map, hoe kan ik dan terug naar de vorige map gaan? in windows ging dit met backspace..

[command] – pijltje naar boven
    Aanrader: Klik met je rechter muisknop bovenin een venster op het grijze gedeelte. Selecteer de optie “Pas knoppenbalk aan…”. Sleep nu het onderdeel “Pad” naar je knoppenbalk bovenin het venster.

en voor deze haakjes [ ] gebruik ik shift-alt-5 .. is er mss een makkelijkere combinatie voor die haakjes?

Daar heb je een mede-belg voor nodig. Bij mij is het gewoon een toets naast de enter knop, maar dat komt door het verschil tussen Querty/Azerty toetsenborden.

Bijdrager
    MacAngel
    ”machia85″

[command] ingedrukt houden en vervolgens de letter L.

Bijdrager
    machia85

bedankt iedereen,

nu kan ik weer ff verder met de sneltoetsen!

i love mac:p

Bijdrager
    Oppie
    ”machia85″

…nu zou ik nog een 3de partitie willen bijhebben als FAT32 zodat ik via deze partitie bestanden kan uitwisselen tussen windows en mac.

Partities zuigen!
    Gebruik MacDrive.

Bijdrager
    machia85

Hallo iedereen,

ik heb juist een melding gekregen dat ik de SMC update kan installeren…

maar tot nu toe werkt de macbook perfect, niet teveel lawaai en wordt ook niet extreem heet.
    moest ik die SMC update installeren en er toch niet content van zijn.. kan ik die update dan verwijderen???

Bijdrager
    Nikita

Volgens mij niet, maar je hoeft ‘m ook niet te installeren.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.