30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:
    Bijdrager
    iFabian

"Overig" op harde schijf erg vol

Goedemiddag,

Om de een of andere reden is mijn harde schijf erg vol. Voornamelijk staat er onder overig erg veel op. Hoe kan dat? Betere vraag: hoe kan ik dit verwijderen?

Bijdrager
    Hansi2124

Time Machine staat echt uit?

Bijdrager
    Afroman

Time Machine staat toch sowieso niet intern?

Bijdrager
    iFabian

Hoe bedoel je? Time Machine heb ik sowieso wel aanstaan. Maar dat gaat via een externe HDD.

Bijdrager
    Mich

nee, met lion worden ook tijdelijk back-ups op de interne schijf aangesloten totdat je opnieuw en externe aansluit!

Bijdrager
    iFabian

Oke, maar hoe schakel ik dat weer uit dan en hoe kan ik die back-ups weer verwijderen?

Bijdrager
    AppleStef

De tijdelijke (interne) back-ups hebben een paars/roos kleurtje en staan onder de naam ‘back-ups’. Dus die Overig heeft niets met back-ups te maken.

Inactief
    Anoniem

Waar staat die Overig map, en wat zit er in?

Bijdrager
    johnkeates

Het is niet op basis van mappen ofzo… Dit verbruiksweergave is niet altijd even correct of duidelijk! Er zijn maar 5 categorien aangegeven, de rest van de bestandstypes zijn dus automatisch overig! Stel je maakt een bestand met de naam “tralala.abc” en maakt dat 340GB groot, dan komt er bij “Overig” 340GB bij.

Misschien heb je XML bestanden, of partial downloads, of een swapfile van 340GB.

Verandert het ‘overig’ gedeelte na een herstart? Je kan WhereIsTheFreeSpace gebruiken om te kijken waar de ruimte op een schijf aan op gaat.

Bijdrager
    1984
    iFabian op 30 september 2011

Voornamelijk staat er onder overig erg veel op. Hoe kan dat? Betere vraag: hoe kan ik dit verwijderen?

Kijk eens met WhatSize daar zie je gelijk wat het meeste ruimte in beslag neemt en je kunt ze desgewenst gelijk verwijderen.

Uitleg over WhatSize

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

DMG’s, zip bestanden behoren ook tot overigen, dus hoe vol is je downloadmap?

Bijdrager
    SunKeeper
    alpaca op 30 september 2011

nee, met lion worden ook tijdelijk back-ups op de interne schijf aangesloten totdat je opnieuw en externe aansluit!

Volgens mij gaat het hier over een iMac, en daar is dat hele verhaal niet op van toepassing.

Alleen de MacBooks hebben dat. Daarom vraag ik me ook af waarom Apple die categorie op de desktops erbij heeft gezet. Het zal toch immers altijd 0 KB blijven.:slant:

AppleStef op 30 september 2011

De tijdelijke (interne) back-ups hebben een paars/roos kleurtje en staan onder de naam \’back-ups\’. Dus die Overig heeft niets met back-ups te maken.

Wat ook inconsistent is, de interne back-ups zijn zilver in de sterrenhemel, en de externe back-ups paarsachtig op een MacBook Pro. (en de interne back-ups zijn dan weer paars in ”Systeeminformatie”)

Zie hier aan de rechterkant:

Dus dat is een ietwat vreemde keuze, het wordt zo wel een rommeltje.

Bijdrager
    AppleStef

@SunKeeper

Dat wist ik niet. Maar alleen MacBook’s hebben interne backups, dus daarom wist ik het niet. Ik bedoelde dus de kleurtjes bij ‘over deze Mac’.

Bijdrager
    iFabian

Bedankt voor de reacties! De reactie van hendrik ijzerbroot heeft me erg geholpen. M’n downloadmap zat idd erg vol. Nu geeft hij nog 74 GB aan, wat ook nog erg veel is.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja maar dat kan nu wel kloppen denk ik.
    Want als ik “over deze Mac” goed interpreteer dan is er wel een categorie voor audio, films en foto’s, maar niet voor ‘documenten’. Dus alles wat dan in je documenten map staat zoals b.v.b. pdf’s of keynote bestanden etc. valt dan onder ‘overig’. Het zelfde geldt voor je gehele bibliotheek map(pen) en in totaal is dat bij mij ±90 GB.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    SunKeeper op 30 september 2011

Volgens mij gaat het hier over een iMac, en daar is dat hele verhaal niet op van toepassing.
    Alleen de MacBooks hebben dat. Daarom vraag ik me ook af waarom Apple die categorie op de desktops erbij heeft gezet.

Volgens mij is het een eigenschap van TM die los staat van het model Mac hoor SunKeeper. Dus koppel je om wat voor reden dan ook een TM drive los van een iMac terwijl TM een backup wil gaan maken, dan komt het ook bij een iMac op de interne te staan.

Bijdrager
    SunKeeper

Tada: http://www.appletips.nl/os-x-lion-lokale-time-machine-backups-macbooks/

Dat is nou het nadeel van geen Lion draaien.[/pestmodus]:crazy:

Bijdrager
    AppleStef

@hendrik ijzerbroot

Fout.

Bijdrager
    SunKeeper

Geblokkeerd
    Anoniem

WOOT 18 ExaByte aan films!!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    SunKeeper op 01 oktober 2011

Ik wil niet pesterig doen hoor, maar in jou eigen link staat helemaal niet dat dit TM gedrag exclusief is voor een Macbook.
    Integendeel, er staat:

Mocht je de lokale Time Machine backups willen uitschakelen om zodoende schijfruimte te besparen op je MacBook dan is dat mogelijk met het onderstaande Terminal commando:

<br />
    sudo tmutil disablelocal<br />

Opnieuw activeren kan met het commando:

<br />
    sudo tmutil enablelocal<br />

EN DAAR KOMTIE::evil:

Het is overigens ook mogelijk om deze functie te activeren op een desktop Mac, hoewel het nut daarvan aanmerkelijk minder is.

Daar maak ik toch echt uit op dat zowel op een Macbook als op een desktop deze functie uit, danwel aangezet kan worden. Het enigste verschil zal dan vermoedelijk zijn dat het bij een Macbook standaard aan staat, en bij een desktop standaard uit vanwege dat het bij die laatste zelden voorkomt dat de TM drive is losgekoppeld.
    Maar het kan dus wel he? Het is dus niet alleen bij een Macbook mogelijk maar ook gewoon bij een desktop zoals de iMac terwijl jij impliceert dat het niet van toepassing is op een iMac.

Q.E.D.: het is gewoon een eigenschap van TM ongeacht het model Mac…

Bijdrager
    Afroman
    SunKeeper op 01 oktober 2011

Het werkt alleen met Apple software. EN laat ik nou bijzonder weinig gebruik maken van IWork en dergelijke.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het werkt met alles hoor afroman, of het nu wel of geen Apple software is.
    Hier heeft iemand meer dan 100GB staan, lijkt me sterk als dat alleen iWork e.d. is.
    Anders heeft het weinig nut want reken maar dat pakweg 7 van de 10 applicaties juist niet van Apple zijn.

Bijdrager
    Robin Peek

Hallo OMT-ers,

Vandaag is eindelijk m’n nieuwe Retina MacBook Pro binnen gekomen en ik heb uiteraard meteen m’n TimeCapsule aan het werk gezet om te zorgen dat ik backups kan maken. Alleen nu zie ik bij opslag het volgende:

Schermafbeelding 2012-08-08 om 22.04.11.png

Ik heb de terminal code, van de vorige pagina in dit topic, al geprobeerd maar dan vraagt ie om een wachtwoord en dan kan ik er geen één in geven..

Heeft iemand nog enig idee hoe ik al die overige opslag weg kan krijgen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Nogmaals: die overige opslag is van alles en nog wat, en daar zitten vermoedelijk ook bestanden bij van je documenten map want die vindt je niet terug in de andere categorieën. Kijk eens hoe groot je documenten map is, de kans is groot dat als je die b.v. gaat opruimen dat ‘overige’ al minder wordt. Je kunt dit alleen naar beneden brengen door alles wat je niet (meer) nodig hebt te wissen of te verplaatsen naar een andere schijf.

Bijdrager
    Robin Peek

@ Hendrik Ijzerboot – Bedankt voor je reactie. Dit kunnen echter, echt geen documenten zijn of iets dergelijks. Ik heb de MacBook vandaag nieuw binnen gekregen en geen reserve kopie terug gezet. Ik heb vandaag wel twee externe HDD’s aan m’n Mac gehad en ik denk dat het backups zijn van die schijven, anders kan ie nooit aanzoveel GB komen..

Is er geen manier om dit weg te gooien?

Weet er anders iemand hoe ik de terminal code op de juiste manier dien te gebruiken?

Bijdrager
    HdeVries

Beste Robin,

Ik heb hetzelfde probleem, bij mij is het fout gegaan toen ik mijn externe HD aansloot en picasa de foto’s liet indexeren. Heb jij ondertussen een oplossing gevonden?

Groeten Henk

PS, ter indicatie, ik had voor het aansluiten van m’n externe HD nog ruim 25 gig over, nu nog 5 zonder dat ik iets gedownload heb oid!

Bijdrager
    JackGreen

HELP !!!

Heb exact hetzelfde probleem, k’ga ervan zot worden !

probleem even schetsen:

Mac os X versie 10.7.5 (Macbook Pro eind 2011)

Opslagprobleem => schijf van 320GB waarvan 193,59 GB aan dat “overige” wordt besteed …

Ik heb alles opgeschoond, ongelooflijk tot in de puntjes!

Heb gekeken met Whatsize, vind die 193,59GB dus niet !!!

Timemachine afgezet… ppfffffff!

Bijdrager
    johnkeates

Waarom maak je je uberhaupt druk over dat ruimtegebruik? Ga gewoon computeren.

Daarnaast: TimeMachine, MobileBackups en DocumentRevisions vallen allemaal onder Backup, niet onder overig.

Misschien tijd om dit draadje te sluiten en een stukje informatie op te nemen in een algemeen ‘reeds beantwoorde vragen’ topic.

Bijdrager
    JackGreen

Ik maak me daar druk om omdat het steeds een waarschuwing geeft dat de opstartschijf vol is.

Stukjes informatie heb ik al zitten opzoeken in alle websites… het is namelijk al een tijdje dat ik dit probleem probeer te verhelpen.

Ik heb die ruimte nodig, daarmee…:)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.