18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    joriss

Overmatig harde schijf gebruik

Beste OMT-ers,

Ik heb net S.M.A.R.T Utility geïnstalleerd op mijn Mac, maar ik schrok nogal van de gemeten waarden.
    Er staat bij Power On Hours: 1176. Dit is echt veel! Ik heb deze iMac sinds eind november 2010. Wat mij nog meer liet schrikken was Spin Up Time: 3850. Dit is volgens mij echt te veel. Als ik zo doorga heeft mijn harde schijf niet lang meer te leven, ofwel? Moet ik mijn Mac minder vaak sluimeren en ontwaken of kan dit geen kwaad?

Graag jullie advies,
    Joris

Moderator
    unSOUND

Als je niet weet wat normale getallen zijn, is het niet handig om naar die getallen te gaan kijken, aangezien je niet in staat bent ze te interpreteren, en zonder iets te weten zit je al tegen het plafond…

Je schrikt bijvoorbeeld van 1.176 bedrijfsuren, terwijl de levensduur van de meeste schijven op meer dan 20.000 wordt geschat.:wink:

Bijdrager
    joriss

Ik weet dat ik niet rond de bedrijfsuren van de levensduur zit, maar voor 4 maanden gebruik vind ik dit vrij veel. Als je gaat schatten hoe lang ik met deze harde schijf zou doen op basis van het gebruik van de afgelopen 4 maanden kom ik op 5,6 jaar (68 maanden). Is dit niet wat kort?

Moderator
    unSOUND

Tegen die tijd heb je toch al een andere iMac, OF een groetere HD gekocht…:wink:

Maar de realiteit is dat het gokwerk is. De levensduur wordt door sommige bedrijven op 20.000 geschat, door anderen op 40.000 of hoger. Maar de realiteit is dat ze het niet kunnen weten.

Uiteindelijk gaat hij altijd een keer stuk. Maar wanneer dat gebeurt is een lot uit de loterij, dat kan morgen gebeuren, maar ook over een jaar, of pas over 12 jaar.

Bijdrager
    joriss

Bedankt, geeft me weer wat meer vertrouwen ;-). Mac OS X is gebouwd om te blijven draaien, maar de harde schijven dus niet (oneindig)…:-P

Over het aantal keer spin-ups, beter aan laten staan dan steeds ontwaken en weer sluimeren?

Bijdrager
    KingAchille

5 jaar is al een aardige leeftijd en hoger dan de “levensduur” van een Mac. Alles hangt natuurlijk af hoe je hem gebruikt. De batterij van een gemiddelde Mac notebook is ook iets van die duur. Vanaf dan ga je toch serieuse prestatieverminderingen ondervinden.
    Maar nogmaals, alles hangt er vanaf hoe je je materiaal gebruikt. Slijtage is de grootste vijand van Macs.

Meer info hier en hier

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het is nu 25 dagen geleden sinds de laatste herstart van mijn iMac die overigens altijd aan staat. In ‘activiteitenweergave’ staat dat mijn harde schijf inmiddels 24 miljoen leesbewerkingen (545 GB) en 23 miljoen schrijfbewerkingen (892 GB) achter de rug heeft.
    Mijn Mac is eigenlijk nooit idle (draait b.v.b. [email protected] als ik lig te slapen). Hij staat hier sinds 2 Juni 2010 en als ik wakker zou moeten liggen van deze cijfers ga ik aan de valium op den duur. :crazy:

Dus niet naar kijken en genieten van je Mac. Ik werk al ruim 30 jaar (en 6 Macs) met Apple computers en tot nu toe is bij mij slechts één keer een interne schijf stuk gegaan.

Moderator
    unSOUND
    joriss op 25 april 2011

Over het aantal keer spin-ups, beter aan laten staan dan steeds ontwaken en weer sluimeren?

Daar zijn de meningen enorm over verdeeld. Ikzelf laat noch de schijven, noch mijn Mac sluimeren. Ik tik het beeldscherm uit, meer niet. Mijn schijven draaien inmiddels 3 jaar vrijwel non-stop…

Ik heb niet de illusie dat ik er iets aan kan sturen, want je weet niet of ze langer mee waren gegaan met vaker sluimeren, aangezien je geen vergelijkingsmateriaal hebt. Ik heb wel 3 backups van mijn hele systeem voor het geval dat ze de geest geven.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    joriss op 25 april 2011

Bedankt, geeft me weer wat meer vertrouwen ;-). Mac OS X is gebouwd om te blijven draaien, maar de harde schijven dus niet (oneindig)…:-P

Daar er kennelijk nooit onderzoek naar is gedaan blijft het zoals unSOUND al zegt: gokwerk.
    Bij mij draait alles net als bij unSOUND constant (d.w.z volgens de instellingen, want sommige externe drives gaan alsnog in de sluimer) en gaat ook alleen het scherm in de sluimer.

Het enigste argument wat nog enigszins aannemelijk klinkt om alles gewoon aan te laten is dat te vaak uit / aan zetten voor extra slijtage kan zorgen. Met “te vaak” bedoel ik dan echt meerdere keren per dag en dat elke dag.

Mac OS-X is inderdaad bedoelt om 24/7 aan te zijn, maar dat is de software dus he? Wat de hardware doet hangt van te veel factoren af om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Bijdrager
    Oppie

Joriss, je zou eens een soort van SMART utility van je eigen lichaam moeten zien: dan schrik je pas echt!:razz:

Bijdrager
    joriss

Hahahah, nee dankjewel!:-P

Bijdrager
    nebilem

Aangezien er maar een schijf van hooguit drie tientjes inzit in een iMac zou ik er ook niet te veel op vertrouwen.

Bijdrager
    joriss

Sinds wanneer kosten harde schijven drie tientjes?

Bijdrager
    SunKeeper

Sinds Apple ze met duizenden tegelijk koopt.

Bijdrager
    joriss

Oh, vandaar. Maar los zullen ze dat niet kosten, anders zou de kwaliteit echt bagger zijn;-)

Moderator
    unSOUND

Hoeft niet hoor, je hebt ook hele dure bagger schijven…

Bijdrager
    nebilem

Nou die 1tb van Seagate dat in mijn iMac van het huidige model zit is op internet maar 50 euro bij een nederlands bedrijf. Dus Apple zal het wel goedkoper inkopen.

Is ook wel te merken dat ding produceert onwijs veel herrie.

Bijdrager
    MacMartino

Tsja, er valt geen pijl op te trekken. Ik heb computers al jaren aan staan waar elke dag intensief op wordt gewerkt zonder enig probleem. Ook gebruikte ik intensief een externe LaCieschijf (ca 6 jaar). Maar ook hier gingen 2 jaar geleden 3 schijven achter elkaar kapot, opeens. Dat waren twee externe schijven van LaCie (2xWD in BigDisk) en 1 van Western Digital (MyBook). En dat waren ook nog eens de laatst aangeschafte….

Je moet geluk hebben, dus: Maak n Backup (liefst 2x), dan heb je geen zorgen. Kost tegenwoordig niet heel veel om het in te richten.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.